2014-08-19, 13:29
Medlem
bambulansens avatar
Hallå.

Vänder mig till denna outsinliga kunskapsbank i hopp om att få en nystart i arbetslivet. Klarar av detta själv också, men vill gärna ha tips och höra eran syn på saken.

Har arbetat i samma bransch (industri, verkstadsmekaniker) sedan jag slutade gymnasiet i slutet på 80-talet, ja jag ÄR så gammal.. Har dock bytt arbetsgivare några ggr. men känner mer och mer sen några år att drivet är borta. Man känner ingen glädje alls att gå till jobbet längre.

Fick så för ett tag sen chansen att prova på att hoppa in som lärarvikarie på en gymnasieskola (industriprog.) och herre vilken känsla!? Helt plötsligt infann sig glädjen igen och jag blev uppskattad både av kolleger och elever. Blev även lite förvånad över hur mycket jag faktiskt kan och hur många olika saker man provat på genom åren!

Så, för att göra en lång historia kort.
Nu vill jag läsa in lärarbehörigheten så jag kan söka en seriös tjänst som yrkeslärare på gymnasienivå.

Historik;

2-årigt gymnasium verkstadsteknisk med ok betyg

Allehanda tillämpade kurser i CNC, matematik, ritningslära, fysik.

En veckas UGL (Utveckling Grupp Ledare) då jag även arbetat som arbetsledare ett par år.

Svetsar, svarvar, fräser och programmerar NC-maskiner

20v AMU-utbildning på grävmaskin, hjullastare och traktorgrävare. Fick dock aldrig något arbete inom detta då de krävde att jag även skulle ha C-körkort.

Ja en del små kurser här och där har jag garanterat glömt men har knegat nonstop och aldrig varit arbetslös..

Sitter med handen på telefonen, vart ringer jag nu?

Tack på förhand!
Citera
2014-08-19, 13:48
Medlem
moongoats avatar
Man är nästan aldrig för gammal!
Kan du tänka dig att arbeta på oljeplattform el liknande för spänningens skull?
Din utbildning borde fungera där.
Vilken typ av arbete vill du arbeta med?
Citera
2014-08-19, 14:06
Medlem
bambulansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Man är nästan aldrig för gammal!
Kan du tänka dig att arbeta på oljeplattform el liknande för spänningens skull?
Din utbildning borde fungera där.
Vilken typ av arbete vill du arbeta med?
Skulle dra direkt om jag fick men har inte kontakterna. Något annat sätt blir svårt. Har provat att komma ut på oljeriggar för länge sedan men det sket sig pga att man var tvungen att ha kursen safety offshore. Den fick jag bekosta själv och hade inte ekonomin för det då och säkerhetstänket lär inte ha blivit mindre gissar jag.

Som jag skrev så är det just nu yrkeslärare på gymnasienivå som hägrar. Vill inte läsa på distans utan vill fokusera och plugga järnet på någon yrkeshögskola men har inte hittat utbildningen jag söker.
Citera
2014-08-19, 14:28
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Fick så för ett tag sen chansen att prova på att hoppa in som lärarvikarie på en gymnasieskola (industriprog.) och herre vilken känsla!? Helt plötsligt infann sig glädjen igen och jag blev uppskattad både av kolleger och elever. Blev även lite förvånad över hur mycket jag faktiskt kan och hur många olika saker man provat på genom åren!

Så, för att göra en lång historia kort.
Nu vill jag läsa in lärarbehörigheten så jag kan söka en seriös tjänst som yrkeslärare på gymnasienivå.

Skulle gissa att du behöver skaffa dig grundläggande behörighet för högskolestudier på komvux först. Är osäker på om du kan tillgodoräkna dig någonting som du har läst.

Grundläggande behörighet

Yrkeslärarutbildningar

Citat:

Yrkeslärarprogrammet 90 HP vid Göteborgs universitet

Förkunskapskravet är grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet kopplad till ett ämne. Första steget är att kontakta en SYV på komvux (kontakta gärna även SYV på det universitet du vill läsa på, alternativt kursansvarig). Komvux----->Grundläggande behörighet----->Yrkeslärarutbildning (förutsatt att du kan tillgodoräkna dig arbetslivserfarenhet/tidigare kurser). Men kontakta SYV, h*n kan ge dig ett mer konkret svar.
Citera
2014-08-19, 14:40
Medlem
eradicos avatar
Troligtvis kommer du behöva läsa upp några ämnen på komvux och sedan väntar 1,5 år på högskola. Det allra enklaste är att kontakta en SYO på ett komvux och höra vad du behöver plugga upp för att få grundläggande behörighet och sedan läsa 90 poäng (1,5 år varav en tredjedel praktik) på högskolan.
Citera
2014-08-19, 15:08
Medlem
bambulansens avatar
Tack för bra svar!

Misstänkte att det blir att läsa upp till behörighet.
Ska kontakta SYO på komvux som ett första steg.
FromAnotherPlace;
Det som står i din spoiler är PRECIS vad jag söker! Förutom distansstudierna då.. Har testat det för en massa år sen då jag tom gjorde högskoleprovet(1.2) men hittar liksom alltid något "viktigare" som måste göras istället, så ska det bli något pluggat för mig så vill jag kunna fokusera heltid på det.
Citera
2014-08-19, 15:12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambulansen
Tack för bra svar!

Misstänkte att det blir att läsa upp till behörighet.
Ska kontakta SYO på komvux som ett första steg.
FromAnotherPlace;
Det som står i din spoiler är PRECIS vad jag söker! Förutom distansstudierna då.. Har testat det för en massa år sen då jag tom gjorde högskoleprovet(1.2) men hittar liksom alltid något "viktigare" som måste göras istället.

Kolla länken från studera.nu. Yrkeslärarutbildningen finns säkert på plats också. Men om du har läst distanskurser tidigare på högskolan så har du grundläggande behörighet? Hursomhelst kan du nog ha klarat av komvux+yrkeslärarutbildning på 2-3 år om du pluggar hårt, fast det beror lite på hur mycket du måste komplettera på komvux.
Citera
2014-08-19, 15:17
Medlem
bambulansens avatar
Sitter på kneget nu men ska noggrant läsa allt ikväll.
Jodå jag har läst in ett par ämnen fast det var så längesen så jag glömt min status på det. Då tänkte jag bli polis. Skäms lite nu men så är det. Nåja, ytterligare ett skäl att kontakta komvux då bara för att se var man står.
Citera
2014-08-19, 15:19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambulansen
Jodå jag har läst in ett par ämnen fast det var så längesen så jag glömt min status på det. Då tänkte jag bli polis. Skäms lite nu men så är det. Nåja, ytterligare ett skäl att kontakta komvux då bara för att se var man står.

Gott. Har du tur så kanske du knappt behöver komplettera alls. Lycka till.
Citera
2014-08-19, 15:43
Medlem
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här