• 1
  • 2
2014-08-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ts du skriver inte hur gammal du är men med två år utomlands studier bör du vara minst 20.
1500kr är väldigt billigt att betala hem. Du skriver att du lagar mat, städar etc men vem betalar maten, hygienartiklar, städmaterial osv? Även 3000kr är ingen större kostnad så betala eller flytta.... Skulle din pappa nu vara så snäll att ge tillbaka hälften av de 3000kr/månad senare så är det väl bara bra.
Som sagt jag betalar ALLT för mig själv. Och snälla läs det jag skrivit. Jag är endast hemma i ett år så att lägga ut alla dessa pengar för att han ska spara dem och jag aldrig kan ha tillgång till dem eller ens be att se dem är lite för mycket.
Citera
2014-08-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vänd på det.

Dom är myndiga. Deras farsa kan ta ut vilken hyra han vill av sina inneboende.

Till TS:

Hur gamla är ni? Typ 22-24? Ja då känns det ju lite fånigt att han ska spara åt er. Men han kanske ser er som sina barn och känner att det är hans plikt att hjälpa er för er framtid. Han kanske har svårt att släppa att ni nu är vuxna och tror att ni är oförmögna att spara på egen hand. Att ni är ungdomar som festar bort alla pengar.

Om han i klarspråk säger att 1500 av dessa 3000 inte är hyra utan för att ni ska spara så håller jag med om att det är sparande ni själva ska ta hand om. Ni kan ju gå med på att spara en viss summa per månad när ni bor hemma men att göra det på egen hand och visa det om han vill se.

Svårt att säga utan att ha insyn i eran realtion till varandra och vad ni är för slags personer dock.

Edit:

Alla verkar tycka att när man blivit vuxen så ska man sköta sig själv.
Aldrig att när man blivit vuxen ska man betala för sig själv.

Att bli vuxen innebär inte enbart befrielser utan även förpliktelser.

Kanske inte helt relevant just i detta ämne men kan vara värt att ha i åtanke.

Jag har bott utomlands nästan sedan jag blev myndig. Klarat mig själv och så vidare. Inte ens när jag behövde det som mest kunde jag vända mig till mina föräldrar. Jag betalar för mig själv helt och hållet och jag har inga problem med att ta ansvar för mig själv. Men nu är poängen att han bestämt hävdar att han ska spara 1500 av de pengarna, men det är extremt svårt att tro med tanke på hur han beter sig.
Citera
2014-08-19, 21:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuhrern
Jag har bott utomlands nästan sedan jag blev myndig. Klarat mig själv och så vidare. Inte ens när jag behövde det som mest kunde jag vända mig till mina föräldrar. Jag betalar för mig själv helt och hållet och jag har inga problem med att ta ansvar för mig själv. Men nu är poängen att han bestämt hävdar att han ska spara 1500 av de pengarna, men det är extremt svårt att tro med tanke på hur han beter sig.

Som sagt väldigt svårt för oss att ha korrekta åsikter om då vi varken känner dig (dom "utsatta" är ofta inte så oskyldiga som dom framhäver sig) eller din farsa (som kanske bara menar väl, eller har en helig agenda).

Vad skulle du säga om han helt enkelt ville ha 3.000 i hyra då?

Han bör stå för sitt ord. Annars hade han lika gärna bara kunnat säga att han vill ha 3.000kr? Men där är problemet igen att vi inte vet vad din far är för slags person. Vilket gör dessa frågor så svåra.

Ställ han mot väggen annars på ett fint sätt. Säg att du har ordnat ekonomi samt bra sparande (hoppas jag, för annars har han kanske en poäng?) och undrar därför om det har med hans att göra.

Hur kaxig du nu vågar vara
Citera
2014-08-20, 11:35
Medlem
Låt honom inte göra det. Ska det sparas, ska det ske i era namn. Min mor påstod att hon sparade till min dotter. Det gjorde hon i sitt eget namn.
De eventuella pengarna försvann när hon dog, på grund av skulderna. Det är väl kanske vad som händer er då.
Citera
2014-08-20, 18:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuhrern
Som sagt jag betalar ALLT för mig själv. Och snälla läs det jag skrivit. Jag är endast hemma i ett år så att lägga ut alla dessa pengar för att han ska spara dem och jag aldrig kan ha tillgång till dem eller ens be att se dem är lite för mycket.

Det framgick inte tydligt att du betalade för maten....men oavsett är 3000kr billigt att betala hem.
Passar det flytta...det kommer kosta betydligt mer.
Citera
2014-08-21, 09:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det framgick inte tydligt att du betalade för maten....men oavsett är 3000kr billigt att betala hem.
Passar det flytta...det kommer kosta betydligt mer.

Skulle just sagt det, 1500 betalade jag hemma... 1989, dvs det är bara för TS att vara glad om pappan faktiskt tänker återlämna några pengar i framtiden men oavsett är det ganska korkat att som myndig vuxen människa ens argumentera, pappa kan lika gärna tröttna och be TS flytta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in