Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 02:47
  #433
Medlem
Parnborrs avatar
Satte inte 10k men ångrar det. Är det ens lönt att försöka tjäna pengar på sina 10k? Borde inte bli så mycket.
Citera
2017-03-22, 05:34
  #434
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Satte inte 10k men ångrar det. Är det ens lönt att försöka tjäna pengar på sina 10k? Borde inte bli så mycket.

10K är en bra början men ska de bli några större summer är det ju bra att du sparar en slant varje månad.

jag började spara för ungefär 2 år sedan å då började jag med just 10K sedan satte jag in mellan 2-5k i månaden å det var väl egentligen dem sista 6månaderna det känndes som att det hände något.
dock tappade man lite intressent nu med dem senaste händelserna. :/
Citera
2017-03-22, 09:16
  #435
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Så snabblån som förfallit säljs inte längre till inkasso? Vad har hänt med den dealen? Kan du förklara de olika begreppen och vilka lån det gäller.

Enligt följande säljs förfallna snabblån till inkasso https://savelend.se/nyheter/43

Mvh



Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Jag tolkar det som att de lånen alltså upp till 5000 fortfarande säljs men lån som inte omfattas av det säljs inte eftersom ingen skulle vilka köpa dem. Business as usual

Hej ellabellak och kritiken123,

Samtliga lån upp till 5000 kronor säljs till inkassobolag. Ber om ursäkt om vi var otydliga. Det som var andemeningen med skrivelsen var att vi inte vid ett uttag kommer sälja lån som inte omfattas av den försäljningsmöjligheten eller är försenade.

Exempel 1:
Du har 1000 kronor i lån upp till 5000 kronor varav 50 kronor av dessa är tvistiga där kunden sagt att det är bedrägeri och du har 1000 kronor i ett företagslån som betalas i tid. Då kan du sälja 950+1000 kronor till andra långivare. (Inom 90% regeln)

Exempel 2:
Du har 500 kronor i lån upp till 5000 kronor där samtliga är i tid och du har 100 kronor i företagslån som har blivit försenat med en vecka. Då kan du sälja dina 500 kronor till andra långivare på plattformen.

Ha en trevlig dag!
Vänligen
Savelend
Citera
2017-03-24, 01:34
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Inledningsvis är detta korrekt. När vi slagit samman allt till en plattform kommer större valmöjlighet att finnas i vilka slag man investerar i.
Trevlig helg!

Jag har valt att stoppa min utlåning och tar dessutom ut det kapital som omedelbart är tillgängligt för uttag. Resten av kapitalet tar jag ut allteftersom det blir tillgängligt för uttag. Jag kommer inte att sätta in nya pengar hos Savelend innan det blir valfritt att välja vilken typ av lån som man ska investera i.
Vad jag förstår finns risken att hamna i lån med en löptid på upp till tre år och det tycker jag är på tok för lång tid.
__________________
Senast redigerad av Rase 2017-03-24 kl. 01:43.
Citera
2017-03-24, 21:41
  #437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag har valt att stoppa min utlåning och tar dessutom ut det kapital som omedelbart är tillgängligt för uttag. Resten av kapitalet tar jag ut allteftersom det blir tillgängligt för uttag. Jag kommer inte att sätta in nya pengar hos Savelend innan det blir valfritt att välja vilken typ av lån som man ska investera i.
Vad jag förstår finns risken att hamna i lån med en löptid på upp till tre år och det tycker jag är på tok för lång tid.
Ja, det är det som är problemet för min del med. Jag har en liten del i Loansys det vill säga savelends långa lån. Hade jag velar ligga i lån med långa löptider hade jag ökat min andel där. Det lutar åt att jag kommer stoppa min utlåning med faktiskt. Har ingen lust att fastna i lån med 3 års löptid. Dessutom känns det som att de må vara säkerhet i botten (dock känns det osäkert) men hur lång tid tar det ifall lånet faller att återfå pengarna och kommer man ens att få tillbaka en bråkdel genom säkerheterna.
Citera
2017-03-25, 17:31
  #438
Medlem
Som jag har skrivit tidigare så går Savelend från att varit klockrena till att bli sämre och sämre.

Tyvärr ryker mina pengar snart också.
Och jag ger ett varningens finger till alla nya att tänk både en och två gånger.
Citera
2017-03-25, 20:07
  #439
Medlem
Nu får folk ta och lugna sig lite.

Det här var ju ganska väntat. De enda i Sverige som erbjuder i det närmaste riskfri investering till avkastning på i genomsnitt mer än 14% förrförra året och mer än 13% senaste året.

Det förstår väl alla att det är så långt över, och så mycket bättre, än allt annat att det måste sjunka?

Om de nu blandar ut det med en del lån med lite lägre avkastning och lån som inte är i det närmaste riskfria, ja då betyder det i slutändan att avkastningen blir lite lägre.

Fortfarande blir det ju en väldigt hög avkastning till en väldigt låg risk. Man måste ju se på hela investeringen, och så länge de sprider allt bra så kommer inte risken påverkas mycket av att de tar in lite fler lånetyper.

Dessutom.. alla vi som har massa outlånat kommer kunna få ut mer i lån. Det är förmodligen så att intäkterna vi gör på att få ut mer i lån, kommer väga upp eventuell lägre avkastning som företagslånen t.ex. ger.

Så nån måtta får det ju vara med gnället..

Det tråkiga nu är ju att det är så mycket outlånat kapital, där måste de bättra sig, för det har varit rätt lågt ett tag nu.

