2014-08-17, 22:46
Medlem
Tjena!

Kommer nu på tisdag börja plugga på Chalmers i Göteborg, men har fortfarande inte bestämt mig om jag vill ta studielån direkt eller inte, därför söker jag mig nu hit för råd och tips!

Jag har för närvarande runt 100.000:- som jag har tjänat ihop själv under årens knegande (Denna summa involverar INTE fonderna jag fått av mina föräldrar, som jag senare kommer att använda som insats till te.x lägenhet) Är det värt att ta CSN lånet och lägga undan dessa pengarna och placera dom på fasträntekonto eller fonder/aktier. Detta med tanke på att räntan på CSN lånet är väldigt lågt.
Om så är fallet, vad skulle ni rekommendera för sparande?

Off topic: Är det någon som har koll på hur lätt det är att byta mellan olika ingenjörsutbildningar på Chalmers, men även till andra universitet (Speciellt till Lund)? Te.x från Bygg- till maskiningenjör/mekatronik/ekonomi och produktionsteknik, samt om man kan komplettera upp till en master med dom nämnda ingenjörsutbildningarna (Civilingenjörsutbildning) Vet nämligen inte helt vad jag egentligen vill plugga, samt om jag orkar plugga 5 år.

Är väldigt tacksam för alla seriösa svar! Mvh, Blivande student.
Citera
2014-08-17, 23:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Ta lån direkt.

Bättre att i så fall minska senare. Jag tog lån första året och sen inget alls då jag blev mer van att läsa och kunde då jobba mer på kvällar och helger.
Citera
2014-08-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ta lån direkt.

Bättre att i så fall minska senare. Jag tog lån första året och sen inget alls då jag blev mer van att läsa och kunde då jobba mer på kvällar och helger.

Vet dock inte om jag kommer ha tiden/orken att jobba under terminerna, men det återstå väl att se. Men vet du någon om sparande osv?

MVh
Citera
2014-08-18, 06:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Vet dock inte om jag kommer ha tiden/orken att jobba under terminerna, men det återstå väl att se. Men vet du någon om sparande osv?

MVh

Det var för att jag inte läst på 15år och inte var säker på hur jah skulle orka som gjorde att jag tog fullt lån direkt. Du behöver inte bestämma dig från början hur du kommer göra under hela tiden du studera.
Angående sparande är det enad vettiga alternativet aktier och fonder. Kontosparande är inte lönt i annat syfte än möjligen buffertsparande.
Citera
2014-08-19, 07:39
Medlem
Ta lånet. Det är gratis pengar. Räntan är ju ingenting på CSN. Jag skulle kunna betala av min CSN-skuld i eftermiddag om jag ville, fem gånger om dessutom men jag skulle aldrig komma på tanken. Så sent som idag gick mina aktier upp 1%, senaste 12 månaderna 23%. Då är CSN-räntan en fis i rymden.
Citera
2014-08-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Ta lånet. Det är gratis pengar. Räntan är ju ingenting på CSN. Jag skulle kunna betala av min CSN-skuld i eftermiddag om jag ville, fem gånger om dessutom men jag skulle aldrig komma på tanken. Så sent som idag gick mina aktier upp 1%, senaste 12 månaderna 23%. Då är CSN-räntan en fis i rymden.
helt riktigt, använder csn lånet för att betala av mitt lgh lån. 1.2% mot 2.62%
Citera
2014-08-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka

Är du aktiv inom ämnet, eller har du placerat dom långsiktig? Funderar på att bara lägga lånen i långsiktiga fonder (typ lannebo pensionsfonder), eller tror du att det är bättre att lägga dom i ett fasträntekontot?
Citera
2014-08-23, 14:59
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Är du aktiv inom ämnet, eller har du placerat dom långsiktig? Funderar på att bara lägga lånen i långsiktiga fonder (typ lannebo pensionsfonder), eller tror du att det är bättre att lägga dom i ett fasträntekontot?

Ett vettigt aktieindex.

Räntekonto är inget att ha egentligen.
Citera
2014-08-25, 16:24
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CypStek
helt riktigt, använder csn lånet för att betala av mitt lgh lån. 1.2% mot 2.62%
Off topic men du borde om förhandla din ränta. 2,62 är vidrigt högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in