• 1
  • 2
2005-09-02, 17:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Efter att ha kollat runt lite i trådar där vegeterianism tas upp här så tänkte jag att passa på att höra vad ni andra vegeterianer tycker är jobbigt med att vara vegeterian...för helt klart, det finns några saker som är mindre besvärliga som köttätare.

kan lista mina största problem med min kost

1. Att oerhört ofta behöva försvara mitt val att inte äta kött.
nästan varje gång det kommer fram att man inte äter kött måste det försvaras. Och visst vissa är genuint intresserade, då är det kul, men oftast får man höra samma visa..."kött är gott ju" och dyl. från folk som inte vill diskutera eller veta vad man har för åsikter.

2. fryspizzorna är smaklösare, varfär går det inte att göra en fryspizza med ananas på utan skinka? kan man inte använda tacokrydda och likande utan köttfärs?

3. En hel del godis innehåller gelatin, och även saker som yoghurt kan även innehålla det...ett märkningssystem så som det pringles har på sina burkar (ikryssade rutor om produkten är icke-veg, lacto-ovo-veg, eller vegansk) på alla varor vore trevligt.

Jag antar att jag skulle ogilla att bo i en stad där det inte finns falafel ifall man ska fyllekäka...
Citera
2005-09-02, 18:24
Bannlyst
Tja, de flesta vegetarianer jag känner äter ju bara inte kött, fisk eller fågel (och ibland inte heller ägg). Biprodukter, som gelatin, är det många som inte bryr sig om. Sådan vegetarian var jag ett tag, och jag tyckte inte att det var några problem. Det skulle väl vara att alla vegetariska halvfabrikat smakar kartong, utan undantag, och sojamjölk smakar som jag tänker mig att djävulens urin smakar. Men eftersom jag lagade all mat själv - förutom när jag först provade alla sojakorvar, sojabiffar, tofu och allt vad det var - så var det inget problem för mig.

Nu är jag däremot inte vegetarian längre. Jag har sett ljuset, och min inställning till vegetarianer är densamma som den genomsympatiske Anthony Bourdain har; han anser att vegetarianer är “the enemy of everything good and decent in the human spirit, an affront to all I stand for, the pure enjoyment of food.”
Citera
2005-09-02, 18:27
Medlem
Makehastes avatar
Det är svårt att lägga på vikt, framför allt om man som jag undviker socker också. Har någon tips på vad man kan äta som är fett men som inte är särskilt sött? Mjölkprodukter och äggprodukter funkar, men jag jobbar på att skära ner där när jag lärt mig laga god och nyttig mat utan.

Ja, jag är hobbyasket.
Citera
2005-09-02, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Det är svårt att lägga på vikt, framför allt om man som jag undviker socker också. Har någon tips på vad man kan äta som är fett men som inte är särskilt sött? Mjölkprodukter och äggprodukter funkar, men jag jobbar på att skära ner där när jag lärt mig laga god och nyttig mat utan.

Ja, jag är hobbyasket.
Kebab...

// Roger P.
Citera
2005-09-02, 18:31
Medlem
Jag skulle vara vegetarian om det inte vore så himla dyrt. Sojakorv, biff m.m. är så mycket dyrare än kött. Nån måste ta orimligt betalt då det måste vara billigare att odla soja än att föda upp kossor.
Citera
2005-09-02, 18:33
Bannlyst
Citat:
Mjölkprodukter och äggprodukter funkar, men jag jobbar på att skära ner där när jag lärt mig laga god och nyttig mat utan.

Ja, jag är hobbyasket.
:thumbsdow

Det låter ungefär lika kul som att raka sig med ett rivjärn, det där.
Citera
2005-09-02, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ja, jag är hobbyasket.
En allvarlig fråga nu - vad vinner Du på att vara asket? Vad ger Dig sån utdelning att det gör det värt att missa alla bordets läckerheter? Att äta gott är för mig lika självklart som att sova mjukt eller att dricka när jag är törstig.

Jag begriper mig inte på sånt...

// Roger P.
Citera
2005-09-02, 18:49
Medlem
1) vegeteriansk snabbmat brukar i allmänhet vara rätt kass och många lokala grillar har inte förstått vad som menas med proteinkälla.

2) till en början var det jobbigt att kolla igenom innehållsförteckningar eller att leta genom ICA-Maxi på jakt efter vissa grejer...någonting som man lär sej på efterhand dock.

3) utbudet i många affärer är ofta ganska magert och om man beger sej till en affär som enbart säljer vegetariska produkter får man betala hutlösa priser tyvärr...vilket är förståerligt iofs.

4) det är ruskigt jobbigt att behöva, som du själv säger, försvara eller förklara mitt val av mat eller att ens folk är så fascinerade över det.

5) det är sällan som recept i tidningar och sånt riktar sej till vegeterianer även om jag lär mej att improvisera och ändra om själv för att skapa en vegeterianvariant. litet av ett lyxproblem egentligen, inte särskilt jobbigt..

6) det är lite jobbigt att få i sej omega-fettsyrorna ibland..jag tycker linfröolja är så fruktansvärt äckligt, men det går bra att använda i en vinägerbaserad dressing på sallad..valnötter är ganska så dyrt att köpa och jag gillar inte att behöva käka en liten pillergelegrej som även kanske innehåller gelatin..

