2014-08-21, 17:54
Medlem
Millediablos avatar
Hej jag har uppdaterat drivrutin och jag kör den senaste. Vilket spel jag än startar så får jag felmeddelande "Unsupported graphics card detected. The game might be unstable." Detta citat är från uppstarten av Metro LL men det är snarlikt den som jag får när jag startar Crysis eller Arma 3.

Spelen laggar som attan och är inte längre spelbara. Jag har ett annat kort MS Basic Display Adapter också men den är väl bara den som följer med moderkortet? Jag spelade igår alla dessa 3 spel utan problem, stängde av datorn. Nu när jag startar upp den så märks det inget konstigt förrän jag startar spelen. Jag testade att kolla på en film, The hobbit 720p BRRip.x264 och allt ser normalt ut.

Jag har 2 års garanti på min MSI men jag undrar om det finns ngt enkelt sätt att sjäkl åtgärda/testa felet innan man skickar in den?
Tack på förhand.

edit. Efter cirka 30 minuter, utan tillgång till internet så har Microsoft Basic Display Adapter bytt namn i enhetshanteraren till Intel (R) HD Graphics 4600. Detta har hänt medans jag testat olika spel och kollat film samt kollat att enheterna fungerar i enhetshanteraren. Är det nån som har en idé om varför och framförallt om jag bör skicka in den som garantiärende till Inet?
Senast redigerad av Millediablo 2014-08-21 kl. 18:15.
Citera
2014-08-21, 20:09
Medlem
LadyGanjas avatar
Testa att ta bort drivrutiner för grafikkortet och sen återinstallera nivida experince fuckade upp mitt grafikkort med sina beta drivrutiner rätt rejält
Citera
2014-08-21, 23:40
Medlem
PeterNosters avatar
MS Basic Display Adapter följer med Windows och används om inga drivrutiner har instalklerats..
Intel (R) HD Graphics 4600 används av det integrerade grafikkretsen när du installerat drivrutinerna.

Utskriften kommer väl från spelet när det ska anpassa spelet till grafiken. Är grafikkretsen nyare än spelet så hittas inte beskrivningen och spelet växlar ner till grundinställning.

Är detta en bärbar dator?
Hur väljer du att spelet ska använda GTX 870M?
Citera
2014-08-22, 01:48
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
MS Basic Display Adapter följer med Windows och används om inga drivrutiner har instalklerats..
Intel (R) HD Graphics 4600 används av det integrerade grafikkretsen när du installerat drivrutinerna.

Utskriften kommer väl från spelet när det ska anpassa spelet till grafiken. Är grafikkretsen nyare än spelet så hittas inte beskrivningen och spelet växlar ner till grundinställning.

Är detta en bärbar dator?
Hur väljer du att spelet ska använda GTX 870M?
Ja detta är en bärbar dator från MSI. Spelen har fungerat klockrent fram till idag. Jag har aldrig fått frågan vilket kort som ska väljas det har skett per automatik.
För att spela spelen med maximala inställningar så lär det vara Nvidiakortet som valts av spelen.

Som jag skrev i editeringen så bytte grafikenheten namn utan att jag gjort något. Min fundering är mer kring varför det hände och om det eventuellt är något man bör lämna in datorn för?

Senast redigerad av Millediablo 2014-08-22 kl. 02:42.
Citera
2014-08-22, 12:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Ja detta är en bärbar dator från MSI. Spelen har fungerat klockrent fram till idag. Jag har aldrig fått frågan vilket kort som ska väljas det har skett per automatik.
För att spela spelen med maximala inställningar så lär det vara Nvidiakortet som valts av spelen.

Som jag skrev i editeringen så bytte grafikenheten namn utan att jag gjort något. Min fundering är mer kring varför det hände och om det eventuellt är något man bör lämna in datorn för?

Det sista är inget problem. Intel (R) HD Graphics 4600 är rätt drivrutin om du nu har en sådan grafikkrets.
MS Basic Display Adapter betyder att man inte har installerat några drivrutiner. Om du t.ex avinstallerar alla drivrutiner så dyker den upp igen. Den rätta drivrutinen kan ha laddats ner vid Windows update och bytet kan ha skett senare vid en omstart av datorn.

Ser du drivrutinerna för Nvidiakortet?

Tycker det är konstigt att spelet kan avgöra vilket kort som ska användas. Andra har problem med just det. De måste trycka någon tangentkombination eller högerklicka på spelets ikon på skrivbordet och välja kort.
Citera
2014-08-23, 08:06
Medlem
Millediablos avatar
Det måste ha blivit så att drivrutinerna inte laddades vid start. Konstigt att 2 omstarter inte heller hjälpte, den bytte namn/hittade drivrutinerna medans jag kollade på the Hobbit i cirka 10-15 minuter.

Nu har det fingerat bra i 2 dygn/5 starter. Tack för hjälpen ändå fast det löste sig själv. Händer det en gång till får jag vända mig till inet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in