Jag är i alla fall nöjd med att vi får lite spridning över flera olika tillgångsslag och dessutom får chansen att ha större andel utlånat. Tycker det är riktigt bra utveckling som Savelend gör som breddar sig.
Citera
2017-03-25, 23:15
  #440
Medlem
Hej igen Savelend!
ni säger att jag kan sköta investeringarna manuellt om jag inte vill investera i företagslån och lån med längre löptider. Hur gör jag detta? jag trodde det endast gick att investera i snabblån genom autoinvest, men om jag numera kan göra det manuellt för att inte få med dom andra kredittyperna får jag väll ta och göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Det här var ju ganska väntat. De enda i Sverige som erbjuder i det närmaste riskfri investering till avkastning på i genomsnitt mer än 14% förrförra året och mer än 13% senaste året.

Så lät det nog för dom som investerade i trustbuddy också. Se hur riskfritt det var
Citera
2017-03-25, 23:41
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.P
Så lät det nog för dom som investerade i trustbuddy också. Se hur riskfritt det var

Jag varnade för Trustbuddy här på forumet innan de gick i konkurs. Jag har också så länge Savelend funnits kunnat se (och skrivit om här) att de jobbar på ett helt annat sätt. Sedan dess har också Finansinspektionen granskat och okejat det företaget.

Så, jag vet inte vad för jämförelser du gör annat än att de är (var) aktiva i samma bransch, och det är uppriktigt talat tunnare än vatten om du försöker göra någon slags poäng?
Citera
2017-03-25, 23:58
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Jag varnade för Trustbuddy här på forumet innan de gick i konkurs. Jag har också så länge Savelend funnits kunnat se (och skrivit om här) att de jobbar på ett helt annat sätt. Sedan dess har också Finansinspektionen granskat och okejat det företaget.

Så, jag vet inte vad för jämförelser du gör annat än att de är (var) aktiva i samma bransch, och det är uppriktigt talat tunnare än vatten om du försöker göra någon slags poäng?

poängen är att det inte finns några riskfria investeringar och att denna bransch snarare är av väldigt hög risk då du dels tar en risk för varje investerat lån men även tar ytterligare en risk när du låter en extern part förmedla lånen åt dig. Det räcker då med att någon av dessa två parter missköter sig för att det ska bli pannkaka av det hela och sätta ditt kapital på spel.

Dessutom borde du ju bara vara glad att jag (med flera) tar ut kapital då det ökar din andel utlånat kapital
Citera
2017-03-26, 10:14
  #443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Nu får folk ta och lugna sig lite.

Det här var ju ganska väntat. De enda i Sverige som erbjuder i det närmaste riskfri investering till avkastning på i genomsnitt mer än 14% förrförra året och mer än 13% senaste året.

Det förstår väl alla att det är så långt över, och så mycket bättre, än allt annat att det måste sjunka?

Om de nu blandar ut det med en del lån med lite lägre avkastning och lån som inte är i det närmaste riskfria, ja då betyder det i slutändan att avkastningen blir lite lägre.

Fortfarande blir det ju en väldigt hög avkastning till en väldigt låg risk. Man måste ju se på hela investeringen, och så länge de sprider allt bra så kommer inte risken påverkas mycket av att de tar in lite fler lånetyper.

Dessutom.. alla vi som har massa outlånat kommer kunna få ut mer i lån. Det är förmodligen så att intäkterna vi gör på att få ut mer i lån, kommer väga upp eventuell lägre avkastning som företagslånen t.ex. ger.

Så nån måtta får det ju vara med gnället..

Det tråkiga nu är ju att det är så mycket outlånat kapital, där måste de bättra sig, för det har varit rätt lågt ett tag nu.

Jag är i alla fall nöjd med att vi får lite spridning över flera olika tillgångsslag och dessutom får chansen att ha större andel utlånat. Tycker det är riktigt bra utveckling som Savelend gör som breddar sig.

Ja det är företagets positiva hanterande av allt hittills som gör att man med största sannolikhet kommer hänga kvar. Utlåningen måste upp vilket jag antar sker efter att företagslånen drar igång. Mitt förtroende för Savelend är fortfarande högt men man trippar omkring på tå i P2P världen.
Citera
2017-03-26, 11:37
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.P
poängen är att det inte finns några riskfria investeringar och att denna bransch snarare är av väldigt hög risk då du dels tar en risk för varje investerat lån men även tar ytterligare en risk när du låter en extern part förmedla lånen åt dig. Det räcker då med att någon av dessa två parter missköter sig för att det ska bli pannkaka av det hela och sätta ditt kapital på spel.

Dessutom borde du ju bara vara glad att jag (med flera) tar ut kapital då det ökar din andel utlånat kapital

Det är därför jag säger näst intill. Det som gör risken så oerhört låg är just försäljningen och de korta löptiderna. Allt som förfaller säljs, du får alltid tillbaka pengarna.

Finns i princip inget annat allmänt känt och tillgängligt som levererar det till så bra avkastning. Det är ju därför vem som helst har kunnat räkna ut att det måste jämna ut sig så småningom.

Sen finns förstås företagsrisk och samhällsrisk, men det finns i mer eller mindre allt annat också i olika grad.

Ska man titta på den risken så kan vi ju se på det gravt misskötta TB att t.o.m. den konkursen har man ju rett lite ordning i och man får tillbaks en del pengar. Andra företag bör ha lärt sig på mer än ett sätt från vad som hände där.
Om det är företagsrisk du är bekymrad över så bör du nog snarare vara positivt inställd till att ett företag som hanterar dina pengar tänker långsiktigt och stödjer sig på flera ben (flera lånetyper och marknader). Det ökar ju sannolikheten att de kan hänga kvar i branschen och fortsätta leverera avkastning till oss.

Så det du säger låter mest som klagan, det går liksom inte ihop logiskt, och det är vad jag motsätter mig här. Om folk vill gå ur bryr jag mig inte om, alla gör vad de vill med sina pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback