Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-19, 12:13
  #1
Medlem
En kort introduktion av bolaget

"Advenica grundades 1993 och utvecklar och säljer säkerhet i form av tillförlitliga krypteringssystem och produkter för all typ av nätverkskommunikation inklusive säkerhetsprodukter och lösningar inom IP-baserade nätverk. Gemensamt för bolagets kunder är deras behov av extraordinära säkerhetslösningar. Advenicas befintliga kunder är centrala och lokala myndigheter, försvarsorganisationer och företag med höga säkerhetskrav. Som komplement till produktutbudet erbjuder Advenica även avtal om underhålls- och supporttjänster samt tilläggstjänster som utbildning, service och säkerhetsutvärdering." Citat Advenica AB (publ) noteras på First North Premier, Avanza.

Det går alltså nu via Avanza att teckna aktier i bolaget Advencia, det går ända fram till 5 september.

Jag har läst lite i deras prospekt och kollat hur de står mot Intelligent Investors kriterier.

1. Omsättning över 5 000 miljoner SEK eller börsvärde över 15 000 miljoner SEK

Omsättning 2011 - 71,4 milj
Omsättning 2012 - 42,7 milj
Omsättning 2013 - 30 milj

H1 2014 = 25,8 milj
H1 2013 = 14,8 milj

Nej, de omsätter inte över 5 000 milj SEK. De har även visat en nedåtgående trend de senaste åren.. Dock är det värt att notera att första rapporten i år var betydligt bättre än första 2013.

2. Balanslikviditet över 2 samt (rörelsekapital / långfristiga skulder) över 1

Balanslikviditet = 35 508 / 22 288 = 1,6
Rörelsekapital = (35 508 - 22 228) / 334 = 39,5

Nej, balanslikviditeten överstiger inte 2..

3. Intjäningsstabilitet - Vinst de senaste 10 åren

Resultat 2011 - 11,4 milj
Resultat 2012 - (-2,5 milj)
Resultat 2013 - (-5,6 milj)

H1 2014 - (-1 milj)
H1 2013 - (-4,6 milj)

Nej, vinsten har minskat varje helår..

4. Utdelningsstabilitet

Bolaget delade ut pengar 2011 och 2012, dock reducerade de utdelningen mellan 2011 till 2012..
2013 delade bolaget inte ut några pengar.

5. Intjäningstillväxt

Nej, intjäningstillväxten har varit negativ de senaste åren. Dock har omsättningen ökat med 74% i H1 2014 mot H1 2013.

6. Rimlig värdering..

Bolaget har tänkt att göra en nyemission på drygt 3 miljoner aktier för 15.20 SEK styck.
Redan tidigare finns det ca 9,7 miljoner aktier i bolaget. Det betyder att börsvärdet för hela bolaget kommer bli ca 192 miljoner kronor om samtliga aktier tecknas.

Kommentarer:

Bolaget genomförde en nyemission mellan åren 2012-2013 på 10 miljoner SEK. Intäktsökningen mellan H1 2014 och H1 2013 beror främst på en stor försäljningsorder till bolagets huvudkund...

Ur ett ekonomiskt perspektiv ser det inte så attraktivt ut, dock tror jag att de arbetar i en framtidsbransch.. Samt med tanke på hur de senaste börsintroduktionerna har gått kan detta bli attraktivt.. Om ni vill fördjupa er mer i siffrorna rekommenderar jag att ni läser sida 64 och framåt i prospekten.
Citera
2014-08-21, 10:41
  #2
Medlem
OHigginss avatar
Bra "analys". Ska fundera lite på karamellen.

Någon annan som har mer info om bolaget utöver det som finns på hemsidan / prospektet?
Citera
2014-08-21, 13:04
  #3
Medlem
Håller med TS, branschen är intressant men bolaget och erbjudandet är inte attraktivt.
Citera
2014-08-21, 18:40
  #4
Medlem
knut_1s avatar
Inte för att jag tänkt teckna, men hur ägs bolaget idag? Riskkapitalbolag?
Citera
2014-08-21, 21:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Inte för att jag tänkt teckna, men hur ägs bolaget idag? Riskkapitalbolag?

Inte så svårt att kolla upp det i prospektet men...

De fem största ägarna..

Familjen Linde - 60,9%
Sven Gruvstad - 11,1%
Bison Holdings Limited (Mikael Sandberg) - 7%
Elephant Holding S.A. - 4,9%
Nordic Innovation Invest AB - 4,3%


Har folket glömt vårens börsintroduktioner ?
Citera
2014-08-22, 12:25
  #6
Medlem
Purpurhaegers avatar
Kul med en diskussion om Advenica (som är felstavat i rubriken - går det att ändra?) Jag satt också och plöjde prospektet igår.

