• 1
  • 2
2014-08-15, 20:34
Medlem
De vettigaste texterna angående spiritualitet jag kommit över har i många fall nämnt ett av de stora problemen när man är på en sån här resa in i jaget: Nästan allt är skräp. Jag har aldrig vänt mig till externa grupper. Det verkar uppenbart att allting som har en större grupp människor runt sig bara är strunt, åtminstone när man "kommit en bit på vägen". Kristendom, buddhism, hinduism och så vidare. I princip ingenting där är av värde för den som försöker göra sig av med det falska jaget.

Det här hade inte varit ett problem, om det inte vore för att nästan all litteratur är värdelöst också. Folk översätter texter hit och dit, ofta utan att förstå innebörden, något som gör att 99% av alla översatta verk är helt uppåt väggarna medan resterande procent av litteratur som bäst har kvar några bråkdelar vett.

Så det jag undrar nu är om det finns någon som har tips på litteratur som kan komma till användning under en sån här resa. Jag börjar med att bidra med det jag hittat själv:
  • Hua Hu Ching,
    av Lao Tzu - relevans: 4, lättläst: i överlag och väldigt kort läsning
  • Spiritual Enlightenment - The Damnedest Thing,
    av Jed Mckenna (bok 2 och 3 finns som pdf också) - relevans: 9, lättläst: väldigt, starkt rekommenderad trilogi
  • Open Secret,
    av Wei Wu Wei - relevans: 6, lättläst: tung att komma in i, väldigt formellt språk, mest tunglästa i den här listan men kanske mest relevant för filosofer (och även ganska relevant för spirituellt sökande)
  • Journey to Ixtlan,
    av Carlos Castaneda - relevans: 3, lättläst: kul läsning som jag fick ute lite grann av, men i den här listan är den här boken mest vilseledande för spirituellt sökande.
Fyller på med mer om jag minns något mer som varit givande. Den här korta artikeln gav mig en del insikter också faktiskt: http://wwzc.org/dharma-text/makyo-me
Citera
2014-08-15, 20:50
Medlem
Svaret finns inte utåt.
Det är i dig svaret väntar.
Du söker ett tillstånd du vill vara i?
Var i det.
Citera
2014-08-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Svaret finns inte utåt.
Det är i dig svaret väntar.
Du söker ett tillstånd du vill vara i?
Var i det.
Jag vet redan att det inte finns någon extern verifiering. Jag är inte ute efter att "vara något" heller. Det jag vill är att belysa falskheter, däribland det falska jaget. För närvarande hjälper det att hitta externa källor, så min efterfrågan kvarstår.
Citera
2014-08-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag vet redan att det inte finns någon extern verifiering. Jag är inte ute efter att "vara något" heller. Det jag vill är att belysa falskheter, däribland det falska jaget. För närvarande hjälper det att hitta externa källor, så min efterfrågan kvarstår.

Kan du förklara lite om vad det falska jaget är?
Citera
2014-08-15, 21:14
Medlem
Seth speaks: the eternal validity of the soul, jag har precis börjat läsa denna bok. Den är intressant, detta är den första boken jag läser som diskuterar det du söker efter. Jag fick tipset av en inbiten amerikans militär som har gått igenom hela prosessen som du talar om, han började för 10 år sedan. Jag själv är inte så värst insatt i detta men jag har läst på flera håll och har själv börjat fundera på ifall det stämmer! Så nu har jag äntligen börjat sätta mig in i detta och vi får se vart det leder mig!
Citera
2014-08-15, 22:19
Medlem
Tack för tipset St0ny.

Tillägg till listan över litteratur:

Illusions: The Adventures of a Reluctant Messiah,
av Richard Bach - relevans: 2 eller 3 (länge sen jag läste), lättläst: kul läsning och lättläst, ganska kort, notera att det bara är introduktionen som är på lite konstig form. Den här boken är också lite vilseledande.
Citat:
Kan du förklara lite om vad det falska jaget är?
Allting som har med egot att göra, verkar det som. Jag har inte hittat det, så jag kan inte förklara det så trovärdigt. Det man kan göra är att undersöka sina antaganden till man hittar vad som är fel på dom, för det verkar man alltid kunna göra och det är det jag har börjat med. Ett vanligt antagande som folk ibland falsifierar är "jag är religiös". Ett annat skulle kunna vara "jag är socialdemokrat" och så vidare. Vissa hävdar att det falska jaget är summan av alla såna antaganden.
Citera
2014-08-15, 22:26
Medlem
Pendeks avatar
Några böcker jag har sparade på datorn. Alla finns att hitta gratis på nätet.

I am that
Living Nonduality
The Wisdom of Vedanta

"I am that" är skriven av Nisargadatta. Han lärde ut om Advaita Vedanta. Living Nonduality handlar om samma sak. "The Wisdom of Vedanta" handlar om nonduality.
Citera
2014-08-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Några böcker jag har sparade på datorn. Alla finns att hitta gratis på nätet.

I am that
Living Nonduality
The Wisdom of Vedanta

"I am that" är skriven av Nisargadatta. Han lärde ut om Advaita Vedanta. Living Nonduality handlar om samma sak. "The Wisdom of Vedanta" handlar om nonduality.
Tack för tipsen, verkar intressant.
Citera
2014-08-15, 22:56
Medlem
Citat:
Allting som har med egot att göra, verkar det som. Jag har inte hittat det, så jag kan inte förklara det så trovärdigt. Det man kan göra är att undersöka sina antaganden till man hittar vad som är fel på dom, för det verkar man alltid kunna göra och det är det jag har börjat med. Ett vanligt antagande som folk ibland falsifierar är "jag är religiös". Ett annat skulle kunna vara "jag är socialdemokrat" och så vidare. Vissa hävdar att det falska jaget är summan av alla såna antaganden.
Om jag säger att egot är en bortförklaring och allt som är, är du.
Och om man inte trivs med "egot"/dig själv så bör man bryta mönstret.
Ingen fakta i världen kommer bryta det åt dig.
Bara du kan ändra din egen väg.
Ändra dina handlingar så hänger resten med.
Citera
2014-08-15, 22:59
Medlem
z0mgpl0xs avatar
The book: on the taboo of knowing who you are.
Skriven av Alan Watts. Den är väldigt bra!
Citera
2014-08-15, 23:22
Medlem
Citat:
Om jag säger att egot är en bortförklaring och allt som är, är du.
Och om man inte trivs med "egot"/dig själv så bör man bryta mönstret.
Ingen fakta i världen kommer bryta det åt dig.
Bara du kan ändra din egen väg.
Ändra dina handlingar så hänger resten med.
Jag vill inte gå någon väg. Jag är inte ute efter fakta. Jag vill inte göra en viss uppsättning handlingar. Det enda aktiva jag pysslar med är att ta bort allt aktivt; ideer, kunskap, antaganden, ja alla koncept egentligen, eller åtminstone deras betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
The book: on the taboo of knowing who you are.
Skriven av Alan Watts. Den är väldigt bra!
Aha, tackar.
Citera
2014-08-15, 23:25
Medlem
Citat:
Jag vill inte gå någon väg. Jag är inte ute efter fakta. Jag vill inte göra en viss uppsättning handlingar. Det enda aktiva jag pysslar med är att ta bort allt aktivt; ideer, kunskap, antaganden, ja alla koncept egentligen, eller åtminstone deras betydelse.

Aha, tackar.

Du söker ju utåt så då är du på jakt efter en väg.
Säg inte att du inte är det.
Om du vill ta bort allt aktivt. Sluta sök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in