• 1
  • 2
2014-08-19, 16:28
Medlem
coookiess avatar
Jag är en 24 årig man från norr. På gymnasiet gick jag teknikprogrammet där jag bland annat läste webbdesign och programmering. Jag blev förälskad i kodning och satt dagar i sträck och bara lyssnade på musik och knapprade. Planen var att jag direkt skulle studera vidare till Civilingenjör inom Datateknik eller liknande. Jag hade för dåliga betyg i matematik (endast klarat Matematik A + B) och behövde studera upp dessa innan jag kunde ansöka.

Istället började jag jobba på en gång efter gymnasieexamen 2008. "Jag jobbar ett år och studerar upp matten samtidigt" var nog mest hur tankebanan gick. Detta blev mer och mer avlägset och efter ett tag var jag nog för bekväm av att tjäna pengar så det blev aldrig av.
Det blev en del jobb fram och tillbaka och jag satt bland annat på kundservice för ett försäkringsbolag i hela 3 år.
Nu är jag internt anställd på ett större företag inom bemanningsbranschen. Min lön är helt OK då jag får ut 26000:- före skatt, men jag kan inte se mig arbeta på samma ställe om 5 år, än mindre om 10 år.

Nu har jag dock bestämt mig. Jag ska plugga vidare. Jag ska utbilda mig till någon slags webbutvecklare, heter det så? Jag vill arbeta med kod, sitta och knappra bort mina dagar med musik i öronen. Men jag kan inte riktigt få hut om vilken utbildning jag ska gå.
Jag är riktigt kluven eftersom jag har ingen aning om denna bransch!

TL;DR

Så jag vänder mig till er för att få hjälp med VAD jag ska studera för att uppnå en anställning inom detta yrke.

- Ni som redan arbetar inom webbutveckling, hur ser eran utbildning kontra lön ut?

- Är det lönsamt att studera en civilingenjörsutbildning inom datateknik på 5 år och därigenom få en väldigt bred kunskap eller ska jag istället sikta in mig på en YH-utbildning som väljer bort det oväsentliga, antingen YH gentemot webbutveckling i allmänhet eller inom specifikt område t ex .NET eller Java?

Hjälp mig flashback!
Senast redigerad av coookies 2014-08-19 kl. 16:35.
Citera
2014-08-20, 09:54
Medlem
Kitakos avatar
Jobbat som webbutvecklare i snart 3 år, har ingen utbildning inom programmering. Sen så får jag väl säga att jag aldrig fått en fast anställning, där tror jag en utbildning hjälper enormt. Lön beror väldigt mycket på hur du jobbar, om du jobbar som mig där jag bara hoppar runt och letar arbetsgivare så är lönen väldigt varierande, men en genomsnittlig månadslön ligger på ~30 000kr innan skatt och en bra månad kan gå upp mot 40-50 000.

Men civiling. datateknik låter som en bra idé, då ger du dig själv breda grunder inför framtiden och om du vill kan du säkert läsa extra kurser inom webbutveckling parallellt eller efter utbildningen.
Citera
2014-08-20, 10:51
Medlem
Cliffords avatar
Har du råd, ork och lust (och kan komma in på en vettig skola) så skulle jag absolut rekommendera en civilingenjörsutbildning. Du har antagligen goda möjligheter att efter ett par år rikta in dina studier åt det håll som lockar dig mest. Men en civilingenjörsutbildning är ingen barnlek, framför allt inte om du har svårt för matte. Kolla igenom kursplanen noga innan du bestämmer dig.

Jag har själv en civilingenjörsutbildning inom ett annat område men har efter ett antal år inom inköp valt att sadla om och skall nu läsa en YH-utbildning inom .NET. Kan inte ge dig någon särskild info om vad som eftertraktas mest i branschen eller vad som kan ge bäst lön.
Citera
2014-08-20, 11:17
Medlem
coookiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Men civiling. datateknik låter som en bra idé, då ger du dig själv breda grunder inför framtiden och om du vill kan du säkert läsa extra kurser inom webbutveckling parallellt eller efter utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Har du råd, ork och lust (och kan komma in på en vettig skola) så skulle jag absolut rekommendera en civilingenjörsutbildning. Du har antagligen goda möjligheter att efter ett par år rikta in dina studier åt det håll som lockar dig mest. Men en civilingenjörsutbildning är ingen barnlek, framför allt inte om du har svårt för matte. Kolla igenom kursplanen noga innan du bestämmer dig.

Det är lite detta jag är orolig över, min matematik är inte på topp! Kan ha varit mycket pga dålig motivation i gymnasiet dock.

Jag har fortfarande svårt att se hur en 5 årig civilingenjörsutbildning skulle ge mig mer än en 2 årig YH-utbildning inom t ex .NET.

Exempel av en kommande period på 5 år.
Val 1: Studera 2 år i en YH-utbildning och därav direkt lägga fokus i rätt riktning (en utbildning som förbiser de delar jag ej vill arbeta med) och sedan få 3 år ytterligare erfarenhet och utveckling genom att arbeta.

Val 2: Studera 5 år till civilingenjör, få en bred utbildning (om saker jag egentligen inte är intresserad av?) och sedan börja arbeta och lära mig mer, samt 5 år utan egentlig fast inkomst.