Det jag kom fram till var:
- De säljer olika sorters hårdvara med specialutvecklad mjukvara. De säljer också tjänster (installation/support/underhåll) kring dessa burkar.
- De har ganska små FoU-kostnader (ca 4-5 heltidstjänster per år) för ett så teknikintensivt bolag.
- De har certifieringar i Sverige och EU, vilket är en stor konkurrensfördel.
- Kombinationen hård + mjukvara + certifiering gör det lättare att ta bra betalt än för bara mjukvara, dvs potential till högre marginaler.

2011 gjorde man en god vinst
2012 tog man stora FoU-kostnader vilket resulterade i förlust
2013 vek försäljningen pga "ändrade inköpsrutiner hos nyckelkund" vilket också gav förlust
2014 Nu måste man få upp omsättningen igen och casha in på de nya produkterna. H1 ser lovande ut, men det räcker inte för att nå vinst. Troligen blir det förlust igen 2014.
2015 ?

Potential: Om försäljningen återvänder till 2011 års nivåer finns potential för god utveckling. Det finns också möjlighet att företaget blir uppköpt av en större konkurrent, tex Cisco, som vill in på marknaden.

Risk: Marknaden är nog ganska begränsad. Även om alla behöver säker datakommunikation så skulle jag tippa att Advenicas lösning mest är aktuell för mindre bolag och myndigheter som inte har egen IT-avdelning med tillräcklig kompetens.

Jag ser ett stabilt bolag inom en spännande bransch, men frågan är hur lång tid det tar att återvända till vinst. Det finns god potential men man ska nog ha tålamod och vara beredd på 1-2 förlustår innan det händer något. Jag är osäker på om jag ska teckna eller ej.
Citera
2014-08-23, 23:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Kul med en diskussion om Advenica (som är felstavat i rubriken - går det att ändra?) Jag satt också och plöjde prospektet igår.

Det jag kom fram till var:
- De säljer olika sorters hårdvara med specialutvecklad mjukvara. De säljer också tjänster (installation/support/underhåll) kring dessa burkar.
- De har ganska små FoU-kostnader (ca 4-5 heltidstjänster per år) för ett så teknikintensivt bolag.
- De har certifieringar i Sverige och EU, vilket är en stor konkurrensfördel.
- Kombinationen hård + mjukvara + certifiering gör det lättare att ta bra betalt än för bara mjukvara, dvs potential till högre marginaler.

2011 gjorde man en god vinst
2012 tog man stora FoU-kostnader vilket resulterade i förlust
2013 vek försäljningen pga "ändrade inköpsrutiner hos nyckelkund" vilket också gav förlust
2014 Nu måste man få upp omsättningen igen och casha in på de nya produkterna. H1 ser lovande ut, men det räcker inte för att nå vinst. Troligen blir det förlust igen 2014.
2015 ?

Potential: Om försäljningen återvänder till 2011 års nivåer finns potential för god utveckling. Det finns också möjlighet att företaget blir uppköpt av en större konkurrent, tex Cisco, som vill in på marknaden.

Risk: Marknaden är nog ganska begränsad. Även om alla behöver säker datakommunikation så skulle jag tippa att Advenicas lösning mest är aktuell för mindre bolag och myndigheter som inte har egen IT-avdelning med tillräcklig kompetens.

Jag ser ett stabilt bolag inom en spännande bransch, men frågan är hur lång tid det tar att återvända till vinst. Det finns god potential men man ska nog ha tålamod och vara beredd på 1-2 förlustår innan det händer något. Jag är osäker på om jag ska teckna eller ej.



Det kan bli ett intressant case, ja.. Men känns onekligen svajigt att resultatet kan variera så kraft på grund av en kund.. Men med vårens facit i hand med de börsnoteringarna känns det rimligt att teckna denna.. Dock är jag osäker.. Får ta och titta lite mer på H1 innan jag bestämmer mig!
Citera
2014-12-12, 09:02
  #8
Medlem
Köpte ni in er sen?

Såg att kursen halverats efter senaste inlägget.
Citera
2014-12-12, 09:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
Köpte ni in er sen?

Såg att kursen halverats efter senaste inlägget.

Jag valde att inte teckna.. Inte så lysande siffror om man kollar första inlägget..
Citera
2014-12-12, 10:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Jag valde att inte teckna.. Inte så lysande siffror om man kollar första inlägget..

Skönt för dig
Citera
2015-05-31, 10:23
  #11
Medlem
89% på en månad, någon som äger aktier i bolaget idag?
Citera
2015-05-31, 11:02
  #12
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
89% på en månad, någon som äger aktier i bolaget idag?

Upp eller ner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback