2014-08-17, 16:02
Medlem
Det blir mycket pengar och tid över att skippa familj, med ränta på ränta-effekten och förmodligen större marginal att investera miljontals kronor; här finns dock en brytpunkt, där det kan vara lönsamt med två löntagare i hushållet som kan dela på fasta kostnader som även singeln får dras med. Dock kan anspråken som singel vara lägre vad det gäller boyta, bil, semesterresor och presenter osv. Om du har hög inkomst så slipper du bry dig så mycket om att bära fasta kostnader ensam eller dela på dem, men disciplin och ekonomiskt bondförnuft bör alla ha. Tid att tjäna pengar, ladda batterierna eller framför allt inte göra av med pengar på onödiga saker.
Citera
2014-08-18, 10:22
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Vadå spara pengar?! Barn är rena vinstmaskinerna, säger bara barnbidrag!
Så bara avla fram, the more the merrier!

Sen om man envisas med att köpa dyra barnvagnar, märkeskläder och skit så får man ju skylla sig själv. Kör med tygblöjor, kläder från röda korset och barnvagn från blocket så är det lugnt
Citera
2014-08-18, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Vadå spara pengar?! Barn är rena vinstmaskinerna, säger bara barnbidrag!
Så bara avla fram, the more the merrier!

Sen om man envisas med att köpa dyra barnvagnar, märkeskläder och skit så får man ju skylla sig själv. Kör med tygblöjor, kläder från röda korset och barnvagn från blocket så är det lugnt
ja men isåfall får man skaffa all barn samtidigt så kan man köpa allt rabbaterat. tror fortfarande inte barnbidraget skulle väga upp till alla kostnader
Citera
2014-08-18, 11:35
Medlem
Intressant fråga, har aldrig tänkt på saken tidigare. Har fyra ungar och det innebär ungefär 17.000-18.000 i barnrelaterade utgifter per månad. Ytterligare tillkommer bilkostnaderna, eftersom jag som singel skulle klara mej utan bil
Citera
2014-08-18, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stmst
Intressant fråga, har aldrig tänkt på saken tidigare. Har fyra ungar och det innebär ungefär 17.000-18.000 i barnrelaterade utgifter per månad. Ytterligare tillkommer bilkostnaderna, eftersom jag som singel skulle klara mej utan bil
ja du är ju ett perfekt exempel. Det känns ju inte att du "slänger" dessa pengar eftersom du får se dina barn glädjas av hur mycket tid och pengar du lägger ner på dem. du har en stor bil för att skjutsa runt dom på diverse aktiviteter som också kostar pengar?

pendlar kostnaden med bilen blir ju också säkert runt 20-30 tusen kr per år så det jag undrar lite är hur du känner av det? känner du av det av det i slutet av året eller känner du av det när om ni kanske ska resa någonstans eller känner du helt enkelt av att du kanske inte kan lägga så mycket pengar på dina egna intressen som man förmodligen skulle göra om man var utan familj
Citera
2014-08-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detsvartaguldet
ja du är ju ett perfekt exempel. Det känns ju inte att du "slänger" dessa pengar eftersom du får se dina barn glädjas av hur mycket tid och pengar du lägger ner på dem. du har en stor bil för att skjutsa runt dom på diverse aktiviteter som också kostar pengar?

pendlar kostnaden med bilen blir ju också säkert runt 20-30 tusen kr per år så det jag undrar lite är hur du känner av det? känner du av det av det i slutet av året eller känner du av det när om ni kanske ska resa någonstans eller känner du helt enkelt av att du kanske inte kan lägga så mycket pengar på dina egna intressen som man förmodligen skulle göra om man var utan familj

Barnen inverkar definitivt på min ekonomiska rörelsefrihet trots att jag inte har ett underbetalt jobb: långresorna med gamla killgänget downgreidas till öl, poker och bastu, solresorna med hela familjen är svindyra och kan genomföras bara ifall bonusar utbetalas på jobbet. Vill jag testa på nån ny hobby så är det begagnade/lånade prylar som gäller, planlöst shoppande existerar inte. Fick första barnet som rätt ung, så det dyra familjelivet är det enda jag känner till
Citera
2014-08-18, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stmst
Barnen inverkar definitivt på min ekonomiska rörelsefrihet trots att jag inte har ett underbetalt jobb: långresorna med gamla killgänget downgreidas till öl, poker och bastu, solresorna med hela familjen är svindyra och kan genomföras bara ifall bonusar utbetalas på jobbet. Vill jag testa på nån ny hobby så är det begagnade/lånade prylar som gäller, planlöst shoppande existerar inte. Fick första barnet som rätt ung, så det dyra familjelivet är det enda jag känner till
det som känns mest synd är ju om din fru skulle lämmna dig och dina barn hata dig. då skulle det ju på ett sätt kännas som att du hade lagt ner så extremt mycket pengar på dom i "onädan"

jag vet ju inte om det skulle kännas så eftersom jag inte just nu kan föreställa mig det men du som kan får gärna dela med dig av vad du tror.

