• 1
  • 2
2014-08-17, 14:36
Medlem
Hej! Har i nuläget min förstabil, Audi A3 men är sugen på att byta upp mig till något roligare och kraftfullare. Har därav sneglat lite på Golf R och tänkte höra med er om ni tycker att prissättningen i nedanstående länk är rättvis! Ge gärna tips på fler hemsidor än blocket som är bra för att spana bilar!

http://www.blocket.se/stockholm/Volk....htm?ca=11&w=1

Tack!
Citera
2014-08-17, 14:47
Medlem
zorb89s avatar
Tillverkning: 2011
Modellår: 2010

Se till att inte ge mer än 220-225k om du väljer den. Grym bil annars!!

Finns billigare:

http://www.blocket.se/kalmar/Volkswa....htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Volk....htm?ca=14&w=3
Citera
2014-08-17, 14:49
Medlem
Till att börja med vill jag säga att Golf R låter som ett bra alternativ!

Enligt en värdering på bilpriser.se ska den bil du länkade kosta cirka 230 000 kronor.

En annan bra sida är autouncle.se där det framgår hur prisvärd den bil man tittar på är.
Citera
2014-08-17, 14:54
Medlem
Uppenbarligen är jag ej särskilt insatt i bilmarknaden, även om jag är intresserad av bilar. Känns inte den andra länken som ett riktigt kap, relativt de andra två? Ett år nyare, lågt miltal och dsg-låda. Ej i Stockholm och blå istället för svart, men antar att man är beredd att ta den kostnaden.

Vad är dina tankar kring GTI?
Citera
2014-08-17, 15:17
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CREAM!
Uppenbarligen är jag ej särskilt insatt i bilmarknaden, även om jag är intresserad av bilar. Känns inte den andra länken som ett riktigt kap, relativt de andra två? Ett år nyare, lågt miltal och dsg-låda. Ej i Stockholm och blå istället för svart, men antar att man är beredd att ta den kostnaden.

Vad är dina tankar kring GTI?
Jo men jag har inte kollat upp den, kan vara felskrivningar eller nått dolt fusk. 1000mil för en 3år gammal bil är ingenting och Golf R brukar gå åt.

För mig kan man inte jämföra GTI och en 6:a. Vill du ha ett roligare förslag är golf MK5 R32 ett förslag, sjukt ljud och du får ca 80.000kr över i plånboken. För mig är det mer prisvärt!
Citera
2014-08-17, 18:18
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jo men jag har inte kollat upp den, kan vara felskrivningar eller nått dolt fusk. 1000mil för en 3år gammal bil är ingenting och Golf R brukar gå åt.

För mig kan man inte jämföra GTI och en 6:a. Vill du ha ett roligare förslag är golf MK5 R32 ett förslag, sjukt ljud och du får ca 80.000kr över i plånboken. För mig är det mer prisvärt!
Fast nu sitter det ingen 6:a i Golf R.
Citera
2014-08-17, 20:28
Medlem
Vad säger ni om denna grabbar?

http://www.blocket.se/sodermanland/V....htm?ca=11&w=3

Ser bra ut! Dock inga bilder på dess interiör. Har ni någon koll på hur försäkringen är med R32, dyr? Den lär vara lite dyrare än min A3, 2.0 FSI 04 som jag redan tycker är rätt törstig. Dock är bränsleförbrukning ej en stor aspekt av mitt köp då jag ej åker långa turer regelbundet. Preferens; en bil som får en att le när man kör!

Slå till på denna, pruta eller satsa på Golf R? R32 har ett rätt skönt V6-ljud som R saknar!

Tack!

(Såg att den har 18 händelser... Rätt många. Om någon har carfax så for den gärna dela med om det finns några skumma anmärkningar. Uppskattas!)
Senast redigerad av CREAM! 2014-08-17 kl. 20:31.
Citera
2014-08-17, 21:46
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erper
Fast nu sitter det ingen 6:a i Golf R.
Ursäkta felskrivningen, hade R32:an i skallen när jag skrev.

