2014-08-13, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Reptilhjärnan kommer inte till användning bara när man behöver det för att överleva, den finns alltid där som hjärnans skälva rotstam, den är roten till starka begär som vi känner. Hunger efter mat, självbekräftelse, sex, alkohol osv.

Buddister och taoister tillexempel har kommit till rot och funnit deras skugga och försöker hantera alla problem som de orsakar, moderna svenskar (fattiga som rika) med deras ständigt sökande efter sex och alkohol och stimulans i kryssningar och dylika sexresor har ingen inre harmoni överhuvudtaget. Den gamla svensken som arbetade hårt och hade större familjer och kommunikation mellan generationer emellan hade nog något djupare på gång än den moderna svensken som alltid försöker passa in i ständigt skiftande moderniteter.

Massor av problem som svenskar i högsta grad känner, Sverige är ju inget gulligt harmonisk utopi av något slag. Sverige är ett land där ungdomar av båda könen, de som är menade att vara i deras lyckligaste år är ovanligt deprimerade och apatiska, där människor inte kan ha kul utan att bli störtfulla, där båda könen går runt och är fruktansvärt frustrerade på varandra och ser bara fel på varandra. Generationer kommunicerar inte naturligt, gamla lämnas i ålderdomshem för att ruttna (menar inte av staten, utan familjen!).

Sedan är det självklart landet med flest skilsmässor:

http://www.darndivorce.com/divorce-rates-around-the-world/

Något är allvarligt fel med Sverige och jag tror inte ens att jag kan sätta fingret på alla orsaker till att det gåt så fel.

Materiellt har vi ju det bra men själsligt så mår vi så jävla dåligt.

En fantastisk svartmålning. Hur gammal är du själv om du talar om "den gamla svensken"? Faktum är att vi aldrig har haft det bättre.

Visst är det bu och bä åt alla håll, men du jämförde med andra länder - var god och håll dig till det. Perspektiv saknas.

Och ang skilsmässor så är det fantastisk att vi kan välja partner på det viset. Tråkigt givetvis att folk gifter sig hejvilt, men det har juridiska fördelar när man tror att man vill leva ihop.
Citera
2014-08-13, 16:05
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drink.luder
En fantastisk svartmålning. Hur gammal är du själv om du talar om "den gamla svensken"? Faktum är att vi aldrig har haft det bättre.

Visst är det bu och bä åt alla håll, men du jämförde med andra länder - var god och håll dig till det. Perspektiv saknas.

Och ang skilsmässor så är det fantastisk att vi kan välja partner på det viset. Tråkigt givetvis att folk gifter sig hejvilt, men det har juridiska fördelar när man tror att man vill leva ihop.

Finns inget sådant faktum, att "vi aldrig haft det bättre". Går säkert knappt att mäta, men materiell lycka är knappast att ha det bättre.

Jag har mycket god perspektiv av andra länder, talar 5 olika språk, har varit i 43 länder och har bott i Italien, USA och Brasilien. Är 27 år gammal. Sverige är folket som mest klagar och irriterar sig över små saker och mest andel apatiska ungdomar, mest passionslösa äktenskap som jag någonsin stött på i mitt liv.
Citera
2014-08-13, 16:49
Medlem
Citat:
Är 27 år gammal.
Det trodde jag inte. Dina resonemang låter mer som att du vore 72. Hoppas du inte tar illa upp.
Citera
2014-08-13, 17:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
De här frågorna ställer jag till er heterosexuella tjejer som är här. Jag är nyfiken på hur ni resonerar.

