2014-08-19, 20:49
Bannlyst
Hur var Stockholm som stad under 1980-talet? Hur såg det ut socioekonomiskt?

Diskutera.
Citera
2014-08-19, 22:39
Medlem
svettigafettsvinets avatar
När du åkte kollektivtrafik så var det hör och häpna fler vita än svartingar.
Citera
2014-08-19, 23:03
Medlem
Kollektivtrafiken:
Tjänstemän, arbetare och studenter under rusning som man kan vänta sig, mest vita som någon sa. Färre ungdomsgäng.
En del jobbiga fyllon och knarkare, tyckte just detta var värre på 80-talet men det kan bero på att jag var ung och besvärade mig mer över dem. Också en del mentalpatienter när de öppnade mentalsjukhusen.
Inte lika många ordningsvakter i tågen på den tiden, på stationerna regerade dock ABAB.
Färre tiggare. Kollektivtrafiken var inte så överfull trots färre avgångar.

I övrigt. Stockholm var jämlikare, bl.a. för att det fanns fler billiga hyresrätter, vården fungerade och ingen behövde egentligen fara illa. Staden var naturligtvis också mer kulturellt homogen. Subkulturer fanns naturligtvis men tycker inte att konflikterna och spänningarna var så stora trots, eller tack vare, att man kunde uttrycka åsikter om andra grupper rätt fritt.
Citera
2014-08-22, 11:54
Medlem
Början av 80-talet var väl mer som 70-talet och slutet av 80-talet var mer som, ja 80-talet.

Gick du in på Centralen 1980 så var det folk som stod och rökte vid den där ringen och fimpade i någon sorts fördjupningar i järngallret som inte var avsedda för fimpar. Jag vet inte om folk gör så fortfarande. Det fanns en ganska stor dam-väntsal med galonsitsar och fönster mot centralhallen, där stora pressbyrån är idag med toaletterna innanför och till vänster om detta med sluttande tak, ett slitet utrymme med ett par runda bord för mor+barn. Herrtoaletten var en dörr intill mot Centralhallen. Det fanns inga reklamevents eller annan trams som tog upp plats och det var inte så trångt som idag. De flesta i Stockholm tjänade ungefär lika mycket och man såg inga som rotade i papperskorgar. Det fanns klotter men ingen graffiti. Det var ganska stora problem med sönderskurna galonsitsar och annat i kollektivtrafiken. Bussarna var trista och luktade avgas.

Tiggare fanns ingenstans i Stockholm. Svenska charterturister vid Franska rivieran fick fråga reseledarna om det fanns socialhjälp och om de skulle ge något till tiggarna. Det fanns nästan inga cyklister i centrala Stockholm. Det var svårt att hitta en mataffär av något slag i city. De som bodde i stadsdelar som Vasastan var ofta pensionärer. De flesta turister höll sig i Gamla stan. Det var dyrt för utländska turister så det var inte så många utländska turister. Idag är det dyrt för svenska turister och därför är det fler utländska turister.
Senast redigerad av storkvitter 2014-08-22 kl. 12:10.
Citera
2014-08-28, 11:56
Medlem
Dvargvarmes avatar
I tidningarnas bytesannonser för hyreslägenheter skrev många som önskemål; "ej söder". Den stadsdelen förknippades tydligen med arbetarklass och viss förslumning gissar jag.
Senast redigerad av Dvargvarme 2014-08-28 kl. 11:59.
Citera
2014-08-28, 12:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det var betydligt jämnlikare, inkomstklyftorna var som minst vid den här tiden, gietvis tjänade chefen mer än arbetaren, men skillnaderna var inte lika dramatiska som idag.
Det gick, som arbetare, fortfarande att låna till en villa.
Alla som jobbade (det var omöjligt att inte hitta ett jobb, visserligen ofta skräpjobb, men dock jobb), hade råd att ha bil, om de ville.
En tid då de flesta hade det ganska bra.
Citera
2014-08-28, 13:23
Medlem
mr.demons avatar
Man kunde se Paolo om man begav sig till Kungsan.
Citera
2014-09-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Man kunde se Paolo om man begav sig till Kungsan.
Jag befann mig faktiskt i Kungsan vid ett tillfälle under kravallerna. Det var ett väldigt spring på ungjävlarna(jag var några år äldre), men Paolo såg jag inte.
Senast redigerad av sperrmannen 2014-09-17 kl. 00:06.
Citera
2014-09-22, 21:01
Medlem
Orm Ondes avatar
För att något motsäga nostalgin som börjar framskymta i tråden får jag nämna att det fanns alldeles för få krogar, så det var regelmässigt köer för att komma in även på skitställen, och det var nästan omöjligt att få tag på en taxi en lördagskväll.
Citera
2014-09-28, 19:53
Bannlyst
Javisst. Taxi-branschen var reglerad så att utbudet var mindre och väntan på taxi i rusningstid längre.

Akalla i Stockholm hade i slutet av 80-talet cirka 80% svenskar. Idag ska det vara mer än det omvända, kanske 10% svenskar kvar just i Akalla.

Tyvärr bodde jag aldrig i Rinkeby, Husby eller Akalla. Det hade jag gärna gjort för att i början få uppleva något nytt, funktionellt, rent, fräscht, spännande arkitektoniskt och svenskt. Besöker man ens de där områdena idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in