2014-08-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2732785/SAS-high-tech-hunt-killers-James-Foley-Significant-force-UK-elite-troops-ground-Iraq.html

Brittiska SAS är nu på plats i Irak för att tillfångata vår aspirerande unga rappmusiker/mördare. Heja!

https://www.youtube.com/watch?v=2K9rVRuehGU

Då lär dom va bra rustade ju,lär ju inte bara va hämta han.
Citera
2014-08-24, 16:48
Medlem
james blev frisläppt 2011 efter att ha varit kidnappad .men endå liktförbannat åker han tillbaks,han fick då alltså changsen till ett nytt liv i frihet,kunde säkert ha levt bra,,,,rip james
Citera
2014-08-24, 18:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Då lär dom va bra rustade ju,lär ju inte bara va hämta han.
Det här blir ett synnerligen besvärligt projekt. Jihadisterna kommer göra sitt bästa för att sluta upp och skydda den skyldige till detta värv. Och de är måånga, förvisso utspridda över ett stort område. Sen kan man ju hoppas att Britterna, om de nu inte sörjer för ett starkt understöd själva, kan ta hjälp av USA. Att SAS skulle få tag på bödeln levande, "inom några dagar", ser jag som osannolikt. Dessutom är han troligtvis beredd att gå i döden framför att han skulle ge upp - om han nu mot förmodan blev funnen.
Citera
2014-08-24, 19:06
Medlem
Ja, märkligt att man går ut med att man ska försöka få tag på mördaren nu. Jag läste något citat tidigare där en amerikansk militär sa något om att de inte har för vana att telegrafera ut sina insatser i förväg (angående Amerli). Så det har troligen ett syfte, förstår bara inte vilket. Skrämma lär de ju knappast göra. Kanske kan/vill de övervaka förflyttningar av viktiga personer på något sätt?
Citera
2014-08-24, 19:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ja, märkligt att man går ut med att man ska försöka få tag på mördaren nu. Jag läste något citat tidigare där en amerikansk militär sa något om att de inte har för vana att telegrafera ut sina insatser i förväg (angående Amerli). Så det har troligen ett syfte, förstår bara inte vilket. Skrämma lär de ju knappast göra. Kanske kan/vill de övervaka förflyttningar av viktiga personer på något sätt?

Ja, så kan det vara. Det kanske även ger ökad telefon- och internettrafik hos IS, något man kanske kan snappa upp.

Annars obegripligt att annonsera ut det.
Citera
2014-08-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja, så kan det vara. Det kanske även ger ökad telefon- och internettrafik hos IS, något man kanske kan snappa upp.

Ja... eftersom de verkar vilja annonsera ut det på så många ställen som möjligt och att det ska ske inom två dagar, måste de ha en baktanke. De vill kanske - om möjligt - stressa ISIS till att göra något dumt?

Ja, det där med meddelanden är intressant. De säger att de överhör radiomeddelanden mellan terroristerna. Det måste finnas en anledning till att de säger det, eftersom det borde få ISIS att vara tystare än de annars skulle vara. Kanske få dem att just använda andra kommunikationsvägar? Eller att förhindra kommunikationen helt och hållet?

Citat:
A team of SAS soldiers are now on the ground in Iraq and Syria, hoping to catch Foley’s killer within two days, sources have said.

It is believed British intelligence services now know the identity of British born “Jihadi John” and manhunt efforts in the war-torn region have been stepped up.

Over the last two days a “significant force” of SAS soldiers have been deployed in northern Iraq, joining forces with the Kurdish Peshmerga and Iraqi forces fighting IS fanatics, the Mail on Sunday reports.

One SAS source said: “It is possible to identify British jihadis on the battlefield by intercepting their radio messages. When they’re captured by the Iraqis or Kurds we’ll take a close interest in their questioning.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/james-foley-pictures-show-shocking-4098961#ixzz3BKfOovEb
Citera
2014-08-24, 19:45
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Kanske. Finns något officiellt uttalande från SAS? En sån här distinkt operation tror jag är svår att mörka. Sen går det inte att bortse från möjligheten att "aviseringen" är tänkt att föra IS-trupper mot deras "skyddsobjekt". Då kan man dels få en ledtråd var att leta, men det öppnar samtidigt upp för möjligheten att försvaga IS strategiskt - i för den "goda" sidans - ack så besvärliga mål. Här öppnas för möjligheter.

Tror man vill "tvinga" Jihadisterna till att antingen genom egna förflyttningar indikera var "rapparen" finns eller att åstadkomma förflyttningar från strategiskt viktiga platser. Oavsett vilket alternativ som visar sig med sanningen överensstämmande - ökas pressen på IS.
Citera
2014-08-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Kanske. Finns något officiellt uttalande från SAS? En sån här distinkt operation tror jag är svår att mörka. Sen går det inte att bortse från möjligheten att "aviseringen" är tänkt att föra IS-trupper mot deras "skyddsobjekt". Då kan man dels få en ledtråd var att leta, men det öppnar samtidigt upp för möjligheten att försvaga IS strategiskt - i för den "goda" sidans - ack så besvärliga mål. Här öppnas för möjligheter.

