2019-01-03, 14:27
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Vår egen Andy Kaufman, alster som SMASH och Bank Fur alle kommer ses som mästerverk i framtiden.

Jag älskar Peter, tycker att han är en av våra största komiker vi har i det här landet. Men jag vet att han har det kämpigt ekonomiskt. Du kan liksom inte åka runt och sälja gamla videos på Ullared och tro du kan leva lyxliv.
Citera
2019-01-03, 14:44
Medlem
DoktorNos avatar
Om han har det svårt ekonomiskt måste han nog skaffa sig ett vanligt arbete, för på komedi blir han inte rik. Han är inte tillräckligt rolig för att kunna leva på det.
Citera
2019-01-03, 15:18
Medlem
Peter W Cafe Opera

Café Opera ca -95/ -96
En dyngrak Peter W står och hänger halvsovandes på ett barbord.
Jag attackerar honom med små svärmar av isbitar under en låååång stund. Ett par, tre stycken i varje salva.
Han viftar då och då med båda nävarna för att bli kvitt myggen alternativt småfåglarna som ven runt huvudet på honom.
Det var stor humor!
Senast redigerad av BompaLore 2019-01-03 kl. 15:19. Anledning: Felstavning
Citera
2019-01-03, 17:54
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Om han har det svårt ekonomiskt måste han nog skaffa sig ett vanligt arbete, för på komedi blir han inte rik. Han är inte tillräckligt rolig för att kunna leva på det.

Peters humor är det inget fel på, det är snarare folk som är alltför simpla...

Peter har själv adresserat problematiken i olika intervjuer. Att folk föredrar "trams" från självutnämnda "komiker" som harvar runt överallt. Genom repeat blir dessa "komiker" kända namn men det betyder inte att de är roliga.
Citera
2019-01-03, 18:37
Medlem
cromos avatar
Peter borde ta på sig sin svarta skinnrock och bli totales mystizistisch nazist. Posta på Youtube och Facebook (VK efter han blivit avstängd) och leva på Swish-donationer. Det finns en marknad för dylikt och han hade varit så mycket bättre icke-pk än alla andra.
Citera
2019-01-03, 19:32
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ja problemet är sådana som du, som inte har kapacitet att ta in hans genialitet. Lite som att den stora litteraturen inte är var mans egendom. Alltså det är dumskallar som dig som omöjliggör hans fortsatta triumftåg som gigant inom gebitet.
Citera
2019-01-03, 22:28
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Ja problemet är sådana som du, som inte har kapacitet att ta in hans genialitet. Lite som att den stora litteraturen inte är var mans egendom. Alltså det är dumskallar som dig som omöjliggör hans fortsatta triumftåg som gigant inom gebitet.
Skillnaden mellan genialitet och dårskap kan ibland vara hårfin. Huruvida PW är en dåre eller ett geni kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig träffat honom men särskilt rolig är han inte i mitt tycke. Triumftåget spårade ur redan från början.
Citera
2019-01-04, 00:32
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Skillnaden mellan genialitet och dårskap kan ibland vara hårfin. Huruvida PW är en dåre eller ett geni kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig träffat honom men särskilt rolig är han inte i mitt tycke. Triumftåget spårade ur redan från början.

Nä - han är inte kul, inte provocerande på något begåvat sätt. Däremot är han extremt pretto.
Citera
2019-01-04, 01:10
Medlem
Jag tycker han var asrolig i tv für alle på nittiotalet.
Sen såg jag honom en gång 'live' på nån gång runt 2013/14 och han var liksom bara sur på publiken för att de inte skrattade när han ville, sen bröt han, han bara sa nej-det här funkar inte- och gick.
Det var bra och modigt tycker jag men lite taskigt också.
Men ändå- att bryta mitt i ett gig för att publiken inte lever upp till förväntningar. Hmm, han lämnade dubbla känslor efter sig.
Senast redigerad av somerandom 2019-01-04 kl. 01:21.
Citera
2019-01-04, 01:50
Medlem
Ojsan.Cunts avatar
Wahlbecks Für alle-period på 1990-talet är underskattad. Humorn ligger farligt nära fånig pretentiös kitsch men jag tycker Wahlbeck fixar balansen.

