Citat:
Ursprungligen postat av
Kitako
Men civiling. datateknik låter som en bra idé, då ger du dig själv breda grunder inför framtiden och om du vill kan du säkert läsa extra kurser inom webbutveckling parallellt eller efter utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clifford
Har du råd, ork och lust (och kan komma in på en vettig skola) så skulle jag absolut rekommendera en civilingenjörsutbildning. Du har antagligen goda möjligheter att efter ett par år rikta in dina studier åt det håll som lockar dig mest. Men en civilingenjörsutbildning är ingen barnlek, framför allt inte om du har svårt för matte. Kolla igenom kursplanen noga innan du bestämmer dig.
Det är lite detta jag är orolig över, min matematik är inte på topp! Kan ha varit mycket pga dålig motivation i gymnasiet dock.
Jag har fortfarande svårt att se hur en 5 årig civilingenjörsutbildning skulle ge mig mer än en 2 årig YH-utbildning inom t ex .NET.
Exempel av en kommande period på 5 år.
Val 1: Studera 2 år i en YH-utbildning och därav direkt lägga fokus i rätt riktning (en utbildning som förbiser de delar jag ej vill arbeta med) och sedan få 3 år ytterligare erfarenhet och utveckling genom att arbeta.
Val 2: Studera 5 år till civilingenjör, få en bred utbildning (om saker jag egentligen inte är intresserad av?) och sedan börja arbeta och lära mig mer, samt 5 år utan egentlig fast inkomst.
I mina ögon sätts jag bak minst 3 år i utveckling om jag skulle studera till civilingenjör, för att inte minst prata om 3 år av fast inkomst.
Ser jag det här på helt fel sätt?