Citat:
Ursprungligen postat av
KluvenTunga
Kanske. Finns något officiellt uttalande från SAS? En sån här distinkt operation tror jag är svår att mörka. Sen går det inte att bortse från möjligheten att "aviseringen" är tänkt att föra IS-trupper mot deras "skyddsobjekt". Då kan man dels få en ledtråd var att leta, men det öppnar samtidigt upp för möjligheten att försvaga IS strategiskt - i för den "goda" sidans - ack så besvärliga mål. Här öppnas för möjligheter.
Tror man vill "tvinga" Jihadisterna till att antingen genom egna förflyttningar indikera var "rapparen" finns eller att åstadkomma förflyttningar från strategiskt viktiga platser. Oavsett vilket alternativ som visar sig med sanningen överensstämmande - ökas pressen på IS.
Om de vet precis var rapparen befinner sig, så hade väl (?) det smartaste varit att utan förvarning åka dit och hämta "hem" honom? Att de i förväg talar om att de ska åka till Irak (eller redan är där), kan möjligen tyda på att de inte vet var de ska leta, så de förlorar inget på att ISIS är förberedda. Det enda som händer är att de får mer information genom att studera deras beteende.
Alternativt vet ISIS redan om att de är på plats och deras uttalanden är enbart till för allmänheten.
Å femte sidan, förstår naturligtvis även ISIS att uttalandena från SAS (som dock inte verkar vara officiella, så risken att det är en ofrivillig läcka finns förstås också) syftar till något. Och ISIS kan ju välja utifrån att de vet att SAS övervakar dem.
Ja, inte helt enkelt. För alla som har ägnat sig åt spelteori är det här ett spännande spel, dock.
Jag lutar åt att de vill försöka pressa ISIS och att uttalanden är helt medvetna. Jag har svårt att tro (hoppas inte att jag har fel) att någon inom SAS skulle vara så omdömeslös att den läcker strategisk information.