2014-08-21, 10:51
Medlem
Hejsan,

Jag köpte nyligen hemmabiosystemet LG HT762TZ från min syster, och är missnöjd med att recievern avkodar DTS otroligt segt (ljudet hamnar märkbart efter). Jag vill alltså ha en ny reciever, men det finns ett antal problem:

1. Subwoofern är passiv. Jag tänkte att enklast är att bara köpa en billig, aktiv sub, på grund av grannar vill jag inte ha någonting kraftigt.

2. Högtalarna är på 4 Ohm, vilket som jag förstår det är svårdrivet. Saken är dock den att jag inte kan tänka mig att recievern i HT762TZ är så jäkla kraftig, och jag behöver inte jättehögt ljud (återigen, grannar).

Jag inser att jag rent ekonomiskt har gjort ett klaversteg, men det får man ta ibland. Hur mycket bör jag punga ut för en reciever, och vad bör jag tänka på i första hand?

Tack på förhand!

EDIT: Jag mätte impedansen på högtalarna där man ansluter kablarna (då jag inte vill plocka isär högtalarna) och fick värden mellan 4-5 Ohm (lägsta ca 4.1 Ohm, högsta ca 4,7 Ohm), så ingen ligger under 4 Ohm. Subwoofern låg dock nere på 2,8 Ohm, men eftersom jag ändå planerar att byta den spelar det inte så stor roll.

EDIT 2: Många av de recievers jag har funnit på blocket som ligger mellan 1000-2000 kr är 7.2-förstärkare märkta ned till 6 Ohm. Om jag kör 5 st. högtalare på 4 Ohm + liten subwoofer, borde inte dessa 7.1-förstärkare kunna driva det då?
Senast redigerad av Tengilbefriaren 2014-08-21 kl. 11:21.
Citera
2014-08-21, 13:03
Medlem
Inser nu att jag troligtvis totalt skjutit mig själv i foten, verkar ju inte som att högtalare på 4 Ohm går att använda till någonting alls...
Citera
2014-08-21, 15:14
Medlem
oyegies avatar
Det går bra att köra med 4ohm om man så vill så du kan vara lugn.
Högtalarna lär inte vara några höjdare så byt gärna ut dem,en bra förstärkare förtjänar bättre.
Citera
2014-08-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Det går bra att köra med 4ohm om man så vill så du kan vara lugn.
Högtalarna lär inte vara några höjdare så byt gärna ut dem,en bra förstärkare förtjänar bättre.
Jasså? Jag har läst på ganska mycket de senaste dagarna och i princip alla verkar rekommendera att man inte använder högtalare på 4 Ohm då recievern tvingas pumpa ut mer ström och gärna överhettar.

Jag har sett ganska många Onkyo TX-SR606 på Blocket för en rimlig peng, skulle en sådan fungera?

Ang. högtalarnas ljudkvalité har du säkert rätt, men de duger gott och väl för mig. Det är bara att ljudet laggar efter som stör mig.
Citera
2014-08-21, 15:41
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengilbefriaren
Jasså? Jag har läst på ganska mycket de senaste dagarna och i princip alla verkar rekommendera att man inte använder högtalare på 4 Ohm då recievern tvingas pumpa ut mer ström och gärna överhettar.

Jag har sett ganska många Onkyo TX-SR606 på Blocket för en rimlig peng, skulle en sådan fungera?

Ang. högtalarnas ljudkvalité har du säkert rätt, men de duger gott och väl för mig. Det är bara att ljudet laggar efter som stör mig.
Sålänge man håller sig till normala volymnivåer så ska det inte vara nån fara,en stärkare som inte pallar 4ohm är inte värt att spendera pengar på.
Den stärkaren går säkert bra.
Citera
2014-08-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Sålänge man håller sig till normala volymnivåer så ska det inte vara nån fara,en stärkare som inte pallar 4ohm är inte värt att spendera pengar på.
Den stärkaren går säkert bra.
Okej, det är bra att veta. Jag tänkte också att volymen borde vara direkt relaterad på effekten recievern pumpar ut, men visste inte o det var något hokus-pokus som spelade in någonstans.

Jag lyckades (typ) lösa synkningsproblemen genom att dra på varenda jäkla bildförbättringseffekt jag kunde hitta på min tv. Nu är den så seg att processera bilden att ljud och bild är acceptabelt synkroniserade. Värdelöst för att spela men dugligt för film.

Om intresset ligger i kommer jag nog att snickra ihop ett eget system till nästa sommar. Tack för din hjälp!
Citera
2014-08-23, 09:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengilbefriaren
Jag inser att jag rent ekonomiskt har gjort ett klaversteg, men det får man ta ibland. Hur mycket bör jag punga ut för en reciever, och vad bör jag tänka på i första hand?

Tack på förhand!

Jag vill inte vara ironisk men hade du postat en tråd innan köpet så hade du sannolikt sparat dom pengarna.

Du inser nog att den här typen av hemmabiosystem är skräp. Dom delar som ingår är så dåliga att dom inte heller går att kombinera med andra hemelektronikdelar.

Mitt råd är att du säljer skräpet och köper ett riktigt hemmabiosystem på Blocket. För några tusenlappar får du ett bra begagnat system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in