Här Music Für Alle. Tidlöst. Peters look är perfekt. Snyggaste mustaschen i humor-Sverige någonsin?
https://www.youtube.com/watch?v=AR-qgWgrB_M

Här TV Fur Alle. Taxichaffisen Dragan kör två rävar till Ormsjön... Lyssna på Dragans uttal av Ormsjön vid 1.01-02.
https://www.youtube.com/watch?v=7ohg5aGFT9g
Citat:
Ursprungligen postat av BompaLore
Café Opera ca -95/ -96
En dyngrak Peter W står och hänger halvsovandes på ett barbord.
Jag attackerar honom med små svärmar av isbitar under en låååång stund. Ett par, tre stycken i varje salva.
Han viftar då och då med båda nävarna för att bli kvitt myggen alternativt småfåglarna som ven runt huvudet på honom.
Det var stor humor!
Det stämmer nog. Jag såg Wahlbeck sjukt tankad (kanske knarkpåverkad) på Laroy de åren eller nåt år senare på 90-talet. Nån gång var det Micke Goulos eller om det var Patrik Arve som var dj och Wahlbeck var nästan psykotisk...
Senast redigerad av Ojsan.Cunt 2019-01-04 kl. 01:55.
Citera
2019-01-04, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld

Peter har själv adresserat problematiken i olika intervjuer. Att folk föredrar "trams" från självutnämnda "komiker" som harvar runt överallt. Genom repeat blir dessa "komiker" kända namn men det betyder inte att de är roliga.

Alltså, publiken har ju alltid rätt.
Jag kan t.ex. inte förstå hur Schlagerfestivalen kan ha 4Miljoner tittare eller hur Kim Kardashian kan ha 59Miljoner följare på Twitter. Och jag kan någonstans tycka att det tyder på ointelligens hos publiken, men att som kulturutövare säga att "publiken har fel" är ju bara urbota korkat.

Det är lite som om Apple bara skulle tillverka telefoner utan skärmar, med riktiga knappar á la 80-tal och sen skylla på kunderna när dom inte köper dom.

Kan telefoner utan skärm och med knappar á la 80-tal bli en grej igen? Absolut.

Peter Wahlbeck, om han nu är så fantastisk, får väl lära publiken varför han är så fantastisk, och sen casha in på det. Precis som Apple (bland andra) lärde oss hur/varför "smarta telefoner" (urbota begrepp) var det nya svarta.
Senast redigerad av AndersJoh 2019-01-04 kl. 04:13.
Citera
2019-01-04, 04:32
Medlem
Ojsan.Cunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld

Humorn är okej. Fortfarande. Även om han börjat bli något mindre intressant och "kul" med åren.

Minns när Schyffert vid tillfälle på 90-talet (eller om det var tidigt 00-tal?) sa nåt om att Wahlbeck var Sveriges roligaste komiker eller ståuppare. Då det kom från Henriks mun ska det väl i och för sig tas med minst en nypa salt, men han hade en klar poäng när han sa det för just då var Wahlbeck ett mycket starkt humorkort.

Dagens standup-motsvarigheter till honom och de andra på 90-talet - de som var betydande namn på Norra Brunn för ca 25 år sedan - dessa är rätt värdelösa.
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Peter Wahlbeck, om han nu är så fantastisk, får väl lära publiken varför han är så fantastisk, och sen casha in på det. Precis som Apple (bland andra) lärde oss hur/varför "smarta telefoner" (urbota begrepp) var det nya svarta.
Wahlbeck och dylika standupare har väl inte till uppgift att lära någon publik något. Wahlbeck är också mer av konstnär, typ en "standup-konstnär". Helt egen. Han skiter i sånt som att vara "fantastisk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in