2015-02-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det beror ju helt på hur du bygger arenan. Tusen sittplatser extra behöver ju inte betyda så mycket mer - nästan inget alls - i ökad driftskostnad. Titta på O2 i Berlin och Hamburg där du kan dra draperier för det översta etaget.

Både Skellefteå och Luleå skulle klara av att husera en arena för 7500 pers där du kan spärra av översta delen som säg hyser 2000 sittplatser. När det är derby eller när biljettförsäljningen går över en viss gräns så släpper man upp biljetterna där.

När vi talar MODO så har man ju haft en svag och spretig organisation som begått misstag efter misstag. Direkt efter SM-guldet var ju förutsättningarna på topp att kunna bli ett topplag på lång sikt - den möjligheten slarvade man bort.

Håller med.
Men behöver man bygga NY arena i Skellefteå då?
Inget illa ment för en gångs skull , men är det verkligen det som behövs?
Vet inte nu sedan renoveringen men förr var den väldigt dåligt utnyttjad platsmässigt.
Sedan kommar jag inte ihåg exakt hur de såg ut i Lule innan uppfräschningen där.

Tror inte kostnaden är för de extra 1000 platserna.
Det är ju kostnaden för en helt ny arena som avskräcker.
Det är ju sjukt mycket dyrare på ALLA sätt att bygga nytt.
Men ibland måste de ju pga intresse , men det är väl lite de som sviker ibland.
Bygger de som vill nytt och sedan har ett skitår då kan allt rasa.
Det måste vara helt på komunens ansvar i så fall.
Citera
2015-02-07, 01:10
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Håller med.
Men behöver man bygga NY arena i Skellefteå då?
Inget illa ment för en gångs skull , men är det verkligen det som behövs?
Vet inte nu sedan renoveringen men förr var den väldigt dåligt utnyttjad platsmässigt.
Sedan kommar jag inte ihåg exakt hur de såg ut i Lule innan uppfräschningen där.

Tror inte kostnaden är för de extra 1000 platserna.
Det är ju kostnaden för en helt ny arena som avskräcker.
Det är ju sjukt mycket dyrare på ALLA sätt att bygga nytt.
Men ibland måste de ju pga intresse , men det är väl lite de som sviker ibland.
Bygger de som vill nytt och sedan har ett skitår då kan allt rasa.
Det måste vara helt på komunens ansvar i så fall.

I Luleås fall så valde ju kommunen att fräscha upp 2002 för 80 miljoner och sen 2009 för 180 miljoner. Om man hade låtit bli att snåla och lagt ihop kostnaderna så hade man haft en helt ny arena redan 2002. Nu har man ju låst sig i den hall man har idag som snabbt är på väg att bli omodern.

Märk väl att Luleå Hockey ligger i botten publikmässigt år efter år (ca 5000) när man hade kunnat ligga i mitten med ett snitt på 6000 om man haft en ny arena. Tittar man på vad som hänt i Karlstad, Ö-Vik, Jönköping och så vidare så pekar allt på att en bättre arena i Luleå hade ökat på publiksnittet med över tusen pers jämfört med nu.

Sen är det ju inte en ny arena vad Skellefteå behöver. Både Luleå och Skellefteå har ett publikunderlag för att motivera en större och bättre arena men vem tar investeringen? I båda kommunerna är det ju kommunen som har investerat stora pengar i att renovera befintliga arenor. Kommunen kommer ju inte plöja 300 miljoner kronor i en ny arena under en överskådlig tid.

Det enda rimliga scenariot är ju att man bygger någonting annat där den gamla arenan stor. I Luleås fall så är det brist på bostäder. Frågan är om man vill bygga bostäder just där och får man ens bygga bostäder på en gammal soptipp?
Citera
2015-02-07, 17:10
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Problemet ligger förmodligen någonstans i att det inte räcker med enbart ett hockeylags matcher för att få ekonomi i en sådan arena, det krävs att man lyckas locka ett antal ytterliggare evenemang också. Och konkurrensen där är knappast snäll i Stockholm, med många arenor och lokaler redan lämpliga för sådant. Möjligen att det skulle funka om typ Djurgården och AIK samägde en arena, och AIK fick ordning på torpet och upp publiksiffrorna till en 4-5000 i alla fall.