Citat:
Vad säger ni om denna grabbar?

http://www.blocket.se/sodermanland/V....htm?ca=11&w=3

Ser bra ut! Dock inga bilder på dess interiör. Har ni någon koll på hur försäkringen är med R32, dyr? Den lär vara lite dyrare än min A3, 2.0 FSI 04 som jag redan tycker är rätt törstig. Dock är bränsleförbrukning ej en stor aspekt av mitt köp då jag ej åker långa turer regelbundet. Preferens; en bil som får en att le när man kör!

Slå till på denna, pruta eller satsa på Golf R? R32 har ett rätt skönt V6-ljud som R saknar!

Tack!

(Såg att den har 18 händelser... Rätt många. Om någon har carfax så for den gärna dela med om det finns några skumma anmärkningar. Uppskattas!)
Kollade också på den faktiskt, legat ute ett par veckor så du kan nog trycka ner priset 5-10.000kr till. MEN du ville väl ha automat? Manuell är roligare men vi som bor i städer väljer ju hellre automat, dessutom AWD vilket är grymt tillsammans med auto låda.

Jag röstar ändå på att du siktar in dig på en R32 om du vill ha nöje och ljudet får omgivningen att stanna upp. Jag avskyr golf och audi i vanligt fall men funderar faktiskt på att skaffa en ny sommarbil och då en R32 med turbo Gocartbil, motorsång och acc utav bara helvete!

Och du får som sagt +80.000kr över till eventuella reparationer och soppa, soppa är dock inget man ska bry sig över om man kör såna här maskiner.

Golf R32(Den du länkade)
Bensinförbrukning:
http://teknikensvarld.se/provkorning...lf-r32-123551/
Skatt: 3200kr/år
Nöje: Gillar man ljudet ur V6rna är det helt klart den här man ska välja.
Ägare: 8st
Trim: Redan chippad till ca 275hk

Golf R
Skatt: 2000kr
Bensinförbrukning: Ungefär lik R32 men pga bara 4 cylinder kan du nog snålköra.
Nöje: 20hk mer orginal och nyare modell gör såklart skillnad i acc. Tråkigt ljud.
Trim: Kan chippas, kanske 30-50hk extra kan jag tänka mig.
Citera
2014-08-17, 21:50
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Brukar inte beställa carfax men gjort det 1-2ggr och de är väldigt noggranna så 1 händelse kan vara "Rullar ut från fabrik 2008-08-08".

Köper man Importbilar eller misstänksamma bilar kan det vara värt att beställa för att se så den inte varit krockad etc.

Räcker att kolla ägare och denna hade 8st vilket är ok, normalt köps de utav personer som bara vill testa det värsta och sen testar de något nytt nästa sommar. Jämför med en Golf 1,6 som man köper som pendlarbil med 8 ägare så hade det varit hyfsat många då det kan betyda problembil.
Citera
2014-08-17, 22:09
Medlem
Tack Zorb, dina inlägg uppskattas enormt! Jo, den är manuell men verkar även vara den mest prisvärda ute på marknaden och som sagt, manuell är nog roligare (förutom slökörning i innerstan). Aldrig provat DSG så det var därför jag var inne på det spåret, men de bilar som är ute med DSG och ser ok ut är minst 20k dyrare med högre miltal. Vet ej om det är värt det. Hur mycket ska man egentligen lägga till trim i värderingen?

Angående prutning, är nog ej en prutarmänniska. Vad för leverage skulle man kunna använda? Att bilen stått ute i 2 veckor och därav en indikation att marknaden anser att den är för högt prissatt eller hur hade du gjort? Är lite smårädd att blir lurad då den har haft 8 ägare och jag är ej tillräckligt kunnig att kunna hitta icke-så-uppenbara fel bara genom att kolla in den/köra den. Att du tittat på den måste ju ändå vara en indikation att den är ok iaf.

Såg denna för turbo: http://www.blocket.se/stockholm/Golf....htm?ca=11&w=3, dock inget regnr vilket för mig känns lite skumt.

