2014-08-14, 21:18
Medlem
Tjennare alla.

Det är så att jag har stött på lite problem med min dator. Köpte mig en ny dator förra året runt november kommer inte ihåg exakt. Men köpte ett ihop plock och jag plockade ihop den själv och även byggde den. Har aldrig haft problem med den förut, detta är första gången.

Men den senaste tiden så har jag haft problem med att min nätverksanslutning dör lite då och då, den tappar anslutningen till internet(bara internet och inte nätverket), och det spelar ingen roll om jag så kör på nätverkskabel eller trådlöst(Har ett Asus z87-pro) så jag kör mitt trådlösa direkt ifrån moderkortet. Och jag får reparera anslutningen minst en gång i timmen och jag börjar bli trött på detta. Jag har även problem med min klocka i datorn, den går inte som den ska, och jag tappar tid, och klockan går lite som den vill. Jag har funderat på om det kan ha med att batteriet kanske är lite dåligt i datorn. Men jag har ej kollat upp de än och jag har inte installerat om windows 7 än heller.

Och jag förstår verkligen inte vad mitt problem kan vara, så jag undrar, vad kan problemet vara? Kan det vara så att mitt moderkort har bränt någon komponänt eller?
Skulle vara tacksam om någon kanske vet vad problemet kan vara.

Edit: Om det är någon som behövs speccs på datorn så lägger jag upp den också.

Mvh Zurre
Citera
2014-08-14, 22:09
Medlem
edm4lifes avatar
vet inte om det här är till så stor hjälp men jag hade felsökt hela kedjan ungefär såhär:

1. kolla så att det inte är routern som är problemet (testa med annan dator + din dator och annan router, återställ routern till fabriksinställningar)

2. testa uppdatera/installera om drivrutiner för nätverkskortet

3. skanna efter virus..

3. om det inte har löst sig överväg hårdvara --> testa med ett annat nätverkskort, tex köp den här för 150 kr: http://www.netonnet.se/art/dator/nat...0/189869.5420/ eller något med uttag för nätverkskabel kanske är att föredra.

nu borde problemet vara löst om du fortfarande har problem eller om det fungerade med ett annat nätverkskort skulle jag kolla om garantin fortfarande gällde och försöka få moderkortet utbytt annars skulle jag antagligen testat att installera om operativsystemet efter det skulle jag bara stå som ett stort frågetecken om inget av ovanstående fungerat..

mvh
Senast redigerad av edm4life 2014-08-14 kl. 22:12.
Citera
2014-08-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
vet inte om det här är till så stor hjälp men jag hade felsökt hela kedjan ungefär såhär:

1. kolla så att det inte är routern som är problemet (testa med annan dator + din dator och annan router, återställ routern till fabriksinställningar)

2. testa uppdatera/installera om drivrutiner för nätverkskortet

3. skanna efter virus..

3. om det inte har löst sig överväg hårdvara --> testa med ett annat nätverkskort, tex köp den här för 150 kr: http://www.netonnet.se/art/dator/nat...0/189869.5420/ eller något med uttag för nätverkskabel kanske är att föredra.

nu borde problemet vara löst om du fortfarande har problem eller om det fungerade med ett annat nätverkskort skulle jag kolla om garantin fortfarande gällde och försöka få moderkortet utbytt annars skulle jag antagligen testat att installera om operativsystemet efter det skulle jag bara stå som ett stort frågetecken om inget av ovanstående fungerat..

mvh

Dom tre första kan jag redan utesluta direkt, eftersom jag har själv en bärbar + att brorsan sitter på kabel och dessa datorer har aldrig problem med anslutningen. Och jag har ett full uppdaterat NOD32 och har nydligen scannat datorn, så det antar jag inte att de är.

Ska jag vara ärlig så har jag inte ens tänkt tanken på att köpa ett nytt nätverkskort så tack för den, det skall testas direkt när det finns tid att köpa ett. Och börja det fungera som det ska då, så har jag hittat problemet, och då antar jag att garantin lär väl gå in, eftersom jag tror det ska vara 12 månader på de. Ska även prova att installera om operativsystemet efter jag har köpt ett nytt nätverkskort och provat. Yes fungerar det inte efter allt detta så vet jag inte vad jag ska göra.

Föresten jag måste fråga, var kan man köpa ett vanligt batteri till moderkortet?

mvh
Citera
2014-08-15, 07:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurre
Dom tre första kan jag redan utesluta direkt, eftersom jag har själv en bärbar + att brorsan sitter på kabel och dessa datorer har aldrig problem med anslutningen. Och jag har ett full uppdaterat NOD32 och har nydligen scannat datorn, så det antar jag inte att de är.

Ska jag vara ärlig så har jag inte ens tänkt tanken på att köpa ett nytt nätverkskort så tack för den, det skall testas direkt när det finns tid att köpa ett. Och börja det fungera som det ska då, så har jag hittat problemet, och då antar jag att garantin lär väl gå in, eftersom jag tror det ska vara 12 månader på de. Ska även prova att installera om operativsystemet efter jag har köpt ett nytt nätverkskort och provat. Yes fungerar det inte efter allt detta så vet jag inte vad jag ska göra.

Föresten jag måste fråga, var kan man köpa ett vanligt batteri till moderkortet?

mvh

Batteriet brukar vara ett 2032 och finns t.ex här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...cr-2032-p32248

Batteriet är på 3 Volt så har du tillgång till en voltmätare så mät!

Edit:
Finns tydligen även för liggande och ståenda montage. Kräver då lödning. Inte så vanligt.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-15 kl. 07:45.
Citera
2014-08-15, 14:02
Medlem
Det kan mycket väll vara något i Windows som blivit korrupt så glöm inte att testa att installera om allt. Du kan alltid köpa/låna en disk att testa det på men koppla ur alla andra diskar tills Win DVD jobbat klart. Annars kan den lägga/använda något på andra diskarna som den behöver för att starta.

Batterier hitta du lite överallt som tex ICA, Kjell mm. Ta med batteriet och fråga.

Vet du om ert hus har problem med åska och sånt?
Senast redigerad av panpo98 2014-08-15 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in