2014-08-21, 07:45
Medlem
cem77s avatar
Vad skulle ISIS vinna på att döda en amerikansk journalist?

Svar: Bli bombade tills de dör.

Vad skulle USA:s militärindustri vinna?

Svar: Få sälja bomber för miljarder.
Citera
2014-08-21, 07:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Vad skulle ISIS vinna på att döda en amerikansk journalist?

Svar: Bli bombade tills de dör.

Vad skulle USA:s militärindustri vinna?

Svar: Få sälja bomber för miljarder.

Från den 11 augusti (dvs innan Foleys avrättning blev känd)
Han berättar att terrororganisationen tidigare sagt att amerikanska medborgare kommer att attackeras om USA militärt agerar mot Isis, vilket landet nu gjort.

Organisationen har också bett anhängare att visa sitt stöd på sociala medier och organisationen har bland annat fotograferat plakat med Isis-budskap utanför Vita huset och danska parlamentet.

– Syftet är att skapa rädsla, begränsa amerikaners resväg och få mer uppmärksamhet. Uppmärksamheten används bland annat till att rekrytera medlemmar till organisationen, säger Ranstorp.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/isis-for-psykologiskt-krig-mot-usa

Världen är inte så svartvit och enkel som konspirationsteoretiker ofta vill få det till (typ krig = bomber, alltså måste det var vapenindustrins fel!! - det är liiite mer komplext än så i 99,999999% av fallen..)
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-08-21 kl. 07:56.
Citera
2014-08-21, 08:36
Medlem
Svenskares avatar
Är det någon som vet om de båda tillfångatagna kände varandra sedan tidigare eller ej? Om så, så är det mycket möjligt ett riggat scenario ifrån dem båda journalisterna. Håller med de flesta här inne det hela känns för oemotionellt på något vis.

Det känns som han Walhberg eller vad han nu hette som lämnade sin grupp och lät sig tillfångatas. . .
Men eftersom USA erkänner filmen så får jag väl för tillfället förlita mig på dem.
Citera
2014-08-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengor
Den videon kan dom lura vanligt folk med, men dom kan fan inte lura dom som sitter på mondo gore flera timmar i veckan och kollar på avrättningar. IS har gjort några av dom vidrigaste videos du kan hitta på nätet och den här liknar inte deras videos nånstans.

Första gången jag såg den tänkte jag "fan va fejk den kändes" Då hade jag inte läst några kommentarer om den.

Haha "vanligt folk"..

Inget illa menat, men vill att du ska förstå att du har inte någon slags bättre instinkt bara för att du sitter och glor på avrättningar, våldtäkter och annat sjukt skit hela dagarna.
Om du verkligen tänker till, så förstår du hur osannolikt det är att videon är en fejk.
Senast redigerad av Sensimilla1 2014-08-21 kl. 08:52.
Citera
2014-08-21, 09:05
Medlem
Tar ISIS på sig ansvaret för detta från högsta ort? Bra. Ingen false flag.
Citera
2014-08-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Haha "vanligt folk"..

Inget illa menat, men vill att du ska förstå att du har inte någon slags bättre instinkt bara för att du sitter och glor på avrättningar, våldtäkter och annat sjukt skit hela dagarna.
Om du verkligen tänker till, så förstår du hur osannolikt det är att videon är en fejk.

Klart han har. Man får såklart en monumentalt bättre känsla för vad som är äkta eller inte om man ser riktiga avrättningar dagarna i ända. Han får en förstärkt "attention to detail"
Citera
2014-08-21, 09:18
Medlem
Jimbos avatar
Allt är redan igång, finns ingen som helst anledning till en false flag i detta avseende. Det talar för att filmen är äkta, den har inget att dra igång eftersom allt redan är igång.

En anledning till att de klipper kan vara att något hörs/syns i bakgrunden som skulle kunna avslöja deras position. De har fortfarande gisslan kvar. Nån av dem kan skrika något just som halshuggningen sker.
Citera
2014-08-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skynetsnemesis
Klart han har. Man får såklart en monumentalt bättre känsla för vad som är äkta eller inte om man ser riktiga avrättningar dagarna i ända. Han får en förstärkt "attention to detail"

Möjligt i och för sig. Men det är inte ett argument i sig självt för att rättfärdiga att videon är fejk.
Att separera sig från oss dödliga, för att stärka sin åsikt, är ju inte helt rätt
Citera
2014-08-21, 09:38
Bannlyst
70 journalister har dött i Syrien så om en till dör skulle inte jag ropa på konspiration.
Citera
2014-08-21, 09:46
Bannlyst
Ja jag kollade filmen och skulle jag uppskatta i typ procent om vad jag precis såg var:

1. Hollywood.
2. Extremistiska arabiska galningar.

Så är det trots allt en 95% - 5% till Hollywood. Jag ser en jänkare snacka med en britt. Britten är tydligen en hemsk galning tillsammans med sin grupp. Foley har inga synliga skador överhuvudtaget trots typ 2 år i fångenskap. Foley har varit kidnappad längre än IS funnits i nuvarande påstådda aggressiva form. Lägligheten att ISIS dyker upp när jänkarnas första spöke och boogeyman Bin Laden påstås ha blivit mördad och AQ är svagare än någonsin. Det faktum att NATOs och jänkarnas krig mot Syrien och Assad är vad som skapade det dom nu påstår sig få kämpa emot osv osv osv.

Avrättningen behöver dock inte vara fejk. Betydligt mer effektfullt om den inte är det. Men om det finns någon inblandning av muslimska galningar är i vanlig ordning extremt oklart när jänkarna försöker presentera en story för oss.
Citera
2014-08-21, 09:46
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Allt är redan igång, finns ingen som helst anledning till en false flag i detta avseende. Det talar för att filmen är äkta, den har inget att dra igång eftersom allt redan är igång.

En anledning till att de klipper kan vara att något hörs/syns i bakgrunden som skulle kunna avslöja deras position. De har fortfarande gisslan kvar. Nån av dem kan skrika något just som halshuggningen sker.
Mer troligt är bara att det tog lång tid, blev jävligt messy etc.. Ingen anledning att ha 2 minuter till film där de står och sågar av halsen på honom.
Citera
2014-08-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Möjligt i och för sig. Men det är inte ett argument i sig självt för att rättfärdiga att videon är fejk.
Att separera sig från oss dödliga, för att stärka sin åsikt, är ju inte helt rätt

Mja jag förstod det mest som att han delgav sin åsikt utifrån sina erfarenheter av våldsfrosseri,
det får man respektera även om man inte tycker om det.

Sen att han skrev "vanligt folk" var nog ett sätt att säga att medelsvensson inte sitter med en påse popcorn framför en skärm och utsätts för autentiskt splattervåld timme efter timme.

Men det är såklart min tolkning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in