2011-12-24, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Visst är detta sant. Båda de där figurerna har ju en "yrkesnisch" de har lyckats väl i o.s.v.
De andra begreppen du nämner är också synnerligen kompatibla med PW (och TDL).

Jag för min del försöker dock ha överseende med att, om jag nu enkom talar om PW, Hallandskonstnären och ståupparen Wahlbeck har sina mindre begåvade sidor och en många gånger rätt bisarr karakteristika. Av historien vet man att allsköns konstnärsdylikheter snarare som regel än undantag är beteendemässiga kufar och stollar (och även sociala katastrofer inte helt sällan) utanför konsthantverket.
Att Peter ett par gånger fått olika typer av semipsykotiska frispel på t.ex. vissa krogar och klubbar i Sthlm – är så att säga föga märkvärdigt ...
Nej, kanske är det logiskt.

Möjligen har PW några slags medfödda själsliga/cerebrala skador som är positiva i den meningen att dom ger hans kreativa begåvning en frihet som en mer genomsnittlig människa/artist inte kan få?

Förmodligen är han en vidrig människa att ha att göra med, men det är direkt korkat att förneka att han är orginell och begåvad rent artistiskt.

Jag äcklas av hans neurotiska och självgoda person, men ler varmt (och helt oironiskt) när jag tänker på "TV/Kalender-fur alle", som i mitt tycke är primitiva mästerverk och förmodligen mannens artistiska höjdpunkter.

Hans narcissism och självgodhet är helt i paritet med analhålet Marcus Birros dito, men PW är faktiskt genuint begåvad, åtminstone på vissa plan, till skillnad från bajskorven Birro. Wahlbeck är i allra högsta grad på gott och ont, medans Birro enbart är en olycka för mänskligheten.
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2011-12-24 kl. 01:18.
Citera
2012-09-24, 15:55
Medlem
Den relativt nya boken "Jag bombade - Scener ur ett ståuppliv" handlar om svenska ståuppkomikers värsta framträdanden. Typ hälften av alla anekdoter handlar om Peter Wahlbeck. Johan Glans skriver om hur Wahlbeck under en turné aldrig någonsin betalade maten (glömt plånboken varje gång, när han skulle hämta den kom han aldrig tillbaka osv). Özz Nujen berättar om hur Wahlbeck körde hela Özz's rutin innan Özz själv skulle upp på scen

Finns massor fler Peter Wahlbeckhistorier. Jag recenserar boken här: Jag bombade
Citera
2012-10-13, 12:30
Medlem
Terugflitss avatar
Denna är mycket bra, frågan är om den ens skulle tillåtits idag.
En idiot må han vara, men brilliant som artist när han är som bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=Q4tf-rttdJc
Citera
2012-10-13, 19:28
Medlem
Kalla Kåres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejvadgors
Özz Nujen berättar om hur Wahlbeck körde hela Özz's rutin innan Özz själv skulle upp på scen [/url]

Att höra "jag är en hårig kurd-skämt" på grötig halländska skulle jag nästan kunna betala för.
Citera
2012-10-13, 19:47
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Denna är mycket bra, frågan är om den ens skulle tillåtits idag.
En idiot må han vara, men brilliant som artist när han är som bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=Q4tf-rttdJc

Jag är inget stort fan av Wahlbeck, men någon idiot är han inte, och ibland får han till det. Lite knäpp, smådryg och med ett udda sinne för humor, absolut.
Citera
2012-10-14, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejvadgors
Den relativt nya boken "Jag bombade - Scener ur ett ståuppliv" handlar om svenska ståuppkomikers värsta framträdanden. Typ hälften av alla anekdoter handlar om Peter Wahlbeck. Johan Glans skriver om hur Wahlbeck under en turné aldrig någonsin betalade maten (glömt plånboken varje gång, när han skulle hämta den kom han aldrig tillbaka osv). Özz Nujen berättar om hur Wahlbeck körde hela Özz's rutin innan Özz själv skulle upp på scen

Finns massor fler Peter Wahlbeckhistorier. Jag recenserar boken här: Jag bombade
Låter kul. Kan du återberätta några av dessa anekdoter?
Citera
2012-11-30, 08:45
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15857604.ab

Dags för ett nytt utspel av herr Wahlbeck. Vilka var stackarna som uppträdde före honom på Norra Brunn i tisdags kväll?

Han har väl "talat ut" i denna fråga flera gånger? Borde han inte inse att han inte ska uppträda med andra om nu alla andra är så dåliga kan man ju stillsamt undra...
Citera
2012-11-30, 08:49
Medlem
Han är på radion fredag kvällar i Karlavagnen. En katastrof, fattar inte vad han har där att göra. Bidrar inte ett dugg att göra det programmet intressant.
Citera
2012-11-30, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Han är på radion fredag kvällar i Karlavagnen. En katastrof, fattar inte vad han har där att göra. Bidrar inte ett dugg att göra det programmet intressant.

EHh snack. Wahlbeck är sådär skönt gubbmysig och nostalgisk och gör sig bra där. Även om programmet i sig är lite väl tröttsamt och upprepande.
Citera
2012-12-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15857604.ab

Dags för ett nytt utspel av herr Wahlbeck. Vilka var stackarna som uppträdde före honom på Norra Brunn i tisdags kväll?

Han har väl "talat ut" i denna fråga flera gånger? Borde han inte inse att han inte ska uppträda med andra om nu alla andra är så dåliga kan man ju stillsamt undra...

Nån grabb vid namn Jörgen och någon skåning jag inte minns namnet på. Var själv där, Wahlbeck var BRUTALT tråkig. Helt jävla värdelös; sågade först de två tidigare herrarna och klagade sedan på att han var trött som hade gått upp "sex imorse". Plötsligt säger han att han inte kommer in i mode och väljer helt enkelt att i princip rusa ut; publiken satt som fågelholkar och undrade vad fan som händer. En rikti jävla diva, tillika pajas!
Citera
2013-01-21, 18:36
Medlem
Shit vilken gammal tråd. Peter wahlbeck är ett galet geni... Svårt underskattad. Tv fur alle är grymt.. Speciellt då combat girl och isabel våldtar mr swampsson på ett hotel i skövde.

En gång hittade jag honom i en fåtölj på en studentfest på lappis. Döckfull... Satt och svamlade.

Men han verkar ha försvunnit nu. Gör företagsgig.. Hörde dock att han skulle ha en maskerad show i malmö den 16 feb.
Citera
2013-03-17, 13:38
Medlem
relativs avatar
Ni måste lyssna på senaste Värvet (podcast) där Peter Wahlbeck intervjuas. Har bara lyssnat på mindre än halva intervjun och han har redan hunnit såga i stort sett hela stand up-sverige, rabbla osammanhängande om den politiska situationen i Sverige (nåt om fascistisk ateism?) och givetvis även hyllat sig själv. Samt pratat om polemik så länge att jag blev säker på att han inte vet vad ordet betyder.

Classic Wahlbeck alltså, lyssna och njut! http://xn--vrvet-gra.se/podcast/54-peter-wahlbeck/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in