Hej
jag har en polare som lirar i div 1 och han har en agent som han anlitade och nyfiken som jag är så frågade jag vad han fick pröjsa för agenten. Han påstår att han inte betalar ett skit vilket jag bara tror är bullshit. han har en rik morsa som säkert pröjsar allt. vad säger ni brukar man betala för en fotbollsagent?
Agenten har förmodligen % på diverse av hans inkomster.
Tekniskt sett betalar han inte för agenten utan agenten jobbar på provision. Fixar tex agenten in han i en reklam åt Nike för 100 000 kr så tar han 10-15% av dessa som en agents fee.
Ja, men det är väl främst i form av procentandelar i affärer. Säg att du blir köpt av en klubb, då ska agenten ha sin del av pengarna. Sen vet jag inte om de får en fast kostnad med, men en gissning är ja.
Det är ju pga agenter och deras provision som spelare i Europa hoppar runt som gräshoppor mellan klubbarna. De jobbar för att spelarna ska byta klubb så ofta som möjligt = klirr i kassan.
Det är agenterna som tar död på fotbollen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!