2014-08-26, 10:33
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av free4you
Brittisk underrättelsetjänst anser sig ha identifierat den maskerade man som förefaller avrätta den amerikanske journalisten James Foley.

Det rör sig om en 23-årig hip-hop-artist.

http://www.expressen.se/nyheter/hiphop-artist-kan-vara-foleys-mordare/

http://www.friatider.se/field-collection/field-image-inline/2947

Citat:
Abdel-Majed Abdel Bary beklagade sig i mars i år över att han och en annan muslimsk jihadkrigare från Storbritannien rånats av andra muslimer.
Citera
2014-08-26, 11:55
Medlem
Om det nu är han som dödat honom ,äktheten i själva knivskärandet diskuteras ju.
Citera
2014-08-26, 12:45
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Världens – och USA:s – oro för IS-extremisterna har vuxit sedan IS visat en video med halshuggningen av den amerikanske journalisten James Foley.

http://www.expressen.se/nyheter/usa-spaningsflyger-over-syrien-i-jakt-pa-is/

USA spaningsflyger över Syrien i jakt på IS
Citera
2014-08-26, 15:18
Medlem
Yugens avatar
Tycker ändå att det är intressant hur fort och lätt man hängt sig på "det är rapparen!" som utfört dådet, nästan som att dessa så kallade experter tror att allmänheten är så lättlurad.

Men ingen vet egentligen vad som hänt rapparen, t.ex. om han också är kidnappad osv. Visst är det sannolikt att hans röst använts för att vara en missledande tråd.

Självklart, med CIA osv. kommer sanningen aldrig fram, vilket är nog båda sidors syfte . Alla är med på att bara missleda/förvirra allmänheten.
Citera
2014-08-26, 15:32
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Förstår inte västerlänningar som beger sig till dessa länder och områden frivilligt. Skulle aldrig sätt min fot i mellanöstern hur mycket pengar jag än fick. Och skulle jag ändå måsta åka vore det ett krav att jag fick med mig en AK5a samt en cyanidkapsel. Rikedom och berömmelse måste vara mindre värt än livet. Då tänker jag inte bara på journalister utan även dom som jobbar inom oljeindustrin eller byggbranschen eller vad det nu må vara. Det är nästan som att be om att bli halshuggen i full HD.

Exakt, vilket ändå får en att undra hur många av dessa kanske ändå är på något slags "uppdrag". Säkert är det så att i enstaka fall har CIA blivit involverad med enstaka personer som är där som "journalister" eller för att inte nämna "terrorister". Knappast att allt är så "enkelt", CIA lever ju för att ha sin näsa i allt, så om de kan rekrytera journalister, terrorister osv. så skulle de säkert finna sätt.
Senast redigerad av Yugen 2014-08-26 kl. 15:35.
Citera
2014-08-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Exakt, vilket ändå får en att undra hur många av dessa kanske ändå är på något slags "uppdrag". Säkert är det så att i enstaka fall har CIA blivit involverad med enstaka personer som är där som "journalister" eller för att inte nämna "terrorister". Knappast att allt är så "enkelt", CIA lever ju för att ha sin näsa i allt, så om de kan rekrytera journalister, terrorister osv. så skulle de säkert finna sätt.

I Afghanistan hade dom ju förhandlat med någon kille som var insider i al queda, trodde dom ,i själva verket var han en terrorist på riktigt, han körde in och sprängde sig på nån amerikansk militär bas och dödade några amerikaner.
Citera
2014-08-26, 16:02
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
I Afghanistan hade dom ju förhandlat med någon kille som var insider i al queda, trodde dom ,i själva verket var han en terrorist på riktigt, han körde in och sprängde sig på nån amerikansk militär bas och dödade några amerikaner.

Jag kan inte tänka mig en sådan organisation som CIA utan "ändamålet helgar medlen". Jag är övertygad att de skulle offra enstaka Amerikanska liv för "större intressen" i fråga om makt och pengar därmed kunna bedriva fler operationer.

Har svårt att tänka mig att CIA är "oskyldig" i det som hänt James Foley, man hade mer att vinna på honom död än levande.
Citera
2014-08-26, 16:35
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Jag kan inte tänka mig en sådan organisation som CIA utan "ändamålet helgar medlen". Jag är övertygad att de skulle offra enstaka Amerikanska liv för "större intressen" i fråga om makt och pengar därmed kunna bedriva fler operationer.

Har svårt att tänka mig att CIA är "oskyldig" i det som hänt James Foley, man hade mer att vinna på honom död än levande.

Jisses jävlar vad du är cynisk.. Nån måtta får det vara
Citera
2014-08-26, 18:40
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

Jag tror det är så enkelt att USA (även FN, har jag för mig) har som princip att inte förhandla med terrorister. Det gäller att ställa sig frågan hur många mord på oskyldiga (köpeshillingen om nästan en miljard kronor enligt uppgifter i media) skulle varit "skäligt" för en uppgörelse. De här typerna är inte kända för någon kompromissvilja.

Samtidigt höjs röster för att det kan ha klippts och bytts ut GM under filmens skapande. Jag är nog böjd att hålla med. Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19424780.ab

Och här lite mer info kring vilka ynkryggar de (IS) är http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19428737.ab
Citat:
Terrorgruppen IS håller en tredje amerikansk gisslan - en 26-årig kvinnlig biståndsarbetare. Hon tillfångatogs förra året i Syrien. Terroristerna vill ha 6,6 miljoner dollar för att släppa henne, rapporterar ABC News. Förutom pengarna kräver terroristerna att USA dessutom ska frige gripna islamister. Vilka personer det handlar om framgick inte i artikeln på ABC:s hemsida.
Senast redigerad av KluvenTunga 2014-08-26 kl. 19:00.
Citera
2014-08-26, 19:48
Medlem
brianmolkos avatar
Varför ska de betala dem för ? leta reda på dem istället
sen vet vi ju deras levnadsregler
Citera
2014-08-26, 21:39
Medlem
Familjen trodde sig kunna samla fem miljoner dollar i lösen för sonen, men isis var troligen aldrig intresserade av att släppa honom. Han var till större nytta för dem på det här sättet. Jag hoppas att de tänker annorlunda när det gäller övriga amerikanska fångar.
Citera
2014-08-27, 18:33
Avslutad
Kanske är skitefter med detta, men fuck it...
Det sägs att Jihad John är rapparen L Jinny. Nu spekuleras det givetvis om det verkligen är han eller ej, men han ska ha varit en up-and-coming rapper med egen VEVO-kanal och allt därtill.
OM det nu visar sig att L Jinny = Jihad John så kan han vara den första rapparen som verkligen är "bout' it, bout' it", så att säga.

EDIT: Sorry, skulle givetvis länka till en av hans videos, here goes: https://www.youtube.com/watch?v=QkvWTgj98-4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in