Jo, men en arena på 7.500 tror jag nog att AIK skulle kunna driva utan problem, men en på 10.000 är nog alldeles för stor ens om man spelar i SHL.

Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Det finns planer och tankar på att bygga en arena, dock skulle AIK inte äga arenan. Det har funnints planer på att bygga en ishockeyarena vid NA tex sedan början men när NA blev så dyr så valde man att inte titta vidare på det för tillfället.

Jag tror inte folk förstår hur dåligt avtal vi och dijf har på hovet. I lång tid fick vi INGENTING av försäljning i barer och kiosker, men på senare tid får vi en liten liten liten del. En ny arena skulle innebära bättre möjligheter för oss (och troligtvis även dif) att få bättre avtal.

Jo jag tror att både DIF och AIK skulle tjäna väldigt mycket på att ha varsina egna arenor istället för att spela i det sunkiga Hovet eller en halvfull Globen.
Kan det inte vara som så då kanske att både Djurgården och AIK vill bygga egna arenor, men man har inte kapital nog att göra det och Stockholms stad och Solna kommun t. ex vill inte finansiera det? 100-150 miljoner, finns det någon chans att AIK tillsammans med näringsliv och sponsorer ens kan komma upp i sådana summor utan hjälp ifrån Stockholms stad eller Solna kommun?
Citera
2015-02-07, 17:40
Medlem
Moroten89s avatar
Vilka tror ni kniper kvalplatserna då till kvalet nedåt?
Jag tror det blir SSK och Almtuna och de sistnämnda lyckas med att åka ur. Almtuna är slut nu och man kommer inte klara sig kvar i HA ytterligare en säsong.
Citera
2015-02-07, 18:01
Medlem
powerkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Vilka tror ni kniper kvalplatserna då till kvalet nedåt?
Jag tror det blir SSK och Almtuna och de sistnämnda lyckas med att åka ur. Almtuna är slut nu och man kommer inte klara sig kvar i HA ytterligare en säsong.

Rent underhållsmässigt så hade det ju varit kul som utomstående med SSK och AIK.

Om vi ska göra en djupare analys får vi kolla spelschemat.

SSK:s matcher

Almtuna(b)
Oskarshamn(h)
Timrå(b)
Rögle(h)
BIK Karlskoga (b)
Mora (b)
Karlskrona(h)

AIK:s matcher

Mora (b)
Karlskrona(h)
BIK Karlskoga (b)
Björklöven (h)
Vita Hästen (b)
Västerås (h)
Malmö (b)

Tittar man på spelschemat så är det klar fördel SSK som har betydligt bättre spelschema. Vinner man sina tre 6-poängsmatcher mot Almtuna, Oskarshamn Timrå så klarar man kontraktet. När det gäller AIK så ser jag bara att man realistiskt ska kunna slå Vita Hästen och Björklöven. I bådas fall kan man säkert knipa nån pinne av nåt av lagen högre i tabellen, men det brukar jämna ut sig med att man förlorar någon säker poäng i någon annan match. Därför säger jag att AIK får kvala i alla fall.
Senast redigerad av powerking 2015-02-07 kl. 18:12.
Citera
2015-02-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerking
Rent underhållsmässigt så hade det ju varit kul som utomstående med SSK och AIK.

Om vi ska göra en djupare analys får vi kolla spelschemat.