I mina ögon sätts jag bak minst 3 år i utveckling om jag skulle studera till civilingenjör, för att inte minst prata om 3 år av fast inkomst.

Ser jag det här på helt fel sätt?
Senast redigerad av coookies 2014-08-20 kl. 11:22.
Citera
2014-08-20, 11:47
Medlem
slashing_swords avatar
Det här är vad du letar efter: https://coursepress.lnu.se/program/webbprogrammerare/

Anses av många vara en av Sveriges bästa utbildningar inom området. Eftersökta studenter och väldigt bra tillfällen för jobb direkt efter avslutad utbildning.
Citera
2014-08-20, 11:50
Medlem
coookiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Det här är vad du letar efter: https://coursepress.lnu.se/program/webbprogrammerare/

Anses av många vara en av Sveriges bästa utbildningar inom området. Eftersökta studenter och väldigt bra tillfällen för jobb direkt efter avslutad utbildning.

Det glädjer mig att du nämner detta Jag har just varit i kontakt med kursansvarige för denna utbildning i Kalmar, nästa start är dock HT '15.
Citera
2014-08-20, 11:52
Medlem
Marxamas avatar
Jag studerade datavetenskap och tyckte det var väldigt intressant och kul, lärde mig väldigt mycket, men mycket av det jag lärde mig lär aldrig komma till användning ute i arbetslivet. Det är först när man börjar jobba med utveckling som man verkligen börjar lära sig IMO. Så ja, en YH-utbildning (+ hobbyprojekt och fritidsintresse, jag hade aldrig haft så lätt att få jobb om det inte varit så tydligt att jag lärt mig massor om programmering på egen hand) lär vara bättre än en femårig utbildning. Du lär inte få lika bra ingångslön som en nyutexaminerad ingenjör, men din lön efter tre års jobb lär ändå vara högre än om du hade valt den andra vägen*. Förutsatt, givetvis, att du gör ett bra jobb, fortsätter lära dig massor på jobbet, och gör dig viktig för din arbetsgivare. Lycka till!

* Och, inte att förglömma: du skulle ha tre årslöner extra, jämfört med tre extra år med CSN.
Citera
2014-08-20, 19:51
Medlem
Tjenare,

Jag pluggade Systemvetenskap (Kandidat). Jag jobbade som webbutvecklare i ca 2 år. Jag hade två olika arbetsplatser och lön på 27k respektive 35k exkl förmåner.

Idag jobbar jag som Marknadschef och fokuserar mycket på datadriven marknadsföring. Jag har bra nytta av min utbildning i min nuvarande tjänst.

Men ska man bestämt jobba som utvecklare så är nog kanske inte Systemvetenskap det klockrena valet. Även om jag valde till en del programmeringskurser så var det inte förens "i verkliga livet" som jag lärde mig koda på riktigt.

Jag såg alltid dock jobbet som utvecklare som en inkörsport till andra typer av tjänster.

/Seb
Citera
2014-08-20, 20:35
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Jag pluggade till högskoleingenjör, dvs 3 år, inom datateknik och är väldigt nöjd. Faktum är att jag gick i samma tankar som du, planerade att läsa någon .NET YH-utbildning men det blev en ingenjörsutb. av ren slump.

Angående matten så är det inget att vara rädd för. Programmering är ju mer eller mindre matematik och det är väldigt bra för problemlösningstänket att ha lite mattekurser i bagaget. Jag avskydde också matte på gymnasiet, men jag har kommit fram till att det var lärarna som var problemet i mitt fall.

Jag skulle rekommendera dig att väga in att läsa en 3-årig ingenjörsutbildning i dina valalternativ också istället för att bara välja mellan en 2-årig och 5-årig.
Citera
2014-08-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coookies

Jag har fortfarande svårt att se hur en 5 årig civilingenjörsutbildning skulle ge mig mer än en 2 årig YH-utbildning inom t ex .NET.

Därför att man lär sig annat än .Net på civ ing. Det går inte överhuvudtaget att jämföra.
Vill du aldrig göra nåt annat än att programmera .Net så är det väl gott och väl.
Citera
2014-08-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-

Angående matten så är det inget att vara rädd för. Programmering är ju mer eller mindre matematik och det är väldigt bra för problemlösningstänket att ha lite mattekurser i bagaget. Jag avskydde också matte på gymnasiet, men jag har kommit fram till att det var lärarna som var problemet i mitt fall.

Matte på universitetsnivå går inte att jämföra med den matte som behövs för 99% av all programmering. Det är lämpligt att ha läst matematik men inte nödvändigt vilket många systemvetare bevisat. Dessutom är matten den vanligaste anledning till att så många hoppar av civ ing första året.
Citera
2014-08-21, 11:32
Medlem
coookiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Därför att man lär sig annat än .Net på civ ing. Det går inte överhuvudtaget att jämföra.
Vill du aldrig göra nåt annat än att programmera .Net så är det väl gott och väl.

Det förstår jag självklart, jag ville mest ge ett exempel på YH-utbildningar som finns.
Utbildningen jag kommer att sikta på är den som Linnéuniversitetet erbjuder, även nämnd i tidigare kommentar. Så blir att läsa upp matte C+D nu i höst/vår och köra på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in