• 1
  • 2
2014-08-14, 18:09
Varför uttalar man sig så, och om liknande kroppsdelar? Vad är jaget, om det inte sitter i foten? Var sitter det då?

Så frågeställningen är egentligen varför vi refererar till våra kroppsdelar och liknande som vore de externa delar, likt en handväska. Var sitter jaget? Är inte jaget hela alltet? Och om så är, varför uttalar vi då exempelvis fraser som "min fot" osv, när man alltid bara borde yttra "fot/en"?
Citera
2014-08-14, 18:15
Bannlyst
Själva "hårddisken" är ju hjärnan. Dessutom är språket inte något som har uppfunnits av filosofer
Citera
2014-08-14, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Själva "hårddisken" är ju hjärnan. Dessutom är språket inte något som har uppfunnits av filosofer
varför tillverkar inte seagate hjärnor
Citera
2014-08-14, 18:19
Citat:

Men man kan ju också yttra: "Jag har ont i min hjärna." Även fast man oftare refererar till huvudet.
Citera
2014-08-14, 18:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Och om så är, varför uttalar vi då exempelvis fraser som "min fot" osv, när man alltid bara borde yttra "fot/en"?
Å andra sidan säger man rätt ofta istället "jag har ont i foten". Det låter faktiskt mer normalt än "jag har ont i min fot".
Citera
2014-08-14, 18:23
Bannlyst
Citat:
Men man kan ju också yttra: "Jag har ont i min hjärna." Även fast man oftare refererar till huvudet.

Ja, därför att språket är ofullständigt. Det där är dessutom fel på minst två sätt, eftersom man inte kan ha ont i själva hjärnan.
Citera
2014-08-14, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Å andra sidan säger man rätt ofta istället "jag har ont i foten". Det låter faktiskt mer normalt än "jag har ont i min fot".

Romarna sa "Foten gör mig ont" - "Pes mihi dolet"
Citera
2014-08-14, 18:27
Citat:

Jag är rätt säker på att jag hört folk yttra "min" i dessa sammanhang otaliga gånger. Så något samband finns det allt.

Citat:
Ja, därför att språket är ofullständigt. Det där är dessutom fel på minst två sätt, eftersom man inte kan ha ont i själva hjärnan.

Varför kan man inte ha ont i hjärnan?
Citera
2014-08-14, 18:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ibland känner man ju inte sin kropp, t ex när man ligger och vilar sig. Men det känns fortfarande som att det finns ett jag. Så jaget klarar sig ju utan en fot. Och det gäller för de flesta betydelser hos 'jag'. 'Jag' kan ju syfta på olika saker, allt från modellen man har av sig själv som egoistisk varelse till hela medvetandet.
Citera
2014-08-14, 18:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att jag hört folk yttra "min" i dessa sammanhang otaliga gånger. Så något samband finns det allt.
Det finns samband. Man säger "min fot" för att foten tillhör ju dig, oavsett om det är en del av dig eller ej. Man kan kalla Gotland för Sveriges ö (eller en av Sveriges öar), för att Gotland tillhör Sverige.
Citera
2014-08-14, 18:32
Bannlyst
Citat:
Varför kan man inte ha ont i hjärnan?

Därför att hjärnan saknar celler som kan känna smärta.
Citera
2014-08-14, 18:34
Citat:
Det finns samband. Man säger "min fot" för att foten tillhör ju dig, oavsett om det är en del av dig eller ej. Man kan kalla Gotland för Sveriges ö (eller en av Sveriges öar), för att Gotland tillhör Sverige.

Märklig jämförelse, anser jag nog.

Så vad är jaget i så fall? Är jaget enbart något odefinierbart som befinner sig inom hjärnan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in