• 1
  • 2
2014-08-19, 16:47
Medlem
Hej! Nu är det så att jag och mitt syskon bor hemma då vi läst på universitet utomlands i cirka 2 år men av privata omständigheter bestämde vi oss båda att vara hemma i ett år. Båda mina föräldrar har jobb och deras ekonomi går bra. Ingen av oss är en belastning då vi betalar hem (1500 var) samt städar, lagar mat, tvättar. Jag och mitt syskon har inget fast jobb utan jobbar vid behov, alltså timvikarier. Så vi vet inte vad vi har för lön. Vi båda måste betala våra egna räkningar samt CSN lån och stå för våra egna utgifter. Från och med Oktober så vill vår pappa att vi ska betala 3000 hem eftersom han ska "spara" 1500 till var och en. Vi bad om både insyn i kontot och tillgång men vi fick en hel predikan om hur vi misstrodde honom och så vidare. Till detta hör att han har påstått sig sparat upp till 60000 var till oss men vi har aldrig sett en krona utav dem, vi vet inte ens om det är sant. Och han har förlorat mycket pengar på aktier tidigare men vi vill inte ta upp detta eftersom vi inte vill skapa bråk.

Är hans krav rimliga? Och vad finns det för olika alternativ kring sparande. Har ni några idéer om en eventuell kompromiss?
Citera
2014-08-19, 16:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är väl bara att säga att ni hellre sparar själva, för att lära er om sparande och aktier och så och att det är lättare att inte spara en fast summa varje månad när ni vissa månader kanske inte jobbar så många timmar. Nu vet ju inte vi andra så mycket om er far, så det är svårt att avgöra hans intentioner.
Citera
2014-08-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är väl bara att säga att ni hellre sparar själva, för att lära er om sparande och aktier och så och att det är lättare att inte spara en fast summa varje månad när ni vissa månader kanske inte jobbar så många timmar. Nu vet ju inte vi andra så mycket om er far, så det är svårt att avgöra hans intentioner.
Han går absolut inte med på det. Vi MÅSTE föra över till honom och pengarna ska vara under hans kontroll, vi får inte ifrågasätta.
Citera
2014-08-19, 16:57
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuhrern
Hej! Nu är det så att jag och mitt syskon bor hemma då vi läst på universitet utomlands i cirka 2 år men av privata omständigheter bestämde vi oss båda att vara hemma i ett år. Båda mina föräldrar har jobb och deras ekonomi går bra. Ingen av oss är en belastning då vi betalar hem (1500 var) samt städar, lagar mat, tvättar. Jag och mitt syskon har inget fast jobb utan jobbar vid behov, alltså timvikarier. Så vi vet inte vad vi har för lön. Vi båda måste betala våra egna räkningar samt CSN lån och stå för våra egna utgifter. Från och med Oktober så vill vår pappa att vi ska betala 3000 hem eftersom han ska "spara" 1500 till var och en. Vi bad om både insyn i kontot och tillgång men vi fick en hel predikan om hur vi misstrodde honom och så vidare. Till detta hör att han har påstått sig sparat upp till 60000 var till oss men vi har aldrig sett en krona utav dem, vi vet inte ens om det är sant. Och han har förlorat mycket pengar på aktier tidigare men vi vill inte ta upp detta eftersom vi inte vill skapa bråk.

Är hans krav rimliga? Och vad finns det för olika alternativ kring sparande. Har ni några idéer om en eventuell kompromiss?

Eftersom "han" ska spara åt er, så öppnar ni givetvis ett konto där endast ni kan ta ut pengarna, men vem som helst får sätta in pengar. Om det är så att gubbtjuven vill spara ihop till en viss summa åt er, så låser ni på tex 5 år.

Det handlar inte om att misstro någon, den här lösningen var något som banken har rekommenderat er då det i dagsläget sker ovanligt många kontobedrägerier, och det vore hemskt att få se er pappas besvikelse om han sparat ihop 100K var åt er, (finansierat med era pengar) och någon utomstående kommer och tar pengarna av er, som han sparat ihop åt er... ifrån era pengar..som ni jobbat för...som han ska spara åt er..när ni själva troligtvis inte är helt dumma då ni gått på universitet utomlands... Då jag anser att ni själva borde klara av att spara....
Citera
2014-08-19, 16:59
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Han går absolut inte med på det. Vi MÅSTE föra över till honom och pengarna ska vara under hans kontroll, vi får inte ifrågasätta.