1. Anser du att din man bör beskydda dig (och era barn) om ni hamnar i en farlig situation?

2. Anser du att om din man jobbar mer och tjänar bättre, att du då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

3. Anser du att om du jobbar mer och tjänar bättre, att din man då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

4. Om du först skulle använda våld mot din man, har han då rätt att besvara med (rimligt) våld?

1. Jag utgår från att vi båda skall skydda varandra i en farlig situation.

2. Om min man har högre lön än mig eller arbetar mer än mig innebär INTE att det är min plikt att ta hand om hemsysslorna(ensam) Han bor där han också och jag är inte hans betjänt enbart för att han har lite mer lön än mig och jobbar en timme mer om dan än mig.
Förmodligen är vi exakt lika trötta efter en arbetsdag. Vi två hjälps åt i alla fall men jag tycker om att göra mer än honom och kräver inte att han skall vara som mig. Jag är nöjd med min mans medverkan och hans egna ansvar i hemarbetet.

3. Samma som vid svar 2.

4. Ja om jag tror att jag får slå min man utan att han får försvara sig då vore jag en skit i mina ögon.
Vi två slår aldrig varandra.
Citera
2014-08-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink.luder
Perspektiv saknas.

Jämför man självmord historiskt och med andra länder, verkar det som du säger bättre.

Många av oss som inte riktigt tål Sverige har väl redan flyttat alternativt gett upp....
Citera
2014-08-13, 17:54
Avslutad
Citat:
Finns inget sådant faktum, att "vi aldrig haft det bättre". Går säkert knappt att mäta, men materiell lycka är knappast att ha det bättre.

Jag har mycket god perspektiv av andra länder, talar 5 olika språk, har varit i 43 länder och har bott i Italien, USA och Brasilien. Är 27 år gammal. Sverige är folket som mest klagar och irriterar sig över små saker och mest andel apatiska ungdomar, mest passionslösa äktenskap som jag någonsin stött på i mitt liv.

Då är du en riktig svens då, sett till din egna jämförelse.

Fö: Du har ingenting som du bygger dina jämförelser med när det kommer till andra länder, och piken handlade om perspektiv till hur Sverige såg ut när den enligt dig "gamla svensken" fans.

Flytta tillbaka då. Som sagt, hitta någon som håller med i dina bakåtsträvanden.
Citera
2014-08-13, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jämför man självmord historiskt och med andra länder, verkar det som du säger bättre.

Många av oss som inte riktigt tål Sverige har väl redan flyttat alternativt gett upp....

Givetvis! Sverige är ett föregångsland i mångt och mycket. Vi är så pass lyckligt ställda att vi kan bry oss mer om oss själva och vad vi mår bra av än vad andra kan.
Vi visar framfötterna när det kommer att ta till sig nytt tänkande. Men den gemene personen är en surkart som drömmer sig tillbaka. Inget konstigt - de kan ju inte jämföra med framtiden.
Citera
2014-08-13, 20:01
Medlem
Citat:
De här frågorna ställer jag till er heterosexuella tjejer som är här. Jag är nyfiken på hur ni resonerar.

1. Anser du att din man bör beskydda dig (och era barn) om ni hamnar i en farlig situation?

2. Anser du att om din man jobbar mer och tjänar bättre, att du då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

3. Anser du att om du jobbar mer och tjänar bättre, att din man då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

4. Om du först skulle använda våld mot din man, har han då rätt att besvara med (rimligt) våld?

1. Våra barn = absolut, det skulle jag också göra. Och när det gäller mig så vore det ju trevligt om han gjorde det men det beror på situationen. Ska någon av oss brottas med en tjuv så är jag inget bra val med tanke på att jag är liten och klen Vilken karl som helst är större och starkare än mig.
2. Nej det tycker jag inte. Tycker det är helt upp till paret att bestämma. Personligen så skulle jag gärna ta mer hand om hemmet om han arbetar mycket mer än mig. Skulle nog göra det ändå eftersom jag vill ha saker gjorda på MITT sätt i mitt hem hehe.
3. Samma som ovan. Det beror helt på paret och och deras personligheter.
4. Tycker jag absolut. Bara för att jag är kvinna så tycker jag absolut inte att jag har rätt att misshandla min man på något sätt. Får inte män slå kvinnor så tycker jag inte att kvinnor får slå män heller även om det bara är en mesig bitch slap. Visst skulle jag få reda på att min man varit otrogen eller nåt så skulle det kanske ske automatisk, har ej varit i den situationen så jag vet inte.
Citera
2014-08-13, 20:34
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Det trodde jag inte. Dina resonemang låter mer som att du vore 72. Hoppas du inte tar illa upp.

