Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Visst är detta sant. Båda de där figurerna har ju en "yrkesnisch" de har lyckats väl i o.s.v.
De andra begreppen du nämner är också synnerligen kompatibla med PW (och TDL).
Jag för min del försöker dock ha överseende med att, om jag nu enkom talar om PW, Hallandskonstnären och ståupparen Wahlbeck har sina mindre begåvade sidor och en många gånger rätt bisarr karakteristika. Av historien vet man att allsköns konstnärsdylikheter snarare som regel än undantag är beteendemässiga kufar och stollar (och även sociala katastrofer inte helt sällan) utanför konsthantverket.
Att Peter ett par gånger fått olika typer av semipsykotiska frispel på t.ex. vissa krogar och klubbar i Sthlm – är så att säga föga märkvärdigt

...
Nej, kanske är det logiskt.
Möjligen har PW några slags medfödda själsliga/cerebrala skador som är positiva i den meningen att dom ger hans kreativa begåvning en frihet som en mer genomsnittlig människa/artist inte kan få?
Förmodligen är han en vidrig människa att ha att göra med, men det är direkt korkat att förneka att han är orginell och begåvad rent artistiskt.
Jag äcklas av hans neurotiska och självgoda person, men ler varmt (och helt oironiskt) när jag tänker på "TV/Kalender-fur alle", som i mitt tycke är primitiva mästerverk och förmodligen mannens artistiska höjdpunkter.
Hans narcissism och självgodhet är helt i paritet med analhålet Marcus Birros dito, men PW är faktiskt genuint begåvad, åtminstone på vissa plan, till skillnad från bajskorven Birro. Wahlbeck är i allra högsta grad på gott och ont, medans Birro
enbart är en olycka för mänskligheten.