Det är inte dåligt att bli scammad av sin egen farsa
Citera
2014-08-19, 17:00
Medlem
Strychnos avatar
Citat:

Ni är väl för fan myndiga!
Era pengar, han har inget att säga till om.
Det är ju uppenbart att han skall ha pengarna till något helt annat än att spara.
Flytta hemifrån, hellre än att ha förälder som förskingrar era pengar.
Citera
2014-08-19, 17:01
Medlem
Citat:

1500 kr är inte någon hyra att prata om. Betala 3000 kr eller väx upp och flytta hemifrån.
Citera
2014-08-19, 17:03
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Tacka nej
Citera
2014-08-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallyankan
1500 kr är inte någon hyra att prata om. Betala 3000 kr eller väx upp och flytta hemifrån.
Vem har sagt att det är 3000 i hyra? Hade han varit ärlig och sagt att han ville ha pengarna hade det varit annorlunda. Men nu vill han spara det, och jag har aldrig bett om en enda krona från honom. Jag sköter allt själv och gör allt hemma. Jag kan inte lägga ut pengar jag inte har när jag inte ens kan få insyn i mitt såkallade sparkonto. Utan när han tycker vi förtjänat det så ska vi få dessa pengar. Men det sa han när vi var små också, så fort vi börjat studera eller flytta hemifrån.. Men de har aldrig hjälpt med en enda krona.
Citera
2014-08-19, 18:05
Medlem
BigIvars avatar
Säg åt din farsa att du sköter ditt eventuella sparande själv och upplys honom om att hela idén med att han ska spara pengar åt er är absurd. Om han framhärdar och ställer detta sparande som ett krav för att ni ska få bo hos honom så flyttar ni.
Citera
2014-08-19, 18:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Ts du skriver inte hur gammal du är men med två år utomlands studier bör du vara minst 20.
1500kr är väldigt billigt att betala hem. Du skriver att du lagar mat, städar etc men vem betalar maten, hygienartiklar, städmaterial osv? Även 3000kr är ingen större kostnad så betala eller flytta.... Skulle din pappa nu vara så snäll att ge tillbaka hälften av de 3000kr/månad senare så är det väl bara bra.
Citera
2014-08-19, 19:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Ni är väl för fan myndiga!
Era pengar, han har inget att säga till om.
Det är ju uppenbart att han skall ha pengarna till något helt annat än att spara.
Flytta hemifrån, hellre än att ha förälder som förskingrar era pengar.

Vänd på det.

Dom är myndiga. Deras farsa kan ta ut vilken hyra han vill av sina inneboende.

Till TS:

Hur gamla är ni? Typ 22-24? Ja då känns det ju lite fånigt att han ska spara åt er. Men han kanske ser er som sina barn och känner att det är hans plikt att hjälpa er för er framtid. Han kanske har svårt att släppa att ni nu är vuxna och tror att ni är oförmögna att spara på egen hand. Att ni är ungdomar som festar bort alla pengar.

Om han i klarspråk säger att 1500 av dessa 3000 inte är hyra utan för att ni ska spara så håller jag med om att det är sparande ni själva ska ta hand om. Ni kan ju gå med på att spara en viss summa per månad när ni bor hemma men att göra det på egen hand och visa det om han vill se.

Svårt att säga utan att ha insyn i eran realtion till varandra och vad ni är för slags personer dock.

Edit:

Alla verkar tycka att när man blivit vuxen så ska man sköta sig själv.
Aldrig att när man blivit vuxen ska man betala för sig själv.

Att bli vuxen innebär inte enbart befrielser utan även förpliktelser.

Kanske inte helt relevant just i detta ämne men kan vara värt att ha i åtanke.
Senast redigerad av Bbobi 2014-08-19 kl. 20:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in