2014-08-20, 13:16
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Hejsan!

Vi har två katter (som springer både ute och inne) varav den ena mest är inomhus. Ibland (någon gång i månaden eller så) så verkar det som att hon blir panikrisig i kistan och bajsar på flera ställen i huset under natten. Jag förstår inte vad detta beror på.

Senast hände det inatt och det var i alla fall fem olika små högar på golvet när jag skulle dricka mitt morgonkaffe. Jag noterade att en av högarna (den största) innehöll mycket nästan oprocesserat torrfoder.

Jag har bara antagit att det är bajs men det kan ju lika gärna vara kräk, har inte så bra koll på vad som är vad. Finns det någonting jag kan göra åt detta? Jag antar att det är någonting som är fel på katten, för hon är ju rumsren i vanliga fall. Bör jag köpa specialfoder eller något sådant?
Citera
2014-08-20, 13:40
Medlem
Om det är en långhårig katt är det förmodligen kräk
Citera
2014-08-20, 14:49
Medlem
Louises avatar
Om det inte luktar bajs är det kräk. När du säger att en av högarna var osmält torrfoder verkar det uppenbart handla om kräk. Katter kräks för att få ur sig saker ur magen de inte kan smälta, till exempel hår de slickat i sig när de tvättar sig. Långhåriga katter får mer hår i magen och kräks därför oftare. Man kan inte göra något åt detta annat än att låta katten vara ute mycket, det ökar sannolikheten för att den kräks ute i stället för inne. Täck över soffor och annat; kattspyor kan vara svåra att få bort från möbeltyg.
Citera
2014-08-20, 15:55
Medlem
Troligtvis är det kräk. Avmaska dina katter regelbundet då de är ute ofta. Alla utekatter får mask.
Att katten kräks torrfoder kan bero på många faktorer. Katten kan vara överkänslig eller rent av allergisk mot något i torrfodret. Finns även sjukdomar som orsak så alla beteendeförändringar bör man rådfråga veterinär.

Katten kan hetsäta torrfodret då torrfoder smaksätts och vissa sorter är så pass goda för vissa katter att de äter för mycket om det alltid står framme, det leder till övervikt, för stort intag av salt, mineraler och kolhydrater. Hetsätning kan också ge kräkningar.

Naturligtvis så kan det också vara en hårboll som fyller upp magsäcken och du kan behöva ge katten tex. Kattmalt som främjar matsmältningen, tyvärr tycker inte alla katter att det är särskilt gott men man kan försöka blanda det i maten. Katter äter gräs instinktivt för att kräkas och rensa magen, odla eget gräs inomhus om de inte äter ute.

Torrfodret innehåller heller inte vatten och suger dessutom upp den vätska katten har i mage och tarm och vad det i längden leder till kan du läsa i denna tråd: (FB) Stora tråden om kattmat.

Hetsätning kan ge kräkningar och vad som orsakar hetsätning kan vara att maten som sagt är för god, men det kan även bero på konflikter mellan dina båda katter då den som hetsäter kan känna sig otrygg vid matplatsen och även i allmänhet över att behöva dela revir med den andra katten. Dina katter behöver inte vara ovänner så de slåss eller fräser åt varandra, det kan vara "tysta konflikter" där de bara försöker undvika varandra fast de emellanåt kan verka vara vänner. Hetsätning kan också bero på att katten blir störd av något annat.

Ställ flera matskålar på olika platser, kanske i olika rum, så att dina katter kan välja att äta ifred från varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in