• 1
  • 2
2014-08-14, 16:47
Bannlyst
jag har just nu som det ser ut inte några planer på att skaffa familj eller barn och som vi alla vet är det ju fakta att ett barn kostar ca 1 miljon upp till lvl 18 och en tjej kostar ju en del också med alla blommor och hon ska ju ha mat också och sånt.

så hur mycket pengar tror ni att man sparar varje månad? kan man se det tror ni? kan an lägga märke till att man inte har famlij på ens månadskostnader? säg att man bor i en liten stad som man betalt av lånet på sin bostadsrätt och de högsta kostnaderna varje månaden är skatten plus månadsavgiften.
tror ni att man skulle kunna spara 20 tusen kr i månaden på en lön på 50 tusen kr?
(jag säger inte att jag tjänar 50 tusen kr men jag menar om man dessutom inte skulle ha familj och barn när man är kanske ca 50 år och kanske har fått rollen som chef eller liknande)
Senast redigerad av Detsvartaguldet 2014-08-14 kl. 16:49. Anledning: betonade ordet "inte" i rubriken
Citera
2014-08-14, 16:53
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detsvartaguldet
jag har just nu som det ser ut inte några planer på att skaffa familj eller barn och som vi alla vet är det ju fakta att ett barn kostar ca 1 miljon upp till lvl 18 och en tjej kostar ju en del också med alla blommor och hon ska ju ha mat också och sånt.

så hur mycket pengar tror ni att man sparar varje månad? kan man se det tror ni? kan an lägga märke till att man inte har famlij på ens månadskostnader? säg att man bor i en liten stad som man betalt av lånet på sin bostadsrätt och de högsta kostnaderna varje månaden är skatten plus månadsavgiften.
tror ni att man skulle kunna spara 20 tusen kr i månaden på en lön på 50 tusen kr?
(jag säger inte att jag tjänar 50 tusen kr men jag menar om man dessutom inte skulle ha familj och barn när man är kanske ca 50 år och kanske har fått rollen som chef eller liknande)

På 50 000 får du ut drygt 35 000/mån beroende på vart du bor naturligtvis. teroretiskt sett så ja. Du kan nog med avbetald bostadsrätt och en månadsavgift på typ 5K klara dig på 10 000 i övrigt. Frågan är om du kommer att göra det. Med högre lön kommer också oftast kostsamma intressen.

När du får barn, så har du inte samma prio på dessa intressen/krogen etc. så troligtvis så går det nog jämt ut.
Citera
2014-08-14, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
På 50 000 får du ut drygt 35 000/mån beroende på vart du bor naturligtvis. teroretiskt sett så ja. Du kan nog med avbetald bostadsrätt och en månadsavgift på typ 5K klara dig på 10 000 i övrigt. Frågan är om du kommer att göra det. Med högre lön kommer också oftast kostsamma intressen.

När du får barn, så har du inte samma prio på dessa intressen/krogen etc. så troligtvis så går det nog jämt ut.
jag förstår vad du menar men det är faktsikt så att jag är rätt sparsam av mig.
jag tar alltid med mig lunch till jobbet och jag äter inga lyx middagar precis. 10 000kr i övrigt är kanske tillochmed en för hög summa då jag även cyklar till jobbet. 20 tusen i månaden är 240 000 kr i spar pengar på 1 år. inte så dåligt. Men såklart som du säger kan ju intressena kosta om man vet att man har pengar så lägger man ner mycket pengar på en bra dator/tv ljudanläggning och så men när man har allt det där så behöver man ju inte ha det igen på flera år så då kan man ju spara mera så att säga. på 5 år har man sparat 1,2 miljoner kr.

Det enda jag är rädd för är att om Sverige bli anfallet så kanske bankerna har nån regel som säger att man inte får ta ut pengar efter krig? finns det krigsförsäkringar? men hur stor är chansen för krig i Sverige liksom haha, antar att man blir lite nojjig
Citera
2014-08-14, 17:11
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur gammal du är men nuförtiden så jobbar som oftast "dessa kvinnor", att se dom som en utgift är för mig väldigt främmande 2014.
Min dam drar in minst lika mycke om inte mer per år änn mig.
Citera
2014-08-14, 17:35
Medlem
Mycket !
Citera
2014-08-14, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Nu vet jag inte hur gammal du är men nuförtiden så jobbar som oftast "dessa kvinnor", att se dom som en utgift är för mig väldigt främmande 2014.
Min dam drar in minst lika mycke om inte mer per år änn mig.
Fan vad smart du är. jag kom just på nu att dom kan ju faktiskt vara en inkomstkälla också och inte bara att dom kostar pengar.
Man ska ju hitta en flicka med ett bra jobb, en av de tjejer jag haft var textil tjej och ville bli "designer" så det var mitt jobb att förse henne med saker så hon hade högsta potential att bli designer men fy fan et funkade ju inte hon var ju vidirgt visade det sig senare. iallfall du menar allts att man ska hitta en flicka som tjänar pengar själv!!!! det är ju helt genialt. kan ju bli bråk sen om man ska sälja huset och så sen har ju dock tjejer oftare tendenser att vilja skaffa barn, något som jag sa inte var aktuellt för mig inom en snar framtid. och skaffar man 2-3 barn ja de utgifterna är ju fortfarande dyrare en vad denna kvinna komm tjäna in så jag tror frotfarande att det är billigast om jag bort själv. tack för ditt svar
Citera
2014-08-14, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teoo14
Mycket !
och varför skulle man inte vilja spara pengar?
Citera
2014-08-14, 18:28
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Fan vad smart du är. jag kom just på nu att dom kan ju faktiskt vara en inkomstkälla också och inte bara att dom kostar pengar.
Man ska ju hitta en flicka med ett bra jobb, en av de tjejer jag haft var textil tjej och ville bli "designer" så det var mitt jobb att förse henne med saker så hon hade högsta potential att bli designer men fy fan et funkade ju inte hon var ju vidirgt visade det sig senare. iallfall du menar allts att man ska hitta en flicka som tjänar pengar själv!!!! det är ju helt genialt. kan ju bli bråk sen om man ska sälja huset och så sen har ju dock tjejer oftare tendenser att vilja skaffa barn, något som jag sa inte var aktuellt för mig inom en snar framtid. och skaffar man 2-3 barn ja de utgifterna är ju fortfarande dyrare en vad denna kvinna komm tjäna in så jag tror frotfarande att det är billigast om jag bort själv. tack för ditt svar

