• 1
  • 2
2014-08-21, 19:06
Medlem
Hej.
Skapade nyligen en tråd om att min dator fryste varje gång jag startade Origin, men nu börjar det hända mer saker. När jag t.ex försöker starta datorn så kan man ibland höra ett "sågande" ljud, den varar i ca. 0,5 sekunder, och upprepas varje sekund, ibland om jag har tur så startas datorn efter ca. 30 sekunder, eller så fortsätter det bara så tills jag manuellt stänger av datorn via "on/off" knappen. Vad som också nyligen har hänt är att det ibland kommer upp en "CMOS" meny där det står: "CMOS checksum bad." Och då kan jag antingen gå in i inställningar med F1 eller starta som vanligt med F2.
Vad som också är konstigt är att datorn ibland ställer om datumet av sig själv, och 2 kärnor låser sig själva i processorn (har en dual-core processor men kan låsa upp den till en quad).
Det störigaste av allt är att datorn ibland bara fryser sig, och jag kan inte göra någonting förutom att starta om. Datorn reagerar inte på min mus eller tangentbord överhuvudtaget.
Jag har försökt att ta ut CMOS batteriet i några minuter, men det tycks inte hjälpa.
Idag kom det även upp en bluescreen där det stod:

"A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

Vad fan kan jag göra? Datorn har jag själv byggt för ca. 3 år sedan och har aldrig varit med om något liknande, och allt började när jag installerade Origin efter att jag formaterat om min dator för några dagar sedan...

Specs:
Xonar Ljudkort,
4GB RAM-minne från Corsair (2x2GB, 1333mhz DDR3),
AMD Phenom ii x2 555 black edition (3,2Ghz dual core) med standard kylare,
AMD Radeon HD 6870 1GB,
Western Digital eller Seagate (inte säker) 500GB HDD,
600W Nätaggregat Corsair
MSI 890gxm g65 (moderkort)
Och så har jag 3st fläktar i mitt case.

Kan det vara så enkelt som att gå och köpa ett nytt CMOS-batteri?...
Hoppas någon kan hjälpa mig, la ner ca 6-7k på datorn...

PS: Ska försöka lokalisera var det sågande ljudet kommer ifrån, det är inte alltid det sker. Någonting värt att också nämna är att jag för några dagar sedan när detta hände körde ett stress test på både CPU och GPU i 2h, men allt tycktes fungera väl, tills jag skulle starta datorn igen...

EDIT: för i helvete, nu kommer det upp en ny jävla bluescrren där det står: "Technical Information: STOP: 0x00000124 (0,0000000000000000, 0xFFFFFA osv..... ) och nu vill datorn inte änns starta..
Senast redigerad av Elemente 2014-08-21 kl. 19:28.
Citera
2014-08-21, 19:19
Medlem
Strychnos avatar
Jag skulle ju tro att det är drivrutinsfel, uppdatera drivtutinerna.

Ladda ner ccleaner och rensa registret.

Hur är det med temperaturerna? Kan vara överhettning.(Blås rent datorn, Dammsug INTE)

Har du testat att flasha biosen och uppdatera den?

CMOS batteriet lär knappast orsaka problemet,
Dock kan det vara kasst och vara det som gör att den är stökig vid uppstart,
40:- för ett nytt batteri är ju inte mycket, så köp ett nytt och peta dit ändå.
Senast redigerad av Strychno 2014-08-21 kl. 19:22.
Citera
2014-08-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Jag skulle ju tro att det är drivrutinsfel, uppdatera drivtutinerna.

Ladda ner ccleaner och rensa registret.

Hur är det med temperaturerna? Kan vara överhettning.(Blås rent datorn, Dammsug INTE)

Har du testat att flasha biosen och uppdatera den?

CMOS batteriet lär knappast orsaka problemet,
Dock kan det vara kasst och vara det som gör att den är stökig vid uppstart,
40:- för ett nytt batteri är ju inte mycket, så köp ett nytt och peta dit ändå.
Hej och tack för svaret.
Har redan kört CCleaner, och blåst igenom datorn, temperaturen var bra hos både processorn och grafikkortet. Har även installerat om drivrutiner, men nu kan jag inte göra det för datorn vill inte änns boota längre.
Citera
2014-08-21, 19:41
Medlem
Skrivbordslampas avatar
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är en av de mest klassiska felen som orsakar bluescreen.
Och tyvärr är det väldigt generellt.
Det beror helt enkelt på ett grundläggande fel när en driver eller BIOS snackar med hårdvaran och försöker komma åt ett register som de inte har tillgång till.
MS själva har beskrivit det som "This error usually occurs after the installation of a buggy device driver, system service, or BIOS."

Det enda du kan göra är att se till att du har senaste BIOS och drivers.

Du kan hålla tummarna och vänta på att kommande versioner av dessa fixar problemet.
Annars kan du pröva på måfå att installera gamla versioner och se om det hjälper.

