2014-08-17, 18:31
Medlem
Hej. Jag fick en påminnelse från KF den 11/8 om att skicka in ett delgivningskvitto på en liten skitskuld som jag lyckats dra på mig (800 kr). Jag har bott på annan ort under sommaren och postgången har uppenbarligen inte fungerat tillräckligt bra. Jag återvände till min hemstad idag och upptäckte alla dessa brev från inkasso och KF.
Jag har alltså fått ett föreläggande från KF samt en påminnelse om att skicka in kvittot vilket jag postade omedelbart. Jag ska kontakta inkassoföretaget ASAP imorgon och kolla läget, jag betalar självklart även direkt in denna lilla skitsumma som är sprungen ur en missad påminnelseavgift från början av sommaren.
Ska jag måla fan på väggen direkt och ställa in mig på 3 år som en utesluten medborgare? Eller kan det fortfarande gå att rädda?
Citera
2014-08-17, 18:36
Medlem
eXtremos avatar
Läs. Det står mycket tydligt när en anmärkning är aktuell.

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning2.html
Citera
2014-08-17, 19:17
Medlem
Ja jag har läst runt litegrann på olika sidor, och om jag har förstått allting korrekt så är jag körd. Eller? Jag är lite snurrig efter en lång dags resande och den här överraskningen. Kan någon som har koll på sånt här bara bekräfta för mig att jag är körd så är jag tacksam..
Citera
2014-08-17, 20:15
Medlem
snubbelTruts avatar
Hade samma problem som dig en gång, hade blivit fel med addresser osv.. Fick brev från KF och betalade in pengarna och ringde dem och förklarade vad som hade hänt. Hade turen att prata med en förstående tjej och jag slapp prick.

Mitt råd: Ring dem asap
Citera
2014-08-18, 12:40
Medlem
Du får ingen anmärkning innan du skrivit under. On du fått påminnelse så skriv bara under och skriv även att du betalt skulden. Nästa steg från Kronofogdens sida är att de skickar en delgivningsman som kommer och ringer på där du bor.
Citera
2014-08-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zickler
Hej. Jag fick en påminnelse från KF den 11/8 om att skicka in ett delgivningskvitto på en liten skitskuld som jag lyckats dra på mig (800 kr). Jag har bott på annan ort under sommaren och postgången har uppenbarligen inte fungerat tillräckligt bra. Jag återvände till min hemstad idag och upptäckte alla dessa brev från inkasso och KF.
Jag har alltså fått ett föreläggande från KF samt en påminnelse om att skicka in kvittot vilket jag postade omedelbart. Jag ska kontakta inkassoföretaget ASAP imorgon och kolla läget, jag betalar självklart även direkt in denna lilla skitsumma som är sprungen ur en missad påminnelseavgift från början av sommaren.
Ska jag måla fan på väggen direkt och ställa in mig på 3 år som en utesluten medborgare? Eller kan det fortfarande gå att rädda?

Har du skrivit på delgivningen måste du snabbt (inom tio dagar) betala skulden inkl. kostnaderna som lagts på (Inkasso och KFM) och samtidigt skicka ett bestridande till KFM där du skriver att skulden är betald. Notera att skulden inte ska betalas till KFM utan till den som ska ha pengarna (fordringsägaren eller inkasso). I och med att du bestrider kontrollerar KFM om den är betald. Sedan dras ärendet tillbaka och du får INGEN anmärkning..

Om du bara betalar men inte skriver bestridandet, blir det beslut och i samband med detta får du en anmärkning.

Så allt, BESTRID inom tio dagar från det datum du skrev på föreläggandet så klarar du dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in