2014-08-17, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Hej,

En kompis hade nyligen inflyttningsfest och det gänget som vi brukar umgås i köpte tillsammans en present till honom. Vi åkte tillsammans till sickla i Nacka (ett köpcenter) för att hitta något, när vi väl hittade något och skulle betala la jag ut pengar istället för att hålla på och krångla i kassan.
Nu till problemet, presenten kostade 489 och vi var 6 stycken som skulle dela på det.
Egentligen blir det 81,5 kronor var (489 delat på 6) men av enkelhetens skull sa jag bara att dom kunde swisha över 100 kronor var.
Några dagar senare påpekar en av vännerna som alltid ska vara snål och räkna ören etc. att det var lite märkligt att det blev 100 kronor per person, då det kostade 489. Jag förklarade då att det var enklast om alla bara förde över 100 kronor var. Då blev han skitsur och säger att det är jag som är snål??? Det hela slutade ju med att jag inte behövde betala någonting, egentligen tjänade jag ju 11 kronor på detta.

Jag säger då att 11 kronor hit och dit är väl ingenting, han säger då "Det är saken i sig som är riktigt jävla snålt och uselt beteende". Nu vill han att jag ska be om ursäkt, vilket jag vägrar göra.
Nu sitter jag här nöjd och äter en snickers inköpt för dessa 11 kronor
Ska jag ens bry mig om honom, känns lite ovärt att hålla på och hunsa efter en sån snåljävel till "vän".
Vad tycker ni, rätt eller fel av mig?

löjligt av dig då dom lätt kunde swisha över exakt summa, hade förstått det om du skulle fått 81,5 i kontanter att du hellre tagit 5st hundringar
Citera
2014-08-17, 02:37
Medlem
Landsknechts avatar
Vem fan är det som är snål egentligen? Du har inte ens bekostat presenten.
Citera
2014-08-17, 11:00
Medlem
Radio.Rebels avatar
Bra exempel på ett riktigt ruttet beteende.
Citera
2014-08-17, 14:14
Medlem
Du har ju inte ens varit med på presenten, klart de är sura!
Citera
2014-08-17, 16:52
Medlem
Avrundar uppåt och gör det över 20% dyrare för polarna...schyst kompis du är!
Citera
2014-08-18, 15:51
Medlem
loveitorhateits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Nu räknade du väl inte helt rätt! Snåljåpen har inte fått in 600:- på sitt konto utan 500:- (den sista hundringen är ju hans egen andel) Så 11:- plus gick han, och slapp dessutom betala något själv.
Sjysst kompis

Jo, jag räknade helt rätt.
Citera
2014-08-18, 16:38
Medlem
Sicken jävla snubbe du är

Inte nog med att du tjänar pengar på dina polare, du är dessutom oförmögen att sätta in dig i den sociala situationen.

..och varför skulle det vara enklare att överföra 100 än 81,5 kr? Hela syftet med swisch är ju att man slipper krånglet med kontanter.
Citera
2014-08-18, 16:46
Medlem
YP4XQs avatar
Om det varit kontanter så kunde jag övervägt hålla med dig. Men när det handlar om digitala summor så spelar det ingen roll om det så är 81,50 eller 100 - det är lika enkelt att föra över bägge så där bör du har varit rättvis din snålfitta. Idiot också litgrann.
Citera
2014-08-18, 16:52
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Hej,

En kompis hade nyligen inflyttningsfest och det gänget som vi brukar umgås i köpte tillsammans en present till honom. Vi åkte tillsammans till sickla i Nacka (ett köpcenter) för att hitta något, när vi väl hittade något och skulle betala la jag ut pengar istället för att hålla på och krångla i kassan.
Nu till problemet, presenten kostade 489 och vi var 6 stycken som skulle dela på det.
Egentligen blir det 81,5 kronor var (489 delat på 6) men av enkelhetens skull sa jag bara att dom kunde swisha över 100 kronor var.
Några dagar senare påpekar en av vännerna som alltid ska vara snål och räkna ören etc. att det var lite märkligt att det blev 100 kronor per person, då det kostade 489. Jag förklarade då att det var enklast om alla bara förde över 100 kronor var. Då blev han skitsur och säger att det är jag som är snål??? Det hela slutade ju med att jag inte behövde betala någonting, egentligen tjänade jag ju 11 kronor på detta.

Jag säger då att 11 kronor hit och dit är väl ingenting, han säger då "Det är saken i sig som är riktigt jävla snålt och uselt beteende". Nu vill han att jag ska be om ursäkt, vilket jag vägrar göra.
Nu sitter jag här nöjd och äter en snickers inköpt för dessa 11 kronor
Ska jag ens bry mig om honom, känns lite ovärt att hålla på och hunsa efter en sån snåljävel till "vän".
Vad tycker ni, rätt eller fel av mig?
Helt rätt av dig TS, dessutom borde du köpa en Snickers till din vän så att han blir glad. Det är ju bara 11 kronor, det är väl ingenting.
Citera
2014-08-18, 16:59
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveitorhateit
Jo, jag räknade helt rätt.

Det är inte så viktigt för dig att ha rätt va?

Om dom är 6 personer som ska dela på något som kostar 500 kr och fem av dessa personer betalar tillbaka 100 kr var till den sjätte personen som har lagt ut 500 kr, har den sjätte personen då fått in 600 kr på sitt konto?
Citera
2014-08-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz

Om dom är 6 personer som ska dela på något som kostar 500 kr och fem av dessa personer betalar tillbaka 100 kr var till den sjätte personen som har lagt ut 500 kr, har den sjätte personen då fått in 600 kr på sitt konto?

Om TS varit socialt normal hade han haft minus 81.50 kr på sitt konto.
Nu har han minus 489 kr men får därefter in 500 kr. Alltså har han 81,50 kr + 11 kr mer på sitt konto än vad han haft om han agerat som en normal person, dvs efter att alla swishar är klara har han 92,50 kr mer än vad han borde ha haft.

Riktigt svinigt faktiskt. Din kompis agerar normalt.
Citera
2014-10-23, 18:22
Medlem
loveitorhateits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz

Är du på riktig nu eller driver du med mig?
100-81,5 =18,5 (Är du med så långt?)
18,5*5 =92,5
92,5+18,5 =111
Vidare än så här tänker jag inte förklara, gå om grundskolan min fb-vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in