Men det är tyvärr ganska sannolikt att inget hjälper, och då är snabbaste lösningen att back-uppa allt data och installer om Windows.
Detta är mest sannolika sättet att lösa problemet (men såklart inte heller helt givet)
Citera
2014-08-21, 19:46
Medlem
att göra som Strychno skrev och uppdatera bios KAN kanske funka, jag har ingen aning. Men att uppdatera bios på en ostabil dator som startar om sig/låser sig är ingenting jag skulle göra eftersom hela moderkortet kan bli kaputt.
Citera
2014-08-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är en av de mest klassiska felen som orsakar bluescreen.
Och tyvärr är det väldigt generellt.
Det beror helt enkelt på ett grundläggande fel när en driver eller BIOS snackar med hårdvaran och försöker komma åt ett register som de inte har tillgång till.
MS själva har beskrivit det som "This error usually occurs after the installation of a buggy device driver, system service, or BIOS."

Det enda du kan göra är att se till att du har senaste BIOS och drivers.

Du kan hålla tummarna och vänta på att kommande versioner av dessa fixar problemet.
Annars kan du pröva på måfå att installera gamla versioner och se om det hjälper.

Men det är tyvärr ganska sannolikt att inget hjälper, och då är snabbaste lösningen att back-uppa allt data och installer om Windows.
Detta är mest sannolika sättet att lösa problemet (men såklart inte heller helt givet)
Tack för ditt svar.
Lyckades boota datorn nu, ska även backa upp allt på en extern hårddisk för säkerhets fall. Ska vänta på några mer svar, och därefter försöka formatera om så som du sa.
Citera
2014-08-21, 19:53
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elemente
Tack för ditt svar.
Lyckades boota datorn nu, ska även backa upp allt på en extern hårddisk för säkerhets fall. Ska vänta på några mer svar, och därefter försöka formatera om så som du sa.

Stopkod: 0x00000124 har med grafikkortet att göra verkar det som,
Kan ju vara som så att det är drivrutinerna till grafikkortet som spökar.
Har du något annat gfx kort att byta och testa med?
Citera
2014-08-21, 19:56
Medlem
EpiskaHundens avatar
Det sågande ljudet kan komma ifrån en defekt hårddisk.
Jag har ett par överblivna hårddiskar som låter gräsligt som har några år på nacken.
Sedan så kan vissa utav dessa gamla hårddiskar fungera perfekt i några minuter upp till en timma tills dom blir riktigt varma efter användning och då låser sig hårddisken och det som kördes ifrån just den hårddisken. Annars så finns det bara fläktar i datorn som kan göra det sågande ljudet om man bortser ifrån hårddiskarna.

Utöver hårddisken så låter det som ett drivrutinsproblem som redan har tagits upp i tråden.
Eller också kanske ettr virus vilket oftast löses på bästa sätt genom att formatera om hela hårddisken där du har ditt operativsystem så att allt blir som nytt.
Senast redigerad av EpiskaHunden 2014-08-21 kl. 20:02.
Citera
2014-08-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Stopkod: 0x00000124 har med grafikkortet att göra verkar det som,
Kan ju vara som så att det är drivrutinerna till grafikkortet som spökar.
Har du något annat gfx kort att byta och testa med?

Citat:
Ursprungligen postat av EpiskaHunden
Det sågande ljudet kan komma ifrån en defekt hårddisk.
Jag har ett par överblivna hårddiskar som låter gräsligt som har några år på nacken.
Sedan så kan vissa utav dessa gamla hårddiskar fungera perfekt i några minuter upp till en timma tills dom blir riktigt varma efter användning och då låser sig hårddisken och det som kördes ifrån just den hårddisken. Annars så finns det bara fläktar i datorn som kan göra det sågande ljudet om man bortser ifrån hårddiskarna.

Utöver hårddisken så låter det som ett drivrutinsproblem som redan har tagits upp i tråden.
Eller också kanske ettr virus vilket oftast löses på bästa sätt genom att formatera om hela hårddisken där du har ditt operativsystem så att allt blir som nytt.

Har tyvärr inget annat grafikkort att byta med.. Ska ominstallera drivers nu, lyckades med att starta datorn. Den har varit på nu i nästan 15 minuter utan att stängas av (rekord). Ska även passa på att kopiera över alla viktiga filer till min externa HDD om nu hårddisken skulle kollapsa.

Återkommer med en uppdatering snart när jag vet mer.
Citera
2014-08-21, 23:48
Medlem
PeterNosters avatar
Du har inte ens en multimeter att mäta CMOS-batteriet med?
Under 100:-
http://www.kjell.com/Sok?query=multimeter

Det vanligaste CMOS-batteriet 2032:
http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...cr-2032-p32248
Citera
2014-08-23, 16:45
Medlem
Hej!
Är tillbaka nu, och samma problem kvarstår tyvärr, förutom att jag nu inte hör det sågande ljudet. Jag får som sagt upp BSoD väldigt ofta som säger att det är hårdvaruproblem.
Lyckades printscreena, och om det finns någon kunnig här, kan ni berätta om ni ser någonting konstigt? Speedfan bild. Själv ser jag ingenting som kan tyda på att det är värme problem...
EDIT: Ser nu att ju mer jag väntar desto mer höjs värmen på GPU:n... Går det att fixa på något sätt? Börjar bli rött nu och temperaturen har gått upp till 51C just nu. Det ända som jag har igång är Chrome och Spotify .
Senast redigerad av Elemente 2014-08-23 kl. 16:54.
Citera
2014-08-23, 21:12
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
"Temp2 128C" Vad är detta ? är du säker på att CPU-fläkten snurrar ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in