2014-08-13, 14:59
Medlem
Gustav-bas avatar
Hejsan

Jag har några frågor angående organisk kemi inom Kemi 2 kursen. Vi har nyss börjat med området och jag har lite problem när det gäller isomerer. Två exempel på problem som är ganska tidskrävande för mig är följande:

- Rita strukturformeln för alla isomerer av hexan, C6H14, och namnge dem

-Det finns sex isomerer med summaformeln C4H8. Skriv strukturformler för fem av dem, och ange deras rationella namn!

Det är inte så att jag inte alls klarar av uppgifterna. Jag klarar av dem, men det tar en jäkla massa tid att lösa sådana uppgifter. Den första tog 10-15 minuter att komma på alla och den andra uppgiften tog mer än 30 minuter.

Jag vet inte hur man ska tänka när man löser uppgifter där man ska hitta alla möjliga strukturer, utan när jag löser dem så gissar jag mig fram. Det funkar bra nu, men det är kanske inte särskilt praktiskt när det är dags för prov. Så min fråga är, hur ska man tänka när man löser sådana uppgifter så att det tar så lite tid som möjligt? Finns det någon speciell metod och hur ska man veta hur många möjliga strukturer det finns? Finns det någon formel för det?

Tacksam för svar!
Citera
2014-08-13, 15:03
Medlem
dunias avatar
Nu är jag inte säker på om du kan applicera detta på strukturritning av kolföreningar, men akronym är annars ett br tips. Applicer akronymer med siffor? Skulle kunna funka även om det är aningen långsökt.
Citera
2014-08-13, 15:48
Medlem
Cyklohexanals avatar
Det kommer naturligt när man blir lite van men man får jobba lite. I början tar det tid att rita isomerer.

Det systematiska sättet jag finner enklast är följande.

C6H14

Vi utgår ifrån:
n-hexan CH3-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3

Nu tar vi bort ett kol och sätter dit en metylgrupp istället. -CH2-H = -CH3. En metylgrupp adderat på en färre CH2-grupp ger samma molekylformel. Testa själv.

Vi får:
2-metylpentan CH3-CH(CH3)-CH2-CH2-CH3

Vi sätter metylgruppen på kol nr3 istället för 2.

3-metylpentan

Ta nu bort en CH2-grupp till och får:

2,3-dimetylbutan CH3-CH(CH3)CH(CH3)-CH3

samt 2,2-dimetylbutan
Citera
2014-08-13, 16:10
Medlem
WarlockGeorges avatar
Om det är någon tröst - jag hatade också den sortens traggelövningar. Men härda ut - organisk kemi är fantastiskt stimulerande och en dag står du där med Dr-examen!
Citera
2014-08-13, 19:01
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
Det kommer naturligt när man blir lite van men man får jobba lite. I början tar det tid att rita isomerer.

Det systematiska sättet jag finner enklast är följande.

C6H14

Vi utgår ifrån:
n-hexan CH3-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3

Nu tar vi bort ett kol och sätter dit en metylgrupp istället. -CH2-H = -CH3. En metylgrupp adderat på en färre CH2-grupp ger samma molekylformel. Testa själv.

Vi får:
2-metylpentan CH3-CH(CH3)-CH2-CH2-CH3

Vi sätter metylgruppen på kol nr3 istället för 2.

3-metylpentan

Ta nu bort en CH2-grupp till och får:

2,3-dimetylbutan CH3-CH(CH3)CH(CH3)-CH3

samt 2,2-dimetylbutan

Hmm, det blev lite klarare för mig, tack.
Citera
2014-08-27, 20:56
Medlem
Vet någon vad man får för produkt om man har cyklohexanon med Br2/OH-
Citera
2014-08-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarlockGeorge
Om det är någon tröst - jag hatade också den sortens traggelövningar. Men härda ut - organisk kemi är fantastiskt stimulerande och en dag står du där med Dr-examen!

Kan inte annat än hålla med. Denna typ av isomerifrågor är blodigt tråkiga men i mitt tycke tyvärr nödvändiga för att bygga upp känslan för strukturer. Det samma gäller frågor om två eller flera föreningar är identiska mm.

Metoden som beskrevs av Cyklohexanal är nog den bästa då man systematiskt går igenom alla möjligheter. Det man möjligen kan göra för att snabba upp det ytterligare är att bara fokusera på kolen för att hitta de olika kolkedjorna. Därefter kan man peta in rätt antal väten.

Organisk kemi blir bättre ju mer man lär sig. I början är det bara en massa nya ord och begrepp som känns tråkiga men när man kommer dit att man kan börja se hur man kan tillverka en molekyl, hur man bryter ner den i flera steg till enkla startmaterial börjar det bli riktigt kul

Ok... Jag är kanske aningens nördig med det bjuder jag på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in