Påtanke av ditt svar så lär du inte finna nån vettig tjej att spendera tid med så, visst lev ditt ensamma liv och "spara" pengar.
Annars kan man som vi ha delad ekonomi, där man betalar gemensama utgifter tillsammans. vilket gör att man halverar dessa. Och skiter det sig så tappar jag inget på det.
Samt att du seriöst tror att tjejer automatisk vill ha 2-3 barn och det inte går att bestämma är rent tragiskt, hur gammal är du?
skärp dig.
Citera
2014-08-15, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Påtanke av ditt svar så lär du inte finna nån vettig tjej att spendera tid med så, visst lev ditt ensamma liv och "spara" pengar.
Annars kan man som vi ha delad ekonomi, där man betalar gemensama utgifter tillsammans. vilket gör att man halverar dessa. Och skiter det sig så tappar jag inget på det.
Samt att du seriöst tror att tjejer automatisk vill ha 2-3 barn och det inte går att bestämma är rent tragiskt, hur gammal är du?
skärp dig.
vem är det som ska skärpa sig egentligen här. att ha familj är ingen dans på rosor. Jag antar att du har en fin tjej just nu men om säg 20 år så kommer ni inte ens älska varandra längre, ni kommer endast hålla ihop för att ni har barn och vänner som tror att ni är ett perfekt par. allt fler skiljer sig senare i livet för just denna anledning. och ja de felsta tjejer vill ha barn någon gång i livet, fräst under den period då alla hennes vänner har skaffat barn eller är gravida eftersom hon annars bli utanför eller liknande pga att deras självförtroende oftast är i botten genom hela livet.

jag säger absolut inte att alla men många. varför skulle du inte tappa något om det skiter sig? är det ditt hus? det går lätt att dela på allt. Men det finns ju också hopp att du och din tjej kanske kan hålla ihop och verkligen älska varandra genom livet. själv fick jag vara med om våld, bråk och misshandlingar i hemmet men ingen visste om det.... utanför var min far den som alla gillade och smörade för. Efter att jag trott att jag gjort det rätta med en polisanmälan så blev det skiljsmässa och han drog med mer än hälften av den mark som min mor ägt och tog även ut över 100 000 kr från det bankkonto som dom tillsammans sparat ihop till mig.
det var väl dumt att döma ut din situatuion såhär på en gång men jag vill bara att du ska veta att allting inte är som det ser ut att vara men jag hoppas att om du och din tjej någonsin får barn så tar ni hand om dom väl...

så jag hoppas att du kanske förstår att familj inte är aktuellt för mig just nu i nuläget, det har inte bara med att spara pengar att göra trådnamnet var väl mest för att locka blickar... ha ett kul liv och må väl
Senast redigerad av Detsvartaguldet 2014-08-15 kl. 12:32.
Citera
2014-08-17, 10:34
Medlem
eskims avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-08-17, 11:08
Medlem
SparkMans avatar
Alltså lås dig inte vid tanken att det inte går att spara pengar bara för att man har familj. Jag har barn, är ensamstående, hade tidigare ett fruntimmer som inte jobbade och var en belastning och tjänar i dagsläget ungefär hälften av ditt exempel (ännu mindre för några år sedan).

I dagsläget pekar prognoserna starkt på miljonär innan 30. Så nog fan går det att bli rik/spara pengar med familj också. Saken med familj (eller åtminstone att ha egna barn) är att de väger över att ha massa pengar på kontot. Sen är ju både egna barn och massa pengar på kontot helt awesome
Citera
2014-08-17, 11:20
Medlem
katten80s avatar
Vad har du tänkt lägga pengarna på istället?

En Familj är oftast mer lönsam än att bo singel allting beror dock på hur flott man ska bo hur många reser man ska göra varje år o.s.v
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in