• 1
  • 2
2014-08-21, 12:07
Medlem
Roffegfs avatar
http://www.helahalsingland.se/halsin...trafikolycka-7

Citat:
Det var vid halvtiotiden på torsdagen som olyckan inträffade i den långa kurvan mitt på Växelgatan. Bilen, en avställd Volvo 850 T5-r kom i hög fart från Tägtgatan/Granvägen

Citat:
Föraren tappade kontrollen över fordonet och kom över på fel sida vägen. Bilen fortsatte över en av björkarna som står mellan Växelgatan och gång- och cykelvägen.
Citat:
Den kvinnliga cyklisten hamnade i vägen för den hårt körda bilen. Kollisionen blev kraftig.

Jaha vad är det här för herrar då?
Senast redigerad av Roffegf 2014-08-21 kl. 12:10.
Citera
2014-08-21, 12:35
Moderator
HelgeBuks avatar
Är huvudet dumt får samvetet lida..
Kommer säkert gnaga i bakhuvudet många år framöver. Välförtjänt förstås. Kanske t.o.m. ett par veckor i finkan, men vad hjälper det kvinnans närstående?

Usch.
Citera
2014-08-21, 12:37
Medlem
Enligt larm-söderhamn så var föraren en 18-åring med körkort.

En inte alltför kvalificerad gissning är väl att det gick för fort.
Citera
2014-08-21, 13:21
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Ung man,hög fart,avregistrerad bil.Klart det går åt helvete!
Ännu en människa som fått sätta livet till för dessa idioter.
Citera
2014-08-21, 13:32
Medlem
RAMMVOGELs avatar
"Kraschade in i träd

I nuläget utreds brotten vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Men den rubriceringen kan komma att skärpas till grovt brott, enligt polisen.

– Det kan bli ett brott till och det är vållande till kroppsskada eftersom de som åkte med i bilen skadades, säger Mikael Hedström.

Polisen utreder om bilföraren varit påverkad av något."

Vet ngn vem idioten/puckot är?
Citera
2014-08-21, 14:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Mycket talar för att föraren var *nton L*vér, eller åtminstone nån i hans närhet.

Bilens ägare är hans mamma. Och bilen köptes sannolikt för bara tre dagar sen, bevis: "Senaste EU-regbevis del 1: 2014-08-18"

SOO649

Av Facebook att döma är killen Volvoraggare sen start, som jobbat sig upp från 740. Förhoppningsvis har han nu lika mycket pengar som förstånd, så det dröjer nog en stund innan han har en "egen" bil igen.

En läxa som han och hans kompisar bär med sig genom livet? Eller nåt som bortförklaras och glöms? Vi får se.

EDIT: "18 år (och 69 dagar)" så killen har max haft körkort två månader... Ska det verkligen vara så jäkla svårt att lära av andras misstag?
Senast redigerad av HelgeBuk 2014-08-21 kl. 14:33.
Citera
2014-08-21, 14:31
Medlem
Inanitass avatar
Ja tyvärr blir det väl en till i statistiken med unga män. Och är det den det tycks vara känns det såklart väldigt typiskt. Grundläggande borde vara att hastighetsbegränsningar respekteras, men där tycks respekten för lagen vara liten, liksom respekten för oskyddade trafikanter på vägen. Här är det såklart höjden av dålig tajming. Att cykla mitt på ljusa dagen skulle jag alltid se som tämligen säkert.

I min framtidsvision regleras bilarnas maxhastigheten av rådande hastighet i det området man är i genom att det kommuniceras till bilarna. Men hur man ska få ALLA (majoriteten?) personer som är nonchalanta mot sina medtrafikanter att ändra sitt medvetna beteende är nog riktigt svårt.
Citera
2014-08-21, 14:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanitas
Ja tyvärr blir det väl en till i statistiken med unga män. Och är det den det tycks vara känns det såklart väldigt typiskt. Grundläggande borde vara att hastighetsbegränsningar respekteras, men där tycks respekten för lagen vara liten, liksom respekten för oskyddade trafikanter på vägen. Här är det såklart höjden av dålig tajming. Att cykla mitt på ljusa dagen skulle jag alltid se som tämligen säkert.

I min framtidsvision regleras bilarnas maxhastigheten av rådande hastighet i det området man är i genom att det kommuniceras till bilarna. Men hur man ska få ALLA (majoriteten?) personer som är nonchalanta mot sina medtrafikanter att ändra sitt medvetna beteende är nog riktigt svårt.

Hastighet kan vara ett problem, men skyltad hastighet är inte nån vetenskap direkt. Det kan vara fullt rimligt att köra 120 där det är skyltat 80 på vissa ställen och 40 där det är skyltat 50 på vissa ställen, men det vet du säkert själv.

Något som däremot felar i nästan alla såna här fall är riskmedvetenhet och att anpassa körningen efter omständigheterna. Det här är en ganska central gata, om än bred och vid ett industriområde. Vill man köra jättejättefort så ligger E4 bara ett stenkast bort (nästan bokstavligen). Vill man sladda så finns det en folkracebana med mycket aktivitet strax utanför stan. Läget var fel, och nu var det ju en väldig otur som gjorde att kvinnan råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Men otur händer, och därför måste man se till att försöka hålla såna marginaler att otur inte leder till dödsfall. Vilket ibland kan innebära att köra enligt skyltad hastighet, men oftare innebär uppsikt, kontroll över bilen (kopplat till hastigheten naturligtvis) och framförallt självinsikt och ödmjukhet. Det sista är något många killar, framförallt i 15-20-årsåldern, saknar.
Citera
2014-08-21, 14:58
Medlem
T5r. Verkligen perfekta förstabilen
Citera
2014-08-21, 15:22
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanitas

Visst,men det är en utopi som inte blir verklighet.

Tyvärr finns det redan för många intelligensbefriade på våra vägar och fler kommer att födas.
Här vilar ett stort ansvar på föräldrarna (om det är så att bilen är reggad på mamman och rätt person är utpekad).
Citera
2014-08-21, 17:47
Medlem
Någon som vet vem kvinnan är?
Citera
2014-08-21, 18:07
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsan20
Någon som vet vem kvinnan är?

Ja