De vettigaste texterna angående spiritualitet jag kommit över har i många fall nämnt ett av de stora problemen när man är på en sån här resa in i jaget: Nästan allt är skräp. Jag har aldrig vänt mig till externa grupper. Det verkar uppenbart att allting som har en större grupp människor runt sig bara är strunt, åtminstone när man "kommit en bit på vägen". Kristendom, buddhism, hinduism och så vidare. I princip ingenting där är av värde för den som försöker göra sig av med det falska jaget.
Det här hade inte varit ett problem, om det inte vore för att nästan all litteratur är värdelöst också. Folk översätter texter hit och dit, ofta utan att förstå innebörden, något som gör att 99% av alla översatta verk är helt uppåt väggarna medan resterande procent av litteratur som bäst har kvar några bråkdelar vett.
Så det jag undrar nu är om det finns någon som har tips på litteratur som kan komma till användning under en sån här resa. Jag börjar med att bidra med det jag hittat själv:
Det här hade inte varit ett problem, om det inte vore för att nästan all litteratur är värdelöst också. Folk översätter texter hit och dit, ofta utan att förstå innebörden, något som gör att 99% av alla översatta verk är helt uppåt väggarna medan resterande procent av litteratur som bäst har kvar några bråkdelar vett.
Så det jag undrar nu är om det finns någon som har tips på litteratur som kan komma till användning under en sån här resa. Jag börjar med att bidra med det jag hittat själv:
- Hua Hu Ching,
av Lao Tzu - relevans: 4, lättläst: i överlag och väldigt kort läsning - Spiritual Enlightenment - The Damnedest Thing,
av Jed Mckenna (bok 2 och 3 finns som pdf också) - relevans: 9, lättläst: väldigt, starkt rekommenderad trilogi - Open Secret,
av Wei Wu Wei - relevans: 6, lättläst: tung att komma in i, väldigt formellt språk, mest tunglästa i den här listan men kanske mest relevant för filosofer (och även ganska relevant för spirituellt sökande) - Journey to Ixtlan,
av Carlos Castaneda - relevans: 3, lättläst: kul läsning som jag fick ute lite grann av, men i den här listan är den här boken mest vilseledande för spirituellt sökande.