2022-05-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
Vet inget om vad man kan frvnta sig, men tror du borde fundera p att g igenom det du upplevt med en psyklog. Hon har antagligen gaslightat dig och hllt p, och det stter sina spr.

I mitt case r det egentligen inte s mycket borderline drama som hr i trden, men garanterat att det finns inslag av bps, ptsd finns diagnos p samt trauma i barndom och anknytnings problematik till frldrar.

Just i mitt fall r det vl mest att jag knner igen:
Spegling - sger ofta snt hon tror jag vill hra.
Brist p empati
Rdslan av att bli lmnad, hon hvdar att det i princip var det som var katalysatorn till hennes otrohetsaffr.
Att hon var sker att jag skulle lmna henne s d stngde hon av alla knslor...

Knner ven igen detta med hat i perioder och beundran i perioder.

Svartsjuka har funnits ven om hon dolt det vl, man mrker ibland att hon hakat upp sig p saker eller ord lngt senare men inte visat nnting nr det vl skedde.

Hgt bekrftelse/uppmrksamhets behov, ven ptalat det som en anledning till otroheten, att hon inte lngre fick bekfrftelse frn mig s d drogs hon t annat hll...

Love bombing nr hon gjort ngot fel och att locka tillbaka r hon expert p.

Ljuger vldigt naturligt och obekymrat.

Men vet att hon kan bygga upp en enorm ilska och bli helt iskall och r i sina vrsta stunder, det r vl snt man fruktar med barn inblandat, ven om hon r hgfungerande fr det mesta s kan det sl slint om rtt knappar trycks p.
Senast redigerad av Metallica90 2022-05-03 kl. 16:29.
Citera
2022-05-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Insg att min tidigare inlgg lt ganska lamt. Lt mig frdjupa det en aning.
Jag har en nio r lng relation med en tjej som genom alla r, till och frn, stngt av sina knslor nr hon inte knt sig tillrckligt bekrftad. Nr hon vl r avstngd kan hon bli riktigt elak och iskall.
Tidigare kte jag med i knslosvngningarna och blev frtvivlad varje gng det hnde.

P senare r har jag frskt lta de perioderna "ebba ut", men tyvrr har resultatet blivit bttre. Hon har snarare blivit nnu mer kritisk mot mig och kallat mig bde det ena och det andra.
Nu har hon stngt av helt och den gamla knslan av desperation brjar komma krypande. Till saken hr att det inte bara r henne som jag r p vg att frlora utan ven allt socialt liv omkring henne. Familj och vnner.

Hon r extremt charmig och lskad av de flesta. Men i vr nra relation kan hon frndras till en helt annan person nr hon tycker jag inte uppmrksammar henne tillrckligt. Drav min tidigare frga om ni andra har upplevt partnern som en lika socialt charmerande partner.

Jag vet inte om hennes beteende kan klassificeras som borderline, men situationen r extremt svr att hantera. Och jag knner att jag brjar nrma mig en grns.

Knns igen enormt mycket, min fru har sjlv kunnat beskriva denna process, sen om hon gr det medvetet eller omedvetet r oklart. Men hon har ngon form av frsvarsmekanism att stnga av knslor.

Under senaste krisen var hon otrogen och d beskriver hon att det var precis det du sger som hon gjorde, hon stngde av sina knslor och blev helt knslokall...
Denna kris/flykt startade enligt henne av att hon knde att jag skulle lmna henne...

Fr mig lter detta som helt sinnesjuka frklaringar men efter att ha lst nstan hela denna trd brjar jag inse att det kanske r ett vanligt bland BPSer.
I detta fall finns endast PTSD dokumenterat men misstnkt slng av BPS och ev bipolr.
Citera
2022-05-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallica90
Tror ni att ngon med diagnotiserad PTSD och trolig BPS kluster har frmgan att verkligen knna empati och nger? Vad r era erfarenheter kring det?

Anledningen att jag frgar r att frugan varit otrogen p ett ofattbart hnsynslst stt under ett par mnader och nekade in i det sista...
+10 r ihop och barn osv.

