• 1
  • 2
2005-09-01, 18:36
Moderator
Ruskigbusss avatar
Från och med idag så har vi fem moderatorer i detta forum.

Jag, Ruskigbuss, kommer även i fortsättningen att städa, men vid min sida finns även nu två nya krafter:

TrialByError - Utrikes- och inrikes politikmoderator
http://forum.flashback.info/scandina...ber.php?u=6481

Pellefant - Juridikmoderator
http://forum.flashback.info/scandina...er.php?u=63317

Som vanligt finns även Snapcase och Johnny Walker från Historieforumet att finnas i bakgrunden och rycka in vid akuta insatser.

Följande kommer att gälla:
- Inlägg med off-topic kommer att raderas.
- Inlägg med citat enbart från andra källor kommer att raderas.
- Citat från andra källor skall vara korta, innehålla enbart det som är väsentligt.
- Omotiverade påhopp och anklagelser mot andra debattörer, må det vara att vara nazist, judesupremacist eller mabuseklon - kommer att raderas.
- Upprepningar av tidigare inlägg kommer att raderas, oavsett om det kommer från samma tråd eller annan tråd.
- Allmänt tjafsande och krav på att någon besvarar frågor kommer att raderas.
- Åsikter om moderering kommer att raderas.
- Städning av troll och kloner kommer att fortsättas.

När någon producerar ett eller flera inlägg som raderas i samma tråd - kan detta i varje fall leda till tillsägelser. Detta kommer att bedömas från fall till fall.

Vid flera tillsägelser kommer omröstningar att upprättas i syfte att ge varningar.

Detta är egentligen inga nyheter, men nu är vi tre som aktivt kommer att bevaka att detta efterlevs.

/Moderator
2005-09-01, 18:55
Medlem
Ezzelinos avatar
Okej, bra. Jag skulle önska ett offentligt förtydligande på dessa punkter:

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
- Citat från andra källor skall vara korta, innehålla enbart det som är väsentligt.

Hur korta? I Utrikesforumet har förklarats att en eller högst två meningar är gränsen för citat - mer omfångsrika citat påstås bryta mot upphovsrätten.
Ska vi följa samma norm här?

Citat:
- Allmänt tjafsande och krav på att någon besvarar frågor kommer att raderas.

Tolereras en påminnelse om obesvarade frågor? Och då menar jag "en påminnelse", inget "allmänt tjafsande". Människor glömmer ju ibland ställda frågor som är relevanta för diskussionen. Är det tillåtet att länka till inlägg där obesvarade frågor samlats?

Citat:
- Städning av troll och kloner kommer att fortsättas.

Bra, det behövs - samme gamle fuskare har återuppstått i nya former på forumet.
2005-09-03, 03:34
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hur korta? I Utrikesforumet har förklarats att en eller högst två meningar är gränsen för citat - mer omfångsrika citat påstås bryta mot upphovsrätten.
Ska vi följa samma norm här?

Ja, det tycker jag låter vettigt. Kanske kan dettas töjas om det är befogat, men inte som regel. Vi är ju här för att utbyta åsikter - inte för att kasta citat i huvudet på varandra. Undantag kan vara "faktatrådar" - vi får se lite på hur det skulle kunna organiseras.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Tolereras en påminnelse om obesvarade frågor? Och då menar jag "en påminnelse", inget "allmänt tjafsande". Människor glömmer ju ibland ställda frågor som är relevanta för diskussionen. Är det tillåtet att länka till inlägg där obesvarade frågor samlats?

Mja, jo, enstaka såna är ok, men när en tråd spårar ur till att två eller flera tjatar om att den andre skall besvara frågor som finns fyra sidor bakåt, då inser nog de flesta att det inte är mycket till diskussion.

Lite ytterligare reflektioner (inte kopplat till dina frågor):

Vi KOMMER att vara godtyckliga i viss mån. Vi är tre (plus två) helt olika mods, och även om vår strävan är att försöka hålla en jämn nivå - så är det inte alltid så att vi har samma bedömning av enskilda fall.