Tror man vill "tvinga" Jihadisterna till att antingen genom egna förflyttningar indikera var "rapparen" finns eller att åstadkomma förflyttningar från strategiskt viktiga platser. Oavsett vilket alternativ som visar sig med sanningen överensstämmande - ökas pressen på IS.

Om de vet precis var rapparen befinner sig, så hade väl (?) det smartaste varit att utan förvarning åka dit och hämta "hem" honom? Att de i förväg talar om att de ska åka till Irak (eller redan är där), kan möjligen tyda på att de inte vet var de ska leta, så de förlorar inget på att ISIS är förberedda. Det enda som händer är att de får mer information genom att studera deras beteende.

Alternativt vet ISIS redan om att de är på plats och deras uttalanden är enbart till för allmänheten.

Å femte sidan, förstår naturligtvis även ISIS att uttalandena från SAS (som dock inte verkar vara officiella, så risken att det är en ofrivillig läcka finns förstås också) syftar till något. Och ISIS kan ju välja utifrån att de vet att SAS övervakar dem.

Ja, inte helt enkelt. För alla som har ägnat sig åt spelteori är det här ett spännande spel, dock.

Jag lutar åt att de vill försöka pressa ISIS och att uttalanden är helt medvetna. Jag har svårt att tro (hoppas inte att jag har fel) att någon inom SAS skulle vara så omdömeslös att den läcker strategisk information.
Citera
2014-08-24, 20:07
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Om de vet precis var rapparen befinner sig, så hade väl (?) det smartaste varit att utan förvarning åka dit och hämta "hem" honom? Att de i förväg talar om att de ska åka till Irak (eller redan är där), kan möjligen tyda på att de inte vet var de ska leta, så de förlorar inget på att ISIS är förberedda. Det enda som händer är att de får mer information genom att studera deras beteende.

Alternativt vet ISIS redan om att de är på plats och deras uttalanden är enbart till för allmänheten.

Å femte sidan, förstår naturligtvis även ISIS att uttalandena från SAS (som dock inte verkar vara officiella, så risken att det är en ofrivillig läcka finns förstås också) syftar till något. Och ISIS kan ju välja utifrån att de vet att SAS övervakar dem.

Ja, inte helt enkelt. För alla som har ägnat sig åt spelteori är det här ett spännande spel, dock.

Jag lutar åt att de vill försöka pressa ISIS och att uttalanden är helt medvetna. Jag har svårt att tro (hoppas inte att jag har fel) att någon inom SAS skulle vara så omdömeslös att den läcker strategisk information.
Visst, jag tror inte underrättelsetjänsterna har en aning var bödeln befinner sig. Jag tror de med denna "manöver" kommer ta del av viktig information om hur Jihadisterna rör sig.

Tror att det mesta av "motiven" till utspelen står att läsa i mitt förra inlägg.

Jag utesluter inte att det hela är ett utslag av en läcka. Och jag är tämligen säker att Jihadisterna brottas med samma frågor. Strategi - på hög nivå.
Citera
2014-08-24, 22:14
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Ja de lär nog bli världens uppmärksamhet om/när de gör lika med den personen..

Hoppas alla röstigenkänningsystem och annat gör att de kan spåra dem.. alla de som varit mot "Big-Brother" övervakning känner nog att det kan göra nytta. Men det är en annan diskussion.

Vad får dig att tror att det är tack vare det som han hittats? det kan vara så enkelt som ett tips, vilket är sannolikare.
Citera
2014-08-25, 07:43
Medlem
Mail Online här

Citat:
These pictures show the shocking slide into extremism of Abdel-Majed Abdel Bary from a London rapper to a brutal jihadist suspected of beheading a U.S. journalist.

The descent of 'Jihadi John': Shocking Facebook photos show transformation from a rapper on streets of Maida Vale to prime suspect in brutal beheading of journalist
Citera
2014-08-25, 08:01
Medlem
Bild här

Citat:
Another image apparently showing Bary wielding a machine gun. In posts alongside the images he attacks 'western propaganda' and wrote: 'Shame on you Muslims that are embarrassed of mujahids/jihads...'

Bild här

Citat:
Armed and dangerous: This picture which also appeared on the Facebook page shows a masked fighter, believed to be Bary, holding an assault rifle

Friends say Bary became radicalised after coming into contact with extremists linked to hate preacher Anjem Choudary.

A former friend said: 'He had the talent - he could have been as big as Dizzee Rascal. He was doing music with huge names in the underground scene.

'People have got into his head - it's transformed a talented young guy into a vengeful extremist.'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in