Hvdar nu diverse, "knde att du skulle lmna mig s stngde av alla knslor mm."
Det var bara destruktivt, inga knslor.
Vldigt bestmd med att hela krisen startade med rdsla att jag skulle lmna henne och att hon byggde upp ett hat mot mig fr att sedan stnga av knslor helt och bli helt iskall.
Kunde sedan inte bryta mnstret/cykeln utan bara fortsatte de destruktiva beteendet fram tills kraschen som kom nr hon blev pkommen...

Hon var totalt personlighetsfrndrad under denna period men frskte hlla fasad uppe s gott hon kunde mot mig men jag frstod rtt tidigt att saker sprat ur och gav henna mnga chanser p vgen att ppna upp sig men kunde inte n fram till henne fullt ut...

Vissa tendenser finns att lgga ver skuld mot mig att allt detta intrffade genom att ppeka det som var dligt i vrt frhllande perioden innan krisen brt ut...

Angende din frgestllning s r det sjlvklart att en person med borderline & PTSD har frmgan att knna empati och nger. Utifrn mina erfarenheter r de bttre p det n vanliga mnniskor.

Men, eftersom du skriver trolig BPS antar jag att hon varken har diagnos och d inte heller ftt genomg behandling. Drav tror jag det kan vara svrt att vara med ngon som r odiagnostiserad men visar mnga tecken p diagnos, svida inte den personen sjlv tar det p allvar och sker hjlp. En person med borderline behver lra sig att hantera sina knslor och inte stnga av dem.
Citera
2022-05-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Angende din frgestllning s r det sjlvklart att en person med borderline & PTSD har frmgan att knna empati och nger. Utifrn mina erfarenheter r de bttre p det n vanliga mnniskor.

Men, eftersom du skriver trolig BPS antar jag att hon varken har diagnos och d inte heller ftt genomg behandling. Drav tror jag det kan vara svrt att vara med ngon som r odiagnostiserad men visar mnga tecken p diagnos, svida inte den personen sjlv tar det p allvar och sker hjlp. En person med borderline behver lra sig att hantera sina knslor och inte stnga av dem.

I detta case finns endast PTSD diagnos frn ungdomen.
Dremot finns psykolog kontakt sedan ca 4 r bakt till och frn.

Vad gller BPS/Borderline kan jag sklart inte vara sker men mycket symptom och beteende stmmer in s att hon befinner sig ngonstans inom klustret r solklart.
Citera
2022-05-16, 21:17
Medlem
Citat:

Ja d borde du lsa p rejlt i det mnet !
Googla p "lack of empathy borderline personality disorder" s finns det massor,bland annat detta https://www.sciencedaily.com/release...0829123819.htm
Sen kan du lsa hr om hur stor procent det r av som mrdat sin partner som har borderline vilket var upp till 49%,tror du att det beror p att dom knner empati och nger bttre ?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2790397/
Citera
2022-05-17, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflash06
Ja d borde du lsa p rejlt i det mnet !
Googla p "lack of empathy borderline personality disorder" s finns det massor,bland annat detta https://www.sciencedaily.com/release...0829123819.htm
Sen kan du lsa hr om hur stor procent det r av som mrdat sin partner som har borderline vilket var upp till 49%,tror du att det beror p att dom knner empati och nger bttre ?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2790397/

Jag behver inte lsa p, jag har borderline sjlv och har gtt behandling fr den i ver 3 r, har bra sjlvinsikt och sjukdomsinsikt.

och jag kan frskra dig om att jag aldrig ngonsin ens tnkt tanken att mrda min partner. Som de flesta andra med borderline.
Senast redigerad av sweetbutcrazy 2022-05-17 kl. 04:25. Anledning: Missade ett ord
Citera
2022-05-17, 08:32
Medlem
Citat:
Jag behver inte lsa p, jag har borderline sjlv och har gtt behandling fr den i ver 3 r, har bra sjlvinsikt och sjukdomsinsikt.

och jag kan frskra dig om att jag aldrig ngonsin ens tnkt tanken att mrda min partner. Som de flesta andra med borderline.

