2014-08-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Nu är de iofs inte bristfälligt utrustade och underskatta aldrig motivation.
Problemet med ISIS och liknande grupper går bara att lösa om övrig befolkning i det stora är välmående samt att vapen och ekonomiskt stöd stryps.
Den genomgående problemet med alla länder in regionen är att de lider av svår korruption. Korruptionen ger grupper som ISIS öppet mål då en del av lokalbefolkningen inte uppfattar ISIS som ett sämre alternativ än vad som redan råder.
Det var ett stort misstag att störta Sadam Hussein.

Saddam Hussein hade ingen rätt att leva efter vad hans regering utfört. Detta är ett kaotiskt scenario men man måste sätta större press på irakierna att ta ställning mot ISIS.
Citera
2014-08-20, 09:56
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Vet inte hur ISIS resonerar egentligen. Tror de verkligen att USA kommer godta detta hot och sluta bomba ISIS? Naivt.

Om USA ingriper kommer tillströmningen till ISIS att öka. USA kan aldrig vinna med endast flyginsatser och de kommer sannolikt inte att sätta in marktrupper.
Då står hoppet till Peshmerga och Iraks armé (som visats sig allt annat än duglig)
Om ingen av dem lyckas att stoppa ISIS är det tänkbart att Iran lägger sig i och sen vet ingen hur det kommer sluta.
Låt ISIS få ett litet Kalifat i området och bygg sen murar runt området. Släpp in de som vill in men släpp inte ut någon.
Citera
2014-08-20, 09:57
Medlem
Brogamlas avatar
Jag skulle förmodligen ha kissat på mig. Den här killen Siccature i tråden är ju en riktig pajas med för dålig självinsikt för att kunna skilja på verklighet och fantasi.

OnT så är jag väldigt spänd i nuläget i och med alla händelser som skett rörande IS och hur det rör USA och Sverige. Jag är riktigt mörkrädd när jag varje dag läser vad som sker ut i världen. På ett sätt är jag väldigt ledsen men samtidigt sitter jag och väntar på att något stort terrordåd/motattack skall inträffa mot antingen USA eller här i Sverige så att folket äntligen kan vakna till liv och se verkligheten vi lever i och sluta kasta blinda ögat åt den. Givetvis är jag för fred och vill inte att folk ska råka illa ut, men om inget sker kommer vi aldrig ändra riktning. PS, jag är ej emot religionen Islam, endast salafister, fundamentalister och extremister inom religionens alla grenar.
Senast redigerad av Brogamla 2014-08-20 kl. 10:03.
Citera
2014-08-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Pinsam jävla journalist som var väl medveten om att han skulle dö, men ändå läser upp den där jävla smörjan innan han blir mördad.

Video för er som ville ha: http://www.liveleak.com/view?i=bc1_1408481278

Det är mycket troligt att journalisten blivit utsatt för flera så kallade "mock executions" tidigare. Dvs han har fått gå igenom denna proceduren flertalet gånger innan utan att blivit avrättad. Därför han ser relativt lugn ut och kan prata hyfsat tydligt vid första klippet då han läser upp texten. Medan han ser bra mycket mer panikslagen ut när klippet börjar när terroristen talar.
Citera
2014-08-20, 09:59
Medlem
Var det i live-tv skulle han bett Obama kärnbomba Mekka och Medina. Det kommer inte finnas någon annan lösning in the end tyvärr.
Citera
2014-08-20, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Förhoppningsvis är det vi som rullat ut giljotinen igen för användning mot våra folkförrädare till politiker vi har.
Du är alltså likadan som äcklen i isis
Citera
2014-08-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Vet inte hur ISIS resonerar egentligen. Tror de verkligen att USA kommer godta detta hot och sluta bomba ISIS? Naivt.

Givetvis tror dem inte det, tvärtom snarare. Dem vill få detta att handla om USA vs ISIS och inte ISIS vs andra araber/muslimer som det är just nu.

ISIS är fortfarande relativt utfrysta från i stort sett alla även i Mellanöstern. Lyckas man locka in USA i ett fullskaligt krig i området igen kommer detta dock förändras.
Citera
2014-08-20, 10:02
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Saddam Hussein hade ingen rätt att leva efter vad hans regering utfört. Detta är ett kaotiskt scenario men man måste sätta större press på irakierna att ta ställning mot ISIS.

Problemet är att civilbefolkningen lidit betydligt mer sen Sadam försvann.
Att sätta press på Iraks regering kommer inte ge något alls. Har de inte kommit överens internt på tio år så kommer de inte göra det nu heller. Korruption och personliga agendor sätter käppar i hjulet hela tiden.
Majoriteten av de nuvarande problemen i regionen hade inte existerat om Sadam suttit kvar.
Med det inte sagt att Sadam förtjänar att leva, men det är olika grader i helvetet.
Citera
2014-08-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Det är mycket troligt att journalisten blivit utsatt för flera så kallade "mock executions" tidigare. Dvs han har fått gå igenom denna proceduren flertalet gånger innan utan att blivit avrättad. Därför han ser relativt lugn ut och kan prata hyfsat tydligt vid första klippet då han läser upp texten. Medan han ser bra mycket mer panikslagen ut när klippet börjar när terroristen talar.

Sedan om han inte skulle gjort vad de sagt, försökt fly etc etc så skulle han få mycket jobbigare död än det här. De kanske skulle skära av kuken innan istället. Eller göra så att inte beheadningen var lika snabb, med en halvslö kniv istället. Är man "Reasonable" så brukar icke muslimer bli neddrogade med lugnande bl.a också.
Citera
2014-08-20, 10:03
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Givetvis tror dem inte det, tvärtom snarare. Dem vill få detta att handla om USA vs ISIS och inte ISIS vs andra araber/muslimer som det är just nu.

ISIS är fortfarande relativt utfrysta från i stort sett alla även i Mellanöstern. Lyckas man locka in USA i ett fullskaligt krig i området igen kommer detta dock förändras.

Låter iofs mer sannolikt och logiskt. Skyller på att mitt morgonkaffe smakade urin.
Citera
2014-08-20, 10:05
Medlem
Dagge1976s avatar
..
Citera
2014-08-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theoutsider
Du är alltså likadan som äcklen i isis

Hurså? Se vad våra politiker har gjort med Sverige, se vilka straff folk- och landsförrädare fick förr i tiden. Nu kan de ens inte få ett straff för vi tog bort den lagen här i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in