Hejsan
Jag har några frågor angående organisk kemi inom Kemi 2 kursen. Vi har nyss börjat med området och jag har lite problem när det gäller isomerer. Två exempel på problem som är ganska tidskrävande för mig är följande:
- Rita strukturformeln för alla isomerer av hexan, C6H14, och namnge dem
-Det finns sex isomerer med summaformeln C4H8. Skriv strukturformler för fem av dem, och ange deras rationella namn!
Det är inte så att jag inte alls klarar av uppgifterna. Jag klarar av dem, men det tar en jäkla massa tid att lösa sådana uppgifter. Den första tog 10-15 minuter att komma på alla och den andra uppgiften tog mer än 30 minuter.
Jag vet inte hur man ska tänka när man löser uppgifter där man ska hitta alla möjliga strukturer, utan när jag löser dem så gissar jag mig fram. Det funkar bra nu, men det är kanske inte särskilt praktiskt när det är dags för prov. Så min fråga är, hur ska man tänka när man löser sådana uppgifter så att det tar så lite tid som möjligt? Finns det någon speciell metod och hur ska man veta hur många möjliga strukturer det finns? Finns det någon formel för det?
Tacksam för svar!