2014-08-17, 10:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepp
Fakta:Känt psykfall som folk i området varit rädda för länge dödar sin vårdare! Bodde 2 portar bredvid "servicehemmet" i egen lägenhet, men tillhörde "servicehemmet"!
Och det är en boendestödjare som fått sätta livet till.
Citera
2014-08-17, 11:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En ung man är anhållen:

http://www.expressen.se/nyheter/vardare-dodades-pa-sitt-arbete-i-tullinge/
Citera
2014-08-17, 12:07
Medlem
CasaBasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle faktiskt hellre sätta mina pengar på ett boende för socialpsykiatrin - dvs inte åldringar.

Du som verkar vara lite insatt, vad ar det for typ av manniskor som bor på denna boenden. Eftersom det ligger mitt i ett omrade med bostadsratter, dagis mm mm kan killen knappast varit nagon man ansag som farlig. Eller ar det jag som inte har en aning om hur psykvarden i Sverige fungerar?
Citera
2014-08-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det sker i alla kommuner och är inget som är isolerat till Botkyrka Kommun.

Nä men är inte just Botkyka den "största" kommunen när det gäller boenden av olika slag, har för mej att min kommun gjorde studiebesök hos Botkyrka just för att dom var den kommun som kunde sånt bäst (nu gällde det besöket nog boenden för problem ungdomar och ensamkommande)
Citera
2014-08-17, 12:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasaBasa
Du som verkar vara lite insatt, vad ar det for typ av manniskor som bor på denna boenden. Eftersom det ligger mitt i ett omrade med bostadsratter, dagis mm mm kan killen knappast varit nagon man ansag som farlig. Eller ar det jag som inte har en aning om hur psykvarden i Sverige fungerar?
Det är människor med olika typer av diagnoser. Det kan handla om ADHD/asperger, eller andra psykiska problem som gör att de har svårt att klara interaktionen med övriga samhället.

Det finns ingen som säger att det inte kan handla om farliga människor, eller människor som kan bli farliga - eftersom det handlar om psykiskt instabila människor helt enkelt.
Jag har länge varit kritisk till den låga grad av säkerhet som råder kring just boendestödjare av det skälet - man kan helt enkelt inte räkna med att det inte slår runt för psykiskt sjuka människor.

Och jo - också personer från rättspsykiatrin som skall lotsas ut i samhället kan bo i sådana former, eller i helt egen lägenhet med boendestöd som resurs.
Citera
2014-08-17, 12:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Nä men är inte just Botkyka den "största" kommunen när det gäller boenden av olika slag, har för mej att min kommun gjorde studiebesök hos Botkyrka just för att dom var den kommun som kunde sånt bäst (nu gällde det besöket nog boenden för problem ungdomar och ensamkommande)
Nej, proportionellt är nog inte Botkyrka de största kommunen. Det finns flera småkommuner som har en hög grad av olika former av boende.
Räknar du styckvis så vet jag dock inte hur det ser ut.

Dock, om Tullinge kommer att bli egen kommun så innebär inte det att förekomsten proportionellt kommer att minska - eftersom Tullinge ändå kommer ha en skyldighet gentemot sina invånare som har det stödbehovet.
Citera
2014-08-17, 12:47
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uno
Enligt polisen är den gripne även känd av polisen sedan tidigare, talar kanske emot att det skulle vara en dement åldring.
Men "flykten" känns ju ganska förvirrad, med tanke på att han greps tre timmar senare i ett villaområde som ligger en kilometer bort. Verkar ju mest ha irrat runt efteråt.
Speciellt med tanke på att vattnet ligger rätt avlägset därifrån, hade varit mer rimligt att han gått mot tåget eller mot Huddinge.

Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Är det en neger eller annan asylant som är GM?
Troligtvis inte, tror inte Tullinge har några asyler överhuvudtaget. Däremot finns det mycket hem för gamlingar, efterblivna och alkoholister/knarkare.
Citera
2014-08-17, 12:56
Medlem
JustZlatans avatar
Det var en vårdare som blev dödad.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/knivskurne-mannen-attackerad-pa-jobbet
Citera
2014-08-17, 13:18
Medlem
Boendestöd som någon skriver om i tråden kan innebära att personer bor i vanlig lägenhet och att personal från socialpsykiatrin kommer och hjälper till med olika saker.
Ber om ursäkt om jag läst för dåligt och att det faktiskt finns ett boende för psykiskt svaga på den adressen, Är något berkräftat? Namn på boendet i så fall.
Citera
2014-08-17, 13:24
Medlem
SpecialEditions avatar
Uppenbarligen var GM inte lämpad att bo själv. Varför i helvete låter vi dessa galningar gå lösa? Lås in dem långt upp i de mörka skogarna i Norrland så kan de på sin höjd döda en ren när de slår slint.
Citera
2014-08-17, 14:06
Medlem
enazards avatar
Enligt media så är GM 21 år och bodde själv i en lägenhet i närheten av serviceboendet.

Här finns två 21 åringar:
Aydi* Izg* 21 1992 Tullingebergsvägen 1 A lgh 1004
Sam* Be* Abderrahma* Mejd* 21 1993 Tullingebergsvägen 1 B lgh 0903
Citera
2014-08-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enazard
Enligt media så är GM 21 år och bodde själv i en lägenhet i närheten av serviceboendet.

Här finns två 21 åringar:
Aydi* Izg* 21 1992 Tullingebergsvägen 1 A lgh 1004
Sam* Be* Abderrahma* Mejd* 21 1993 Tullingebergsvägen 1 B lgh 0903

Det är inte personen i 1 B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här