det bästa är väl då bara att vara en bra far så sina barn inte kommer att hata en och sin fru kommer att älska än...kanske?
Citera
2014-08-19, 01:21
Medlem
Roslagsbanans avatar
Swedbank uppskattar kostnaden att ha barn:

"Enligt årets (2013) beräkningar blir den sammanlagda kostnaden för ett barn fram till 18-årsdagen 1,4 miljoner kronor. Barnen är dyrast det första året då de med all utrustning och med föräldrarnas inkomstbortfall inräknat beräknas kosta 110.600 kronor. Siffrorna är brutto och Swedbank räknar med att föräldrar får inkomster i form av barnbidrag och studiebidrag på sammanlagt 230.000 kronor upp till att barnet fyller 18."

Detta blir ca 5400 kr per barn och månad så utan barn kan du nog sparar en hel del.

Tänk dock på att de man anses ha bäst ekonomi då man är DINK - double income no kids - dvs två heltidsarbetande i ett hushåll.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-k...t-att-ha-barn/

Citat:
... en tjej kostar ju en del också med alla blommor och hon ska ju ha mat också och sånt.

Gulligt! Klart hon skall ha mycket blommor.
Citera
2014-08-19, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roslagsbanan
Swedbank uppskattar kostnaden att ha barn:

"Enligt årets (2013) beräkningar blir den sammanlagda kostnaden för ett barn fram till 18-årsdagen 1,4 miljoner kronor. Barnen är dyrast det första året då de med all utrustning och med föräldrarnas inkomstbortfall inräknat beräknas kosta 110.600 kronor. Siffrorna är brutto och Swedbank räknar med att föräldrar får inkomster i form av barnbidrag och studiebidrag på sammanlagt 230.000 kronor upp till att barnet fyller 18."

Detta blir ca 5400 kr per barn och månad så utan barn kan du nog sparar en hel del.

Tänk dock på att de man anses ha bäst ekonomi då man är DINK - double income no kids - dvs två heltidsarbetande i ett hushåll.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-k...t-att-ha-barn/

Gulligt! Klart hon skall ha mycket blommor.
hmm intressant det där med DINK, men det blir ju också mycket utgifter i fina middagar resor för att inte tala om resor, det är ju svindyrt att resa, men å andra sidan är det väl klart att man kanske vill ha lite kul också.
Citera
2014-08-19, 09:50
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
ja men isåfall får man skaffa all barn samtidigt så kan man köpa allt rabbaterat. tror fortfarande inte barnbidraget skulle väga upp till alla kostnader

Jag var ironisk Men det är mitt fel, det är inte alltid lätt att utläsa ironi i text.

Men man kan får inte stirra sig blind på siffror som Swedbanks uträkning på 1,4 miljoner.
Den utgår med största sannolikhet på att man köper allt helt nytt vilket till små barn är rena galenskaperna. Dom första månaderna växer barnet ur kläderna i rasande takt och att då ha spenderat pengar på exklusiva plagg som barnet sedan bara kan använda 2-3 gånger är ju ganska bortkastat.

Barnvagn är en annan dyr post som lätt kan införskaffas begagnad till en bråkdel av nypriset.

Håll utkik efter rabattkuponger och extrapriser på blöjor, dom kostar multum men med kuponger / erbjudanden håller man nere kostnaden.

Det som jag däremot aldrig skulle snåla på är skydd som bilbarnstol. Man vet aldrig vad den varit ute för och att snåla på bekostnad av barnets säkerhet känns inte ok.

Ja, jag är en snåljävel
Senast redigerad av Ett Tre Tre Sju 2014-08-19 kl. 09:52.
Citera
2014-08-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Nu vet jag inte hur gammal du är men nuförtiden så jobbar som oftast "dessa kvinnor", att se dom som en utgift är för mig väldigt främmande 2014.
Min dam drar in minst lika mycke om inte mer per år änn mig.

Håller med dig till fullo!
Jag och min dam har inga barn och hon jobbar. Vi delar på hyran (som jag betalade helt själv innan) och även på maten vi äter. Jag kan i princip spara hälften av min lön nu, vilket jag inte kunde tidigare.

Så det är väl en sanning med modifikation att man Sparar pengar på att Inte ha familj.
MEN! Om du skaffar barn blir det inte längre försvarbart - så gör Inte det om du vill spara pengar. Det är nog väldigt få barnfamiljer där Utlagt belopp för barn <= Barnbidraget
Citera
2014-08-19, 10:17
Medlem
Citat:
hmm intressant det där med DINK, men det blir ju också mycket utgifter i fina middagar resor för att inte tala om resor, det är ju svindyrt att resa, men å andra sidan är det väl klart att man kanske vill ha lite kul också.

Om du inte hittar en brud som är lik dom i programmet Superspararna ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in