2014-08-20, 10:46
Medlem
Tjena
Tänkte fråga detta innan jag tar en kreditupplysning och ansökan hos någon bank.

Jag har ett fast jobb. Men jag är intresserad av en fastighet som är så långt ifrån arbetet att jag omöjligen skulle kunna jobba kvar där.
Jag kommer därmed sannolikt att spela lite, dvs kanske köpa bostaden och sedan försöka hitta jobb (klarar mig på egna besparingar i runt ett år samt att nuvarande anställningen ändå ligger lite löst inom de närmaste åren).
Av egen erfarenhet brukar de väl inte fråga om vart man arbetar. Men skulle de få för sig att göra det skulle dom som sagt förstå direkt att jag enbart köper fastigheten när jag har jobb, för att sedan säga upp mig.

Kan jag göra så? Kommer banken fatta det och inte bevilja mig lån?
Citera
2014-08-20, 13:08
Medlem
banken kommer inte bry sig ett jota.
de enda de vill är att du ska betala dina låneräkningar. hur du betalar räkningarna är ditt problem.
bostaden hade du väl tänkt använda som säkerhet för lånet?
sköter du dig inte så plockar de säkerheten via fogden och ställer dig på gatan, var sig du jobabr nära eller långt bort eller inte alls.
Citera
2014-08-20, 18:00
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joltelegalize
Tjena
Tänkte fråga detta innan jag tar en kreditupplysning och ansökan hos någon bank.

Jag har ett fast jobb. Men jag är intresserad av en fastighet som är så långt ifrån arbetet att jag omöjligen skulle kunna jobba kvar där.
Jag kommer därmed sannolikt att spela lite, dvs kanske köpa bostaden och sedan försöka hitta jobb (klarar mig på egna besparingar i runt ett år samt att nuvarande anställningen ändå ligger lite löst inom de närmaste åren).
Av egen erfarenhet brukar de väl inte fråga om vart man arbetar. Men skulle de få för sig att göra det skulle dom som sagt förstå direkt att jag enbart köper fastigheten när jag har jobb, för att sedan säga upp mig.

Kan jag göra så? Kommer banken fatta det och inte bevilja mig lån?

Har alltid fått uppge både var jag är anställd och hur många år jag varit anställd på mina lånelöften och mitt låneavtal. Tror dock inte banken aktivt kollat mer än min inkomst och inte undersökt om jag faktiskt jobbat där.
Citera
2014-08-21, 21:15
Medlem
Banken har bett om besked om arbetsgivare och inkomst varje gång vi har tecknat om våra bolån. Hur mycket de sen kollar om det vi säger stämmer vet jag inte men du kommer definitivt att få frågan.
Citera
2014-08-24, 09:08
Medlem
FrankBucks avatar
Förstår problemet ur ett perspektiv "Kommer jag verkligen få ekonomin att gå ihop" men om du verkligen vill ha lån förstår jag inte varför de skulle neka det förutsatt att du har tillräckligt bra lön på pappret..? Banken skiter ju i om du väljer att pendla 3 timmar till jobbet varje dag eller inte, de kanske t om tror att du kommer jobba hemifrån
Citera
2014-08-24, 09:14
Medlem
Obligatorisk information som knappt efter kollars.

Dom vill bara se så att du är kredit vänlig och kan betala av ditt lån. Så oftast kollar dom bara upp dig en första gång. Är du sedan en duktigt kund för banken kan dom säker strunta i att kolla upp dig där efter på nya lån etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in