Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-12, 14:49
  #1
Medlem
I mitt jobb så tar vi en mängd bilder, ca 1000-2000 stycken, när vi är på "studiebesök". Problemet är att vi inte har någon riktigt organisation på dessa. Något vi numera försöker åtgärda.
Det som hade varit väldigt trevligt vore om det fanns en applikation liknande google maps. Dvs där du kan markera på en bild var fotona är tagna och när man klickar på markeringen så får man upp fotot.
Jag önskar då köra applikationen lokalt på vårt nätverk här på jobbet och då givetvis kunna välja vilken bild som ska vara bakgrundbild. En karta i google maps duger inte utan jag vill lägga in planvyn på anläggningen.
Någon som har några ideer vad man ska titta efter?
Citera
2014-08-12, 15:09
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Min första tanke här var detta program -> http://picasa.google.com/intl/sv/

Läs lite om Picasa och se om det är detta som du är ute efter.
Citera
2014-08-12, 15:30
  #3
Medlem
edm4lifes avatar
Du får nog vända dig till en utvecklare för detta om du vill ha en skräddarsydd plattform. Google maps har egna apier som programmerare kan använda för att integrera med deras kartsystem på olika plattformar. Skulle nog inte ta alltför många timmar att utveckla.. Det kan ju även finnas färdiga gratis lösningar om du har tur. Man kan nog även integrera med facebooks apier så att man drar nytta av deras bildfunktioner med uppladdning osv eller andra molntjänster.

PS. Det är lite jobbigt för mig som programmerare och egen företagare att läsa såna här trådar jag har nämligen blivit bannad från flashback tidigare när jag konsekvent personligen erbjudit mig att hjälpa en trådstartare med precis det personen har bett om i sin egna trådstart så jag måste påpeka att jag inte kan hjälpa dig personligen även fast jag kan och konsekvent kommer att tacka nej till alla jobberbjudanden i samband med flashback forumet..
Citera
2014-08-12, 16:49
  #4
Medlem
Tjatters avatar
Hittade det här: http://www.fotomaps.net/
Citera
2014-08-13, 09:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Hittade det här: http://www.fotomaps.net/
Detta såg väldigt intressant ut. Lite omständigt att lägga till bilder men det kan man fixa ett interface för på egen hand. Ska pröva det lite mera. Tack för tipset!
Citera
2014-08-13, 10:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Du får nog vända dig till en utvecklare för detta om du vill ha en skräddarsydd plattform. Google maps har egna apier som programmerare kan använda för att integrera med deras kartsystem på olika plattformar. Skulle nog inte ta alltför många timmar att utveckla.. Det kan ju även finnas färdiga gratis lösningar om du har tur. Man kan nog även integrera med facebooks apier så att man drar nytta av deras bildfunktioner med uppladdning osv eller andra molntjänster.

PS. Det är lite jobbigt för mig som programmerare och egen företagare att läsa såna här trådar jag har nämligen blivit bannad från flashback tidigare när jag konsekvent personligen erbjudit mig att hjälpa en trådstartare med precis det personen har bett om i sin egna trådstart så jag måste påpeka att jag inte kan hjälpa dig personligen även fast jag kan och konsekvent kommer att tacka nej till alla jobberbjudanden i samband med flashback forumet..
Brukar alltid finnas ramverk eller dylikt som gör ungefär det man vill. Är det open soruce så kan man alltid editera det till det man vill i tillägg. Här är det ju inte intressant med vare sig molntjänster eller kartor. Jag har planvyn över installationen och vill bara lägga ut bilderna på den samtidigt som det ligger lokalt på våra servrar. Mycket likt funktionen i fotomaps som länkas under. Hade man haft ett interface där man slapp skriva XML filer utan bara kunde dra in bilderna så vore det optimalt men man kan inte få allt. Och interfacet är lätt att skapa.
Citera
2014-08-13, 10:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Min första tanke här var detta program -> http://picasa.google.com/intl/sv/

Läs lite om Picasa och se om det är detta som du är ute efter.
Hittar inte riktigt funktionerna jag är ute efter när jag läser om det man ska ladda ner det och titta lite på det. Annars fick jag ett mkt bra tips i fotomaps. Ska bara få till en ändring av bakgrunden från världskartan till egna planvyer av anläggning.

Annars fungerar kanske picasa bra om man bara ska dra in foton i mappar döpt efter oliak platser på anläggningen.

Edit. Om du känner till att picasa har funktionen jag söker så får du gärna skälla lite på mig så att jag verkligen förstår att jag behöver undersöka det mer ingående.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback