2014-08-15, 12:01
Medlem
Hej jag har en laptop som det undertill står compaq presario cq61 på. Det jag undrar rör RAM-minnet. I dator -> egenskaper står det 2GB, är det då 2st x 1GB eller 1st x 2GB? Går det att lägga till ett 2GB så att det totalt blir 3 GB eller måste jag köpa 2st som vardera är 2Gb?

På denna sidan http://www.cnet.com/products/hp-comp...io-cq61/specs/ står det att max ram är 4GB, men jag hade för mig att om OS är 64 bitars som här så betyder det att max RAM är det dubbla, dvs 8 GB RAM. Hur ligger det till?

Är det en kapabel dator eller en sk skitdator med dagens mått mätt?
Citera
2014-08-15, 12:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt
Hej jag har en laptop som det undertill står compaq presario cq61 på. Det jag undrar rör RAM-minnet. I dator -> egenskaper står det 2GB, är det då 2st x 1GB eller 1st x 2GB? Går det att lägga till ett 2GB så att det totalt blir 3 GB eller måste jag köpa 2st som vardera är 2Gb?

På denna sidan http://www.cnet.com/products/hp-comp...io-cq61/specs/ står det att max ram är 4GB, men jag hade för mig att om OS är 64 bitars som här så betyder det att max RAM är det dubbla, dvs 8 GB RAM. Hur ligger det till?

Är det en kapabel dator eller en sk skitdator med dagens mått mätt?

Med 64bits OS finns ingen gräns på ram som du kommer att märka. Definitivt inte 8GB

Men, det spelar ingen roll vad operativt stöder, hårdvaran måste stödja det också. Den dator du kikar på är begränsad till 4GB enligt tillverkaren, men somliga verkar ha fått 8GB att funka om man kör 2x4GB single bank minnen.

Om det är 1x2 eller 2x1 som sitter i vid leverans är omöjligt att svara påmurande att öppna den, eller köra nån mjukvara på den för att få reda på det.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-08-15 kl. 12:24.
Citera
2014-08-15, 12:25
Medlem
EckiEckis avatar
dessutom är det inte ett köpråd om dungeon köpt den.

Köpråd - PC: Bärbart --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-08-15, 16:31
Medlem
PeterNosters avatar
Max 4 GB och två slots ger 2 GB/slot.
Med 64 bits OS kan du använda alla 4 GB men om du har 32 bitars så så får man dra ifrån cirka ½ GB för hårdvaruregister.

Eftersom jag inte hittar exakt din model på HPs hemsida så antar jag att datorn använder dual channel för minnena. Det betyder att det helst ska vara lika mycket minne i båda sloten men det kommer ju att fungera med olika stora minnen men det blir inte optimalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in