2014-08-19, 21:05
Medlem
Hej. Bor i en etta med en dusch som på senare tid har börjat lukta väldigt illa. Jag kan väldigt lite om avloppssystem och i denna lägenheten finns något jag aldrig stött på innan.

Det är någon from av lufttryck i lägenheten (?). När mina 3 fönster är stängda så viner det t.ex luft genom nyckelhålet, eller när jag öppnar fönstret långsamt så är det som att det suger fast lite innan det släpper och det strömmar in luft.

Detta gällde tydligen vattenlåset också (tog en bild på det här):http://imgur.com/BIN8oYY
som också satt fast med lite vakuum, vilket gjorde att det även nu började låta mycket av luften som strömmade när jag ryckte upp låset.

TL;DR: När något fönster/dörr är öppet så luktar det inget alls ifrån brunnen, men när alla luftkällor är stängda så börjar det lukta. (Det har inte att göra med att den illaluktande luften bara vädras ut). Eftersom det börjar bli kallare nu så kan jag inte ha öppet ett fönster hela tiden.

Edit: Jag har testat att rengöra låset, men det har inte hjälpt.

Förlåt att jag skriver så kasst, men hoppas ni förstår hur jag menar.
Citera
2014-08-19, 21:11
Medlem
TantGuls avatar
Gör rent golvbrunnen.

Lyft i handtaget i vänster kant.
Skölj av med dushen, borsta med en gammal diskborste. Antagligen sitter det en massa gammalt hår och junk i golvbrunnen.

Återmontera - fyll med vatten.
Hjälper det? Kanske - men det skadar i alla fall inte. Tar max 3 minuter.
Citera
2014-08-19, 21:11
Medlem
Millediablos avatar
Det är ett äldre hus du bor i eller hur? Tyvärr är det så ofta med gamla avloppsstammar att dom luktar. Det är sant som du säger att du förmodligen har ett undertryck i lägenheten som gör att det luktar mer om du inte har öppet. Skulle du ha övertryck så skulle det väl inte lukta mer när du vädrar.
Hur som helst klaga hos värden, kolla när det var stambytt senast och försök att få en möjlighet till ventilation utifrån via ett spjäll eller liknande. Vi fick nya fönster med ett ventilationsspjäll som en slits i fönstrets ovandel, efter det slapp vi lukten. Har du ingen ventilation från badrummet och ut mot naturen, kanske det är igensatt?
Citera
2014-08-19, 23:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzarkraft
När mina 3 fönster är stängda så viner det t.ex luft genom nyckelhålet, eller när jag öppnar fönstret långsamt så är det som att det suger fast lite innan det släpper och det strömmar in luft.

Ventilationen är felbalanserad. Det leder till undertryck, vilket kan leda till att luft kan sugas upp genom vattenlåset i avloppet. Skitkul.

Oftast beror det på att några grannar täppt igen ventilationen för att slippa drag/tröttnat på ljudet/det är för kallt.

Kontakta värden.
Citera
2014-08-19, 23:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Runt insatsen till vattenlåset ska det sitta en packning, kontrollera om den är hel.

Är du säker på att det är duschavloppet som luktar så det inte kommer från avloppet till handfatet eller toaletten?

Citat:
Ursprungligen postat av Corvus12
Det är egentligen ett bra tecken att det visslar i dörren. Det betyder att du kan röka jointar!! ifred!.
Mindre bra om trapphuset rökfylls.
Citera
2014-08-20, 10:05
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Kolla så delen med "handtaget" är nertryckt så den sitter stumt. Jag har sett precis sådana vattenlås där den delen åker upp lite och då fungerar inte vattenlåset och det börjar lukta.
Citera
2014-08-21, 02:50
Medlem
Hahaha - säkert är det så att undertrycket gör att "skitluft" sugs in från avloppssystemet. Men är golvbrunnen helt tät så borde det ju inte sugas in nåt ändå - men det verkar ju va lite si sådär med det. Så länge undertrycket inte är så stort att det trycker undan vattnet i vattenlåset förstås - men det skulle både synas och låta då det skulle bubbla endel.

Min morsa (som bor i samma hus som mig) har samma problem i sin lägenhet - då när man sätter på köksfläkten så luktar det skit i badrummet. Men öppnar man en dörr eller ett fönster när man använder köksfläkten försvinner problemet. Hon har klagat men våra hyresvärdar bryr sig ju inte...
Citera
2014-08-21, 11:38
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om du spolar i toaletten, bubblar det i vattenlåset i duschen då?

Jag bodde i en lägenhet där det var så och där det även påverkades av grannarna vilket ledde till att jag efter ett par dagar hade tomt på vatten i vattenlåset = stank.

Problemet var visst avluftningen på vinden. Om det var nån fågel eller nåt som satt igen röret..
Citera
2014-08-21, 17:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Problemet var visst avluftningen på vinden. Om det var nån fågel eller nåt som satt igen röret..
Om det är undertryck i avloppet kan man montera en ventil på avloppsröret till handfatet, har det monterat på köksavloppet för vattnet rann undan dåligt.
Citera
2014-08-24, 14:15
Medlem
Problemet är undertryck.

problemet kommer lösas om du gör ett ventilations hål i dörren.
Man brukar även sätta galler och filter i hålet.
Det kan ju liksom hjälpa för insynen med.
Citera
2014-08-24, 15:42
Medlem
Jo - men det vill sig ju att det kommer in tillräckligt med luft även i resten av lägenheten. Oftast är det ju undertryck i hela lägenheten. I t ex i min morsas fall är det så - när man använder köksfläkten så kommer problemet (beroende på att trycket sjunker), men öppnar man ett fönster i samtidigt (vilket som helst) eller balkongdörren så försvinner problemet. Det brukar oftast va en rätt stor springa under badrumsdörrar - så det brukar räcka för att släppa in luft.

Eller du kanske tänkte på att göra hål mot trapphuset - men det är nog ingen höjdare då det också leder ljud bra så allt man gör i lägenheten kommer höras ut i trapphuset.
Sen så vill det sig ju att det alltid är undertryck då - så att det inte vänder när man t ex öppnar ett fönster och vinden ligger på fel. Det är ju inte så skoj om man skulle bränna nåt (t ex på spisen) och öppnar fönstret för att vädra, så drar allt ut i trappuppgången så grannarna ringer brandkåren. Det lär ju inte va tillåtet med tanke på brandsäkerheten heller.

Många lägenheter har ju luftintag utifrån vid fönstren - det bästa är ju att se till att dom är öppna och om det fortfarande är undertryck eller om luftflödet blir för stort (så energiförbrukningen för uppvärmning ökar för mycket) så är ju det bästa att försöka minska utflödet. Finns det inte nån sån där "platta" man kan skruva på t ex på badrumsventilen? Kan finnas såna ventiler på andra ställen också. Då är det bara skruva in dom lite.
Senast redigerad av C20 2014-08-24 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in