2003-06-17, 21:36
Medlem
-HURRA!! HÄR KAN MAN JU FÅ STÄLLA VETENSKAPS FRÅGOR.

Som: vad är det för budskap som man särskilt meddelar med betecknadet "organiskt" ämne?? Realtivt organiskt.

Alltså vad kännetecknar, ett ämne / en atom / en molekyl, som är organiskt, relativt oorganiskt??
Citera
2003-06-17, 23:20
Medlem
Mja...

...Jag har aldrid brytt mig om att tänka så men, organiska ämnen är väl ämnen som består utav levande celler medan oorganiska ämnen är sådana som består av död materia, typ kol.
De flesta organiska ämen består dock till största delen kol, fast de består även av levande celler. Hoppas det inte är för förvirrande
Jag har inte för full koll faktiskt...
Citera
2003-06-18, 12:09
Medlem
Organiska ämnen är (biologiska) celler, ja det är en tanke som också jag har. Dock att jag också har läst om "organiska" molekyler. Därav min förvirring
Citera
2003-06-18, 13:05
Medlem
Re: -Hurra!! här kan man ju få ställa vetenskaps frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-Alltså vad kännetecknar, ett ämne / en atom / en molekyl, som är organiskt, relativt oorganiskt??

Uppsala universitet svarar:

Citat:
Termen organisk kemi kom sedan att innnefatta kolföreningarnas kemi eftersom det är just grundämnet kol som bygger upp skelettet i en organisk förening.
Citera
2003-06-18, 17:20
Medlem
jepp, organiska föreningar är ju kolföreningar. dock brukar man inte räkna småttingar som CO och CO2 dit, dom brukar sorteras in under oorganiska föreningar.

ex: allt från lilla metan CH4 till feta DNA-molekyler.

förr (läs: några hundra år sen) definerade man organiska föreningar som dom som kunde utvinnas från levande organismer, men på 1800-talet kom man på bättre tankar då lite folk framställde en del organiska föreningar från helt klart oorganiska källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in