7) svårt att få tag på god ost som inte innehåller löpe..jäkligt klent utbud på såna så jag har nästan slutat bry mej..

är för övrigt lakto-ovo vegeterian sedan drygt två år men är inte jättefanatisk vad gäller alla sidogrejer..ändrade min kost till en början av rent egoistiska skäl som att jag mår bättre och djurrätt och såna "vanliga anledningar" har kommit lite på efterhand..

ska tänka efter om det är något annat..kan dessutom rekommendera ICA's frysta vegetariska pizzor med aubergine (eller var det zuchini?) som är supergoda..tycker inte att det är särskilt dyrt att vara vegeterian heller, jag kan ju t.ex. äta quorn som kostar runt 30kr för 300gram vilket även soyakorvar och liknande gör.. sen kan man ju köpa soyagranulat eller vad fasen det heter från någon veganshop vilket är riktigt billigt..finns i olika format och volymer.. köpte en 750g påse med torkad soyafärs som blir till ungefär 3kg färdig produkt (runt 18% protein). kommer inte ihåg adressen just nu..var det vegan.nu månne?

puss,
~ f

edit: killen säger ju att han håller på att skära ner på det samtidigt som han lär sej att laga god mat utan de produkterna, roger.. det kan vara gott OCH utan, även om det kanske är lite annorlunda. självklart måste maten man äter vara god, annars är det ju fan inge kul..
Citera
2005-09-02, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ff
edit: killen säger ju att han håller på att skära ner på det samtidigt som han lär sej att laga god mat utan de produkterna, roger.. det kan vara gott OCH utan, även om det kanske är lite annorlunda. självklart måste maten man äter vara god, annars är det ju fan inge kul..
Nej, det kan faktiskt inte vara gott utan mjölk- och äggprodukter, inte om man vill äta någorlunda varierat. De vegetariska alternativen är helt enkelt inte goda.

Ingen mer raita eller tzatziki - de innehåller ju yoghurt. Alltså inga goda såser till det grillade eller de indiska eller grekiska rätterna.

Ingen skvätt grädde i såsen - då smakar den aldrig heller lika gott.

Ingen smörklick ens att steka sparrisen eller kantarellerna i (för att inte nämna de panerade aborrarna eller biffen, men jag försöker snacka vegetariskt) - hur skulle det då kunna vara gott?

Till sparrisen får du heller inte göra en hollandaise - den innehåller ju ägg.

Svampomeletten kan du ju också glömma.

Mat utan mjölk och ägg är inte mat. Nu menar jag inte att all mat måste innehålla mjölk och ägg, men utesluter man de två komponenterna så utelsuter man också en mycket stor majoritet av all matlagning.
Citera
2005-09-02, 20:26
Medlem
ÄlskaMigs avatar
en enda sak och det ar att sa fa snabbmatstallen har ngt vegetariskt eller allt for fa alternativ, tex MacD. jag skiter i naringsinehallet men det ar lagom kul att behova kaka pommes med pommes...
Citera
2005-09-02, 20:34
Medlem
Grindbusters avatar
är själv vegeterian och vet hur det är. Stör mej alltid på folk som inte kan acceptera att jag inte äter kött. Det är väl mitt val? Varför ska då folk tjaffsa.. Speciellt sånna där människor som står o påpeckar hur gott det är med en fläskottlet. Precis som jag skulle bli sugen. Det är ju mitt val och det står jag fast vid.
KONSTIG UPPLEVELSE!
Jag var nyanställd och det var första dagen på jobbet. En man kommer fram till mej och han visar sig vara kökschef. Han säger att han hört att jag inte käkar kött och undrar om jag vill ha deras speciella kost. Jovisst säger jag.. Sen frågar han "så du äter alltså inget kött?" Nej, svarar jag.. "men inte ens skinka?" nej, jag är ju vegeterian, varför skulle jag då äta skinka? "ja men som pålägg menar jag"..
jaha?
Citera
2005-09-02, 21:37
Medlem
arlaharens avatar
1. Frågan: "Är DU vegetarian?! Varför det, typ bah lixom?!?111"
Det är klart att man får fråga, men faktumet att jag har hört det så många... jävla... gånger... får mig att vilja skrika, sluta ut mitt hår med rötterna och daska personen ifråga med en plankstek i ansiktet.

2. Antagandet att vegetarianer äter mindre än andra.
För i helvete! Jag äter som 10 byggkarlar (seriöst, jag är bottenlös). Men ändå får man dras med att ett paket djupfrysta soya-schnitzlar innehåller två 50grams-plättar och kostar 45 spänn eller något bizarrt... *grinds teeth*
Fattiga studenter är inte direkt gjorda av pengar

Edit: 3. Frågan: "Men blir du inte sugen..?"
VARFÖR antar köttätare att alla tycker att kött är gott/bra? Har de någon konstig böjelse så att de gnuggar sina skrev mot fläskkotletter när ingen ser?
Nej, jag blir inte upphetsad/frestad/lockad av kött. Det är som att fråga en bög om han vill smaka lite fitta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in