Hejsan! Driver egen enskild näringsverksamhet och det är då till 90% bostadsfotografering. Det som är grejen är att arbeta med att fotografera bostäder över hela länet innebär att det är mycket åkande och ofta långt, ibland kan det ta upp mot 1 och en halv timma till ett objekt och under vintertid så är detta väldigt osäkert då jag nu kör en saab 900 från -97 som startar 70% av gångerna och har noll fäste (ingen antispin eller liknande på den).
Har nu i tankarna att leasa en bil. Har kollat på audi A3 tdi (diesel) med 150hk och quatro (fyrhjulsdrift). Provkörde den och pratade med säljaren om hur ett leasingavtal för mig skulle se ut. Eftersom jag är kille och under 25 så ligger ju min försäkring ruskigt högt men enligt säljaren så betalade alla företag, även enskild firma, endast 309kr skatt! Så månadsfakturan landade på 4200kr i månaden vilket är mindre än vad jag hade tänkt då jag hade tänkt runt 5000kr.
Men sen så kom jag på att juste! Jag kommer ju självklart vilja köra lite privat med den också, även om 90% av allt åkande är inom firman. Så nu kommer äntligen min fråga efter denna långa inledning:
Hur räknar man på bilförmån?
Enligt skatteverkets hemsida så skattas förmånsvärdet av ens marginalskatt. Men är det så att man inte ska betala själva förmånsvärdet utan bara skatt? Alltså att den endast läggs på företagets vinstsumma som en fiktiv summa och sen använder man den den sammanlagda vinstsumman för att sedan skattas?
Okej för att förenkla så gör jag ett exempel:
I detta exempel så tjänar jag 20 000kr varje månad innan skatter.
bilen kostar 4200kr per månad med 3400kr i förmånsvärde.
4200*0,8 = 3360 bort med moms, hälften direkt till skatteverket och hälften till bolaget.
20000-3360=16640kr bort med kostnaden för bilen.
16640-skatt =11500 skatt avdragen (ungefär)
3400 * 0,3 = 1020 förmånsvärde multiplicerat med marginalskatten (30%)
11500 - 1020 = 10480 dra av bilförmånen
Så jag har då alltså tjänat 10480kr den månaden efter skatt.
Har jag tänkt rätt? Rätta mig gärna! Tack!
Har nu i tankarna att leasa en bil. Har kollat på audi A3 tdi (diesel) med 150hk och quatro (fyrhjulsdrift). Provkörde den och pratade med säljaren om hur ett leasingavtal för mig skulle se ut. Eftersom jag är kille och under 25 så ligger ju min försäkring ruskigt högt men enligt säljaren så betalade alla företag, även enskild firma, endast 309kr skatt! Så månadsfakturan landade på 4200kr i månaden vilket är mindre än vad jag hade tänkt då jag hade tänkt runt 5000kr.
Men sen så kom jag på att juste! Jag kommer ju självklart vilja köra lite privat med den också, även om 90% av allt åkande är inom firman. Så nu kommer äntligen min fråga efter denna långa inledning:
Hur räknar man på bilförmån?
Enligt skatteverkets hemsida så skattas förmånsvärdet av ens marginalskatt. Men är det så att man inte ska betala själva förmånsvärdet utan bara skatt? Alltså att den endast läggs på företagets vinstsumma som en fiktiv summa och sen använder man den den sammanlagda vinstsumman för att sedan skattas?
Okej för att förenkla så gör jag ett exempel:
I detta exempel så tjänar jag 20 000kr varje månad innan skatter.
bilen kostar 4200kr per månad med 3400kr i förmånsvärde.
4200*0,8 = 3360 bort med moms, hälften direkt till skatteverket och hälften till bolaget.
20000-3360=16640kr bort med kostnaden för bilen.
16640-skatt =11500 skatt avdragen (ungefär)
3400 * 0,3 = 1020 förmånsvärde multiplicerat med marginalskatten (30%)
11500 - 1020 = 10480 dra av bilförmånen
Så jag har då alltså tjänat 10480kr den månaden efter skatt.
Har jag tänkt rätt? Rätta mig gärna! Tack!