SSK:s matcher

Almtuna(b)
Oskarshamn(h)
Timrå(b)
Rögle(h)
BIK Karlskoga (b)
Mora (b)
Karlskrona(h)

AIK:s matcher

Mora (b)
Karlskrona(h)
BIK Karlskoga (b)
Björklöven (h)
Vita Hästen (b)
Västerås (h)
Malmö (b)

Tittar man på spelschemat så är det klar fördel SSK som har betydligt bättre spelschema. Vinner man sina tre 6-poängsmatcher mot Almtuna, Oskarshamn Timrå så klarar man kontraktet. När det gäller AIK så ser jag bara att man realistiskt ska kunna slå Vita Hästen och Björklöven. I bådas fall kan man säkert knipa nån pinne av nåt av lagen högre i tabellen, men det brukar jämna ut sig med att man förlorar någon säker poäng i någon annan match. Därför säger jag att AIK får kvala i alla fall.

Björklöven är ju formstarkaste laget just nu så du vet tror dom har chans i hemmamatcherna faktiskt, tror Hästen borta inte blir så lätt.
Citera
2015-02-08, 00:38
Medlem
powerkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Björklöven är ju formstarkaste laget just nu så du vet tror dom har chans i hemmamatcherna faktiskt, tror Hästen borta inte blir så lätt.

Nej visst kan dom förlora Löven hemma, och samtidigt kanske ta poäng i Mora eller Karlskoga, men min huvudpoäng är att AIK har svårare spelschema totalt sett, oavsett var poängen kommer ifrån så har dom en nackdel mot SSK:s spelschema och därför tror jag AIK får kvala.
Citera
2015-02-08, 01:04
Medlem
Kongruensbojds avatar
Malmö har väl det tuffaste matchschemat av alla lag? Timrå, Rögle, Mora, Karlskrona, VIK, BIK och AIK. Fyra av sju borta. Betänk också att MIF haft svårt för AIK denna säsong. Jag säger att MIF missar första- och andraplatsen och blir trea. Hoppas kan man ju åtminstone.

Min slutgiltiga tabell för grundserien 2014/15

1. VIK Västerås HK
2. Karlskrona HK
3. IF Malmö Räddhåks
4. BIK Karlskoga
5. Rögle BK
6. IF Björklöven
7. Mora IK
8. Asplöven HC
9. Timrå IK
10. HC Vita Hästen
11. AIK
12. Almtuna IS
13. IK Oskarshamn
14. Södertälje SK

"Hockey kommer bedrivas i storstadsregioner" har tyckare och anhängare av ett mera stängt SHL resonerat i media, nästan oemotsagda. Så ser det ut som att Uppsala, Sveriges fjärde eller femte stad, inte ens har nog intresse för ett lag i Hockeyallsvenskan. Metallåtervinning Arena? Nä, det blir nog svårt att återvinna något ur den där styvmoderligt behandlade truppen nästa säsong. Jag sörjer icke.
Citera
2015-02-08, 01:28
Medlem
Citat:
Nej visst kan dom förlora Löven hemma, och samtidigt kanske ta poäng i Mora eller Karlskoga, men min huvudpoäng är att AIK har svårare spelschema totalt sett, oavsett var poängen kommer ifrån så har dom en nackdel mot SSK:s spelschema och därför tror jag AIK får kvala.

Ja jämför man t.ex AIK och SSk i de sista kvarvarande omgångarna har AIK inget lätt spelchema medans SSK har mycket enklare motståndare.....iaf på pappret

Blir hur som helst mycket spännande var man än ligger i tabellen.
MASSOR att spela om för alla lag , kval uppåt , kval nedåt , PO-streck mm.
Citera
2015-02-08, 12:13
Medlem
Citat:

Ja absolut, jag tror också det blir AIK som får kvala, har trott det ett ganska bra tag egentligen , dom vinner inte hemmamatcherna och det är inget bra tecken .
Man måste spela bra hemma.
Citera
2015-02-08, 12:53
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Finns det något HA-lag som inte skulle klara sig i kvalet ner till Div1?
Citera
2015-02-08, 13:24
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Finns det något HA-lag som inte skulle klara sig i kvalet ner till Div1?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in