Intressant, efter mkt efterforskning och lsning p mnet senaste mnaderna kan jag konstatera att det ofta r worst case borderliners man hr och lser om verallt.

Som i mitt fall finns mycket symptom men hon r lngt ifrn lika illa som mnga man lser om, antar att det r just det som r grejen, dom man hr om r dom vrsta.

Finns nog vldigt mnga som befinner sig inom BPS klustret men som klarar sig bra allt som oftast.
Men att som nrstende s kan man se mycket symptom om man lser p kring mnet.
Citera
2022-05-17, 08:51
Medlem
jjujjus avatar
Citat:

Vad gller BPS/Borderline kan jag sklart inte vara sker men mycket symptom och beteende stmmer in s att hon befinner sig ngonstans inom klustret r solklart.
Det vrsta med borderline r att man finner symptom p varje tjej beroende p vilket humr hon r p. Lskigt va?

Den dr snlla ngeln finns inte. Bara p film! Eller om hon r kraftigt verviktig. Kvinnor har blivit narcissister i dagens samhlle och ftt vertaget. Det r feminismens fel.

Borderline r mer ett skllsord fr ett beteende (egoistisk kvinna) n en faktiskt psykiatrisk diagnos.

Frgar du mnnen s har alla varit ihop med en person med borderline ngon gng i sitt liv. Det betyder ungefr (hon sket i mig). Dvs inte alls sannolikt att alla dessa kvinnor varit sjuka. Var frsiktig med att stta diagnoser fr att du r rdd att skada ditt ego. Hon trttnade p dig, och ert liv ihop och gick vidare men hade inte mage att gra slut. Du r tillsammans med en egoistisk person. Kvinnor r egoistiska.
Citera
2022-05-17, 08:57
Medlem
Citat:

PTSD ger liknande symptom. Precis som adhd.

Du kan inte stlla diagnos utan gissar utan kunskaper om de alla diagnoser som finns. Borderline r i frsta hand ett anknytningsmnster, i andra hand en slaskdiagnos. Det r som regel mycket vrdbelasta de, sjlvskadande mnniskor som p daglig basis inte kan hantera yttre eller inre stressfaktorer. Inte bara "dumma" drag i personlighet.
Citera
2022-05-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag instmmer. Borderlinetjejer r ett samhllsproblem, men man talar inte hgt om det. De frstr liv fr mnga mnniskor, srskilt sina barn och anhriga.

Dessa tjejer lyckas alltid framst som offer.

Jag lste intressant statistik om misshandel i frhllanden:

80% av alla tjejer som blivit misshandlade i frhllanden har blivit det i fler n ett.

90% av alla mn som misshandlat sin partner i ett frhllande har bara gjort det i ett enda, aldrig innan eller efter.

Detta innebr att vldet fljer med kvinnorna, inte mnnen. Vilket implicerar att det r fel att prata om "mns vld mot kvinnor" eftersom det r ngot med dessa kvinnor som gr att de blir slagna hela tiden. Det r ofta borderlinetjejer.

Var har du hittat statistiken ?
Citera
2022-05-21, 14:29
Medlem
Har liknande upplevelse och tnker att jag har tur som lever. Var verkligen en nedtgende spiral av lgner, skuldbelggande, utbrott, svartsjuka, otrohet, manipulation, och helt sjuka diskussioner dr jag aldrig blev klok p om hon var efterbliven eller inte. Vanligtvis agerade jag psykolog t henne och kunde nta in en tanke under lngre tid p hur man kunde hantera en situation p ett lmpligare stt men lyckades aldrig. Hon har ocks trffat en ny mnniska att vara ett problem fr, stackars sate.
Citera
2022-05-21, 23:22
Medlem
Citat:

Redan d du skriver att "Jag behver inte lsa p" s inser man din totala okunskap att lra och dliga sjlvinsikt.
Och d borderline r en strning som ca 3% har s innebr det att ca 200 000 i vuxen lder har det och d behver studier gras lite strre n p dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in