Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenchans
Hej,

Tack för era svar vill säga att jag läst varenda en och de hjälper i mörka stunder. Svarar mera till er er när jag har mera tid. Glömmer er inte!
Hur har det gått för din lillebror?
Citera
2014-08-27, 00:59
Medlem
Hej allihopa igen,

Det har inte gått så bra. Jag fick panik och grät hela natten inför tentan och gick inte. Alltså inga tentor avklarade. Jag mår ganska dåligt just nu. Har kontakta min studievägledare för en paus i studierna men tror inte jag får det eftersom de redan låtit mig gå om ett år (alltså jag gick åk 1 och har fått lov att gå om det men fixade inte min andra chans). Min studievägledare måste tror att jag är en idiot men jag vill inte prata om varför jag är så deprimerad för henne.

Jag vet inte nu vad jag ska ta mig till. Jag fick flytta tillbaka hem för att csn drog tillbaka sitt studiemedel till mig. Jag är så jävla arg och ledsen. Är 24 år nu och alla klasskamrater har redan slutat sin utbildning och lever livet och jag är bara ett stort misslyckande. Jävla skitliv.
Citera
2014-08-27, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Föreslår att du tar dig i kragen och tar tag i detta. Jag förstår att i dagens informationssamhälle är allt ett klick ifrån, men du måste prioritera skolan. Och en sak till, försök att inte tänka eller känna alls när du tentapluggar. Låtsas att du är en robot, tro mig det hjälper!

Vidare avråder jag dig från att jobba samtidigt som du pluggar, iaf tills du kommit ifatt dina kurskamrater.

Lycka till!

tack för rådet.
Citera
2014-08-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Om du inte klarar studierna i kombination med jobb får du skippa det ena eller det andra. Vill du ha examen? Lägg då av med att jobba tills vidare.

Tänk inte negativa tankar. Det är ingen skam i att plugga ensam. Tryck inte ner dig själv.

Tack.
Citera
2014-08-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Herregud vad lätt du ger upp! Ett par missade tentor?? big deal. Ja kan säga att inte alla går färdigt en ingenjörsutbildning på 3/5 år utan det är lite extra som gäller för dom flesta, rätta mig om jag har fel.

Jag nog är det så men jag vill leva. Det är så långt jag blir 30 innan jag är klar.
Citera
2014-08-27, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Satsa allt, säg upp dig från jobbet och satsa allt på plugget, ingen kommer kolla snett på dig för att du har gