2014-08-18, 18:37
Medlem
Hej!
Jag undrar kort och gott vilka märken som säljer opastöriserade hårdostar och i vilka butiker i Sthlmstrakten man kan hitta dessa? Arla hade ju sin Castello Alps Selection men när jag ringde dem sa de att den var påväg ur sortimentet pga låg efterfrågan.

Tack!
Citera
2014-08-18, 21:18
Medlem
psflaxs avatar
Trodde faktiskt att det var förbjudet att sälja opastöriserade ostar i Sverige.
Men jag håller med, är det något som kan få gomseglet att stå som en tonårskuk så ......
Citera
2014-08-18, 21:36
Medlem
JerryCottons avatar
Gårdsmejerier brukar ju vara ganska säkra kort. Sedan om du söker dylika ostar i sthlm får du nog bege dig till ostbutiker eller saluhallarna.

Du vet, google o.s.v...

http://www.ovikenost.se/?p=9476&m=2152

http://www.kallsjomejeri.se/produkter_hardost.htm
Citera
2014-08-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Trodde faktiskt att det var förbjudet att sälja opastöriserade ostar i Sverige.
Men jag håller med, är det något som kan få gomseglet att stå som en tonårskuk så ......

Nej, det är helt lagligt. Däremot är du ju alltid ansvarig för dina produkter som livsmedelsföretagare och vissa ostar kan ju vara svåra att säkra matsäkerheten hos utan pastörisering. Framförallt är campylobacter och listeria ciktiga bakterier att ha koll på.

Opaströriserad ost kan alltid tydas ut av ingrediensförteckningen. Bland hårdostarna är nästan all parmesanost opastöriserad. Fråga i ostdisken när du handlar, de bör kunna upplysa dig om sitt sortiment.
Citera
2014-09-01, 16:34
Medlem
En hel del alpost är gjord på råmjölk, som Appenzeller och Gruyère.
Citera
2014-11-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
En hel del alpost är gjord på råmjölk, som Appenzeller och Gruyère.

Råmjölk och opastöriserad mjölk är dock inte samma sak. Råmjölk är kons första mjölk efter kalvning med högt innehåll av antikroppar medan opastöriserad mjölk är mjölk som inte är upphettad till temperatur nog att avdöda sjukdomsframkallande bakterier. Tråden handlar om opastöriserad ost.
Senast redigerad av FruFri 2014-11-02 kl. 19:21. Anledning: stavfel
Citera
2014-11-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Råmjölk och opastöriserad mjölk är dock inte samma sak. Råmjölk är kons första mjölk efter kalvning med högt innehåll av antikroppar medan opastöriserad mjölk är mjölk som inte är upphettad till temperatur nog att avdöda sjukdomsframkallande bakterier. Tråden handlar om opastöriserad ost.

Råmjölk får anses vara en falsk vän till det tyska Rohmilch, som jag hade i tankarna när jag skrev. Ersätt råmjölk med opastöriserad mjölk i mitt inlägg så blir det rätt.
Citera
2015-04-02, 12:44
Medlem
Bumpar tråden.

Jag är också ute efter en opastöriserad ost, och vart man kan få ta på dessa. Någon avancerad parmesan eller annan länge lagrad ost intresserar mig inte. Utan jag vill bara ha en simpel ost, som en hushållsost t.ex, bara att den är gjord på opastöriserad mjölk.

Någon som kan hjälpa? Bor norr om Stockholm
Citera
2015-04-04, 22:53
Moderator
rotadents avatar
Winjas grosshandel på Kungsholmen har ett bredd utbud av ost, huruvida de har vardagsost gjord på opastöriserad mjölk vet jag inte, det känns spontant tveksamt. Men jag ger det som ett tips på en generellt bra osthandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in