• 1
  • 2
2014-08-17, 14:26
Medlem
Tja!

Jag brukar köra en rullande 3 split och kör rygg & biceps på samma pass. Jag har alltid kört rygg först och sen biceps. Men problemet är att mina underarmar brukar vara helt slut efter marklyft och andra ryggövningar så att det inte tillåter mig prestera bra på biceps. Remmar har jag men föredrar att köra utan för att man får bra träning för underarmarna på köpet när man tränar rygg.

När jag kört biceps med triceps så kunde jag hantera mycket tyngre vikter än om jag kör biceps efter rygg. Dessutom blir jag tvungen att stanna pga att underarmarna inte klarar mer, trots att jag hade kunnat klara 5-6 reps till.

Jag hade tänkt köra följande på biceps/rygg passet (om det nu funkar):

Hantelcurl 3x10
Stångcurl 3x12
Pull ups 3x8
Marklyft 3x10
T bar row 3x10
Lat pulldowns 3x10
Baksida axlar i maskin 3x10

Skulle detta funka?
Citera
2014-08-17, 15:37
Medlem
Klart du kan träna biceps först. MEN varför skulle du vilja träna dem mer när du redan brutit ner dem maximalt med ryggövningarna? Testa att köra max 3 set efter dina ryggpass istället då du märker att du faktiskt tränat dina biceps och inte behöver fler set på dem.

Inte memorerat de engelska namnen för övningarna så kan inte hjälpa dig med schemat. Men det ser sådär ut. Varför inte bara köra mark och rodd, ev latsdrag. Du verkar ju inte tränat så många år så du kommer få bra utveckling om du bara kör dessa övningarna några månader. Lär dig övningarna och lär dig nöta sönder ryggen!
Citera
2014-08-17, 16:48
Medlem
Haha ja jävlar, discogenerationen med stort D. Biceps innan rygg för att kunna prestera maximalt i biceps...

Du börjar självklart med flerledsövningar och avslutar med isolationsövningar. Marklyft-chins-rodd-biceps eller motsvarande. Att börja träna biceps kommer med tiden ge dig en sjukt ful fysik med alldeles för stora armar i proportion till övriga kroppen.
Citera
2014-08-17, 17:03
Medlem
Det handlar inte om att jag discogymmar utan jag vill prioritera biceps eftersom de ligger efter i utvecklingen. Övriga kroppsdelar har växt men biceps verkar inte ha vuxit så mycket.

Men men jag kanske fortsätter köra biceps efter rygg men då är det väl kanske nån bra ide att lägga till pull ups i början av passet?
Citera
2014-08-17, 17:08
Medlem
Javisst, kör du pull-ups det är en finfin övning. Själv kör jag marklyft först eftersom den är tveklöst mest påfrestande för både psyke och kropp och om jag inte har full fokus kan jag inte prestera där, men du känner själv om du tycker du kan köra andra övningar innan mark.
Citera
2014-08-17, 19:39
Medlem
Pankreatits avatar
Din ryggträning kommer högst troligt att hämmas mer av trötta biccar än tvärtom.
Citera
2014-08-17, 23:06
Medlem
Atrocitets avatar
Tycker inte du ska lägga båda bicepsövningarna först, utan isåfall i mitten någonstans. Och inte direkt efter varandra.

Har själv testat köra mina stångcurls som 2a övning direkt efter marklyften, och för mig har det inte påverkat mina roddar eller latsdrag öht.

Lite omöjligt att säga bara sådär hur du ska lägga upp ditt "pull-pass", testa dig fram själv vetja!
Citera
2014-08-17, 23:28
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Kör biceps en annan dag och lägg all fokus på ryggen stället.
Citera
2014-08-18, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Haha ja jävlar, discogenerationen med stort D. Biceps innan rygg för att kunna prestera maximalt i biceps...
Cry bentränare cry!
Säg mig en tjej som bryr sig om ryggen?
Citera
2014-08-18, 09:32
Medlem
qdqdqs avatar
Problemet verkar ju inte vara biceps utan underarmarna, kör något/några set med remmarna så du inte blir så uttröttad i underarmarna. Annars kan du göra som jag gjorde och köra biceps på bröstdagen istället, på så sätt får du mer träning på biceps.
Citera
2014-08-18, 12:00
Medlem
M0tVinds avatar
Anledningen till att du inte orkar prestera maximalt med biceps efter ett ryggpass är ju för att du redan brutit ner biceps en hel del under ryggpasset vilket är önskvärt. En isolationsövning är endast till för att bryta ner muskeln extra utöver vad den har blivit under compoundövningen. Nu är detta bara ett exempel men säg att du bryter ner biceps till 90% när du kör rygg. Då är isolationsövningen endast till för att bryta ner biceps de sista 10 procenten. Även om du är så trött i biceps att du bara orkar lyfta flugvikter. Det handlar INTE om hur mycket du kan lyfta utan att belasta muskeln på effektivast sätt möjligt!
Lägger du biceps före rygg däremot kommer du heller aldrig orka prestera i närheten av maximalt på rygg efteråt. Men du kanske behöver se över din teknik. I alla dragövningar ska du försöka att utesluta armarna och jobba så mycket som möjligt med ryggen.
Citera
2014-08-18, 15:39
Medlem
Högre volym för en så pass liten muskel som biceps behövs knappast.
Jag personligen hade stora problem med att få biceps att växa i mina unga dagar. I brist på kunskap så involverade jag flera olika övningar. Speciellt olika typer av curls som skulle träffa muskeln från olika vinklar, samt rekrytera fler antal muskelfibrer för maximal hypertrofi. Gjorde detta men såg knappast så mycket bättre resultat.
Nu för tiden kör jag kanske 2 set preacher curls per pass, och resultaten är imponerande till mina mått sett.
Jag resonerar lite som så att jag tror många gör mer en vad som behövs. Samt att de inte lägger krutet på rätt övningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in