72 åringar hör ofta till 40-talist gruppen som jag helst inte vill liknas vid, de var väl 26 år gamla 1968 och var troligen än mer revolutionära i sin kontrakulturella revolution än de generationer som kom därefter. Det var väl första generationen som lämnade sina föräldrar att ruttna i ålderdomshem, skilde sig och skapade splittrade hem osv. Många av de har ju pensionerad sig i Spanien nu och lever i regel materiellt rika men själsligt tomma liv med lite kontakt med sina barn. Ska bli intressant att se när dessa börjar fylla ålderdomshemmen om några år.

Jag skulle faktiskt föredra att jämföras med 80-åringar och uppåt, har stor respekt för denna grupp som hade en större inre ro och fötter på marken jämfört med senare generationer saknar. De klagade inte när de fick lite skit under naglarna och var allmänt mycket respektingivande.

Nu ska jag inte vara arrogant att jämföra mig själv med denna stolta generation, jag också är en produkt av min tid. Lat, tar inte ansvar för saker och ting i mitt liv, har inga riktiga rötter. Visst är jag mycket mera nära min familj än svenskar i övrigt och jag har en förkärlek till ett simpelt liv nära naturen. I övrigt kan jag inte jämföra mig med de 20 och 30-talister som byggde Sverige, tror att jag snarare kommer vara del av en generation som kommer fly eller alternativt ruinera Sverige.

Det är besynnerligt hur ofta svenskar försöker förolämpa någon genom att påstå att han är gammaldags eller "välkommen till 2000-talet!", alla tävlar att vara moderna och hippa, det är en ytlig tävling som fyller en enorm tomrum i deras liv. En kultur som skärt bort bandet med dess förflutna är förlorad.
Senast redigerad av markus120 2014-08-13 kl. 20:47.
Citera
2014-08-13, 20:41
Medlem
Citat:

- Jag hoppas att han försöker, liksom jag skulle försöka. Sånt kan man dock inte veta i förväg, vare sig hur andra eller man själv kommer att reagera.

Citat:
- Om det är ett gemensamt beslut att han ska jobba mer så skulle jag ta mer av hemarbetet så att vi kan ha ungefär lika mycket tid till vila båda två. Tjänar han bättre än jag men jobbar lika mycket så utgår jag ifrån att han skulle resonera som jag: Pengar vi tjänar går till oss båda och har ingenting att göra med vem som ska göra jobbet hemma. Det som räknas där, är att vi båda tar ansvar för att se till att det som ska göras blir gjort, och att vi får tid till att vila, vara tillsammans och göra sånt vi vill.

Citat:
- Se ovan, detsamma gäller givetvis omvänt.

Citat:
- Han har, liksom alla levande varelser, rätt till självförsvar men inget hämnande eller det ska vara lika mycket saft i båda glasen annars börjar jag grina-tjafs, tack. Det är livet för kort för.
Citera
2014-08-13, 20:43
Medlem
1. Anser du att din man bör beskydda dig (och era barn) om ni hamnar i en farlig situation? Ja.

2. Anser du att om din man jobbar mer och tjänar bättre, att du då har en större plikt att ta hand om hemsysslor? Ja.

3. Anser du att om du jobbar mer och tjänar bättre, att din man då har en större plikt att ta hand om hemsysslor? Ja.

4. Om du först skulle använda våld mot din man, har han då rätt att besvara med (rimligt) våld? Nej.
Citera
2014-08-13, 20:53
Medlem
FJLGs avatar
Citat:

Vi beskyddar barnen tillsammans.

Nej
Nej
Självklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in