Vad som INTE kommer att ses med blida ögon är gnäll på modereringen, oavsett vem som framför den. Tycker man att det egna inläggets radering är felaktig - så är man givetvis välkommen att framföra detta till någon av oss, men att använda argument som "men hans fick ju vara kvar" - accepteras icke. Varje inlägg är unikt, och bedöms var för sej.

Anledningen till att vi måste göra så här är ju trots allt att alternativet är att stänga ner forumet, vilket jag personligen skulle tycka vara tragiskt.
2005-09-03, 09:51
Medlem
quarks avatar
Citat:
Tycker man att det egna inläggets radering är felaktig - så är man givetvis välkommen att framföra detta till någon av oss.
Jag skulle uppskatta info (PM eller i tråden) när mina inlägg raderas. Nu sker det i det tysta.
2005-09-03, 09:58
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag skulle uppskatta info (PM eller i tråden) när mina inlägg raderas. Nu sker det i det tysta.

Min målsättning är att alltid meddela på något sätt i tråden om en moderationsåtgärd sker. Dock brukar jag inte ange vem som fått sitt inlägg raderat. Så agerar jag i alla fall i Kriminologi och juridik och jag tror inte att jag kommer att förändra mig här. I vissa fall är det dock uppenbart att ett inlägg skall raderas - även för skribenten - att detta ter sig onödigt.
2005-09-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Min målsättning är att alltid meddela på något sätt i tråden om en moderationsåtgärd sker.
Bra, det välkommnas!
Tycker det jag sett än så länge har varit positivt, och vill gärna veta på vems/vilkas initiativ dessa förändringar (fler moderatorer - hårdare bevakning - mindre trams) har kommit till stånd.
2005-09-06, 04:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snackaren
Bra, det välkommnas!
Tycker det jag sett än så länge har varit positivt, och vill gärna veta på vems/vilkas initiativ dessa förändringar (fler moderatorer - hårdare bevakning - mindre trams) har kommit till stånd.

Ett gemensamt beslut av alla, men på mitt initiativ. Jag skrek på hjälp och de båda gentlemännen TBE och Pellefant erbjöd sina tjänster. Ingen är tacksammare än jag.
2005-09-07, 11:34
Medlem
Citat:
- Inlägg med off-topic kommer att raderas.

Jag antar att raderandet inlägget om kända revisionister skall ses som en prejudikat. Dvs här inne är det längre inte tillåtet att diskutera kända revisionister?
2005-09-07, 11:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Jag antar att raderandet inlägget om kända revisionister skall ses som en prejudikat. Dvs här inne är det längre inte tillåtet att diskutera kända revisionister?

Det beror ju på HUR du diskuterar, bolt.
2005-09-07, 11:40
Medlem
Att tonen inte gillas är en sak, men motivationen till ingreppet reflekterar inte vad du skriver ovan.

Citat:
Inget att göra med Revisionism

Frågor kring detta ingrepp via PM har inte besvarats.
2005-10-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snackaren
Tycker det jag sett än så länge har varit positivt,
Får revidera min uppfattning med en 180 graders svängning..
2005-10-21, 00:16
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303

Från klonfabriken: Dr Mabuse -> Varg-Olle (?) -> Gurra S -> Der Führer -> Jan Svensson -> Greve Dracula -> Olof_Spygagging -> Toke i Liunda -> Krosson -> Liberale Lejonborg -> Hell Mongo 88 -> Röda Mulen -> "en god vän"
Citat:
Omotiverade påhopp och anklagelser mot andra debattörer, må det vara att vara nazist, judesupremacist eller mabuseklon - kommer att raderas.
...
Detta är egentligen inga nyheter, men nu är vi tre som aktivt kommer att bevaka att detta efterlevs.
Fast TB-303:s signatur (där han utpekar Borelia 22) borde ge contempt of court för hans varenda inlägg här, så lyckas TB-303 bli utnämnd till moderator på Invandringen.
Citat:
Vi KOMMER att vara godtyckliga i viss mån.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in