Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2014-08-22, 19:20
Medlem
goran744s avatar
Medvetandet är något som tillhör tillvarons största gåta och går inte logiskt att föras på de hittils vetenskapliga principerna.
Det är en blandning av sinnesdata, perception, föreställningar, tankar och känslor
Individuellt också men samtidigt något vi alla har. Både och alltså måste det vara. Ett mänskligt medvetande som delar sig i mycket individuella medvetande.
Citera
2014-08-22, 19:49
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag anser att det inte finns ett högre medvetande.
Alla är medvetanden är lika medvetna.
Ett medvetetande kan vara riktat åt ett visst håll.
Men inget medvetande är högre eller lägre än något annat.
Det beror på vad som menas med högre medvetande.

Jag ser ett högre medvetande som ett klarare medvetande. Ett lågt medvetande är ett suddigt medvetande. Suddig blir det om det är massor av saker i vägen. När du dömer saker. Du ser saken objektivt. Sedan dömer du saken subjektivt. Saken blir då en subjektiv sak. Oklar. Dunkel. Du projicerar dina egna vanföreställningar på världen. Du skapar din egen värld av det objektiva. Ett högre medvetande är tvärtom, du ser vad som är utan dömande.

https://www.youtube.com/watch?v=2ah-o1iinNI
De inledande 30 sekunderna summerar upp det jag menar. Ett högre medvetande tror jag är att sluta slavas av tankarna. Du kan kalla det högre medvetande, upplysning, satori, irfan, moksha, nirvana, himmelriket osv.
Citera
2014-08-22, 20:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ja, och vad har detta med någonting att göra?

Får man mer pengar, så har man mer pengar = man blir rikare.

Allt ni gör är att stapla introverta klyschor på varandra, på varandra, på varandra... Ni är lika upplysta och intelligenta som valfri vandrande pinne.

Pengar? Var kom pengar i bilden? Vad har pengar med psyket att göra?
Citera
2014-08-22, 20:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag anser att det inte finns ett högre medvetande.
Alla är medvetanden är lika medvetna.
Ett medvetetande kan vara riktat åt ett visst håll.
Men inget medvetande är högre eller lägre än något annat.

Jag anser att det gör det, vem anser mest? Ska vi ha en anser tävling? Vem som kan anse hårdast vackrast och bäst? Suck.
Citera
2014-08-22, 22:33
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Jag vet inte riktigt vad det är vi ska diskutera, men jag tycker de verkar som du över tänker saker mer än nödvändigt :P
Citera
2014-09-03, 01:38
Medlem
spegelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Både jag och nej, så fort jag blev medveten om att jag styrdes av mina tankar så blev jag samtidigt inte styrd av mina tankar. När jag blev medveten om faktumet så hade jag ett val, antingen separera "mitt" själv från tankar eller fortsätta vara tankarna. Jag separerade mig själv från tankarna och försökte "vara" det som tankar inte var. Tankar var ord, bokstäver, språk, siffror, bilder, minnen m.m. Jag eller jaget, valde då att inte "vara" detta utan försökte vara det som tankar inte var.

"Så fort jag blev medveten..", och hur blev du medveten? Dina tankar fick dig att bli medveten och då kanske det är ditt undermedvetna som gjorde valet åt dig att "separera dig själv från tankarna..". Vilket i sin tur innebär att du inte alls är fri från dina tankar och inte alls gör egna val, utan är styrd av omedvetna tankar, som alla andra.

Citera
2014-09-03, 08:12
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spegelen
"Så fort jag blev medveten..", och hur blev du medveten? Dina tankar fick dig att bli medveten och då kanske det är ditt undermedvetna som gjorde valet åt dig att "separera dig själv från tankarna..". Vilket i sin tur innebär att du inte alls är fri från dina tankar och inte alls gör egna val, utan är styrd av omedvetna tankar, som alla andra.

Ja du, mycket meditation bland annat. Skapade även en slags egen filosofi där jag gjorde mig själv till en extern observatör av tankar, där tankar inte längre var "mina" utan bara fanns att tänka på eller inte tänka på.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in