Återigen, tack för dina svar!
Citera
2014-08-18, 12:44
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Tack Zorb, dina inlägg uppskattas enormt! Jo, den är manuell men verkar även vara den mest prisvärda ute på marknaden och som sagt, manuell är nog roligare (förutom slökörning i innerstan). Aldrig provat DSG så det var därför jag var inne på det spåret, men de bilar som är ute med DSG och ser ok ut är minst 20k dyrare med högre miltal. Vet ej om det är värt det. Hur mycket ska man egentligen lägga till trim i värderingen?

Angående prutning, är nog ej en prutarmänniska. Vad för leverage skulle man kunna använda? Att bilen stått ute i 2 veckor och därav en indikation att marknaden anser att den är för högt prissatt eller hur hade du gjort? Är lite smårädd att blir lurad då den har haft 8 ägare och jag är ej tillräckligt kunnig att kunna hitta icke-så-uppenbara fel bara genom att kolla in den/köra den. Att du tittat på den måste ju ändå vara en indikation att den är ok iaf.

Såg denna för turbo: http://www.blocket.se/stockholm/Golf....htm?ca=11&w=3, dock inget regnr vilket för mig känns lite skumt.

Återigen, tack för dina svar!
Awd gör manuell växlade bilar lätthanterade, hade varit värre med Fwd eller Rwd på en sån här motor. Så du kommer bli nöjd oavsett val.
DSG lådan med 6 växlar är annars bra, värre med den 7 växlade som är känslig.

En chippad bil är egentligen en minus värdering så inget plus, så länge man själv inte har för avsikt att chippa den..

Angående prutning brukar jag inte göra det på plats om jag inte hittar något dyrare fel som inte nämnts, bestämmer mig alltid för vad jag värderar bilen till och ger då ett bud med motivering "Du får 115k om allt du sagt stämmer och då kommer jag och hämtar den nu utan prutning på plats eller mer bekymmer efteråt". Folk säger att de vill att man prutar på plats men mitt sätt besparar båda parter tid och krångel och det har funkat bra för mig.

En fingervisning är att om bilen legat ute mer än 1v så är priset för högt och dom här 2 bilarna har legat ute ett par veckor = stor chans att de går ner en bit då vintern närmar sig(sommarbil).

Här har du annars en DSG med 3000mil men via firma. 120-122k kan du nog få den för.
Annons
- Dubbdäck
- Besiktad 2014-06-30
- Årsskatt på 2700kr
- Nyligen Servad
- 13 ägare
- 12mån garanti(krav okänt)
- Svensk säljare
- Växellådsolja ser jag inget byte av så det måste du kolla så det är gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=DVUG...ature=youtu.be

Du beskriver dig som okunnig och därför röstar jag på en bil via firma samt att säljaren är svensk, annars blockets begagnatförsäkring.

Åk och testa en Golf R, Golf R32 och en Golf GTI innan du väljer

Åh, precis en sån vill jag skaffa och den ska vara röd också Synd aktierna gått sämre iår...
Citera
2014-08-18, 13:01
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Angående prutning brukar jag inte göra det på plats om jag inte hittar något dyrare fel som inte nämnts, bestämmer mig alltid för vad jag värderar bilen till och ger då ett bud med motivering "Du får 115k om allt du sagt stämmer och då kommer jag och hämtar den nu utan prutning på plats eller mer bekymmer efteråt". Folk säger att de vill att man prutar på plats men mitt sätt besparar båda parter tid och krångel och det har funkat bra för mig.

En fingervisning är att om bilen legat ute mer än 1v så är priset för högt och dom här 2 bilarna har legat ute ett par veckor = stor chans att de går ner en bit då vintern närmar sig(sommarbil).
Håller med, den här metoden spar tid för båda parter. Förstår inte dom som skriver "prutning sker endast på plats". Ehhh, de vet om att det ska prutas men är beredda att slösa tid på att jönsa runt med en köpare och kanske få ett pris dom inte accepterar. För högt prisade bilar blir stående och om det är en sommarbil börjar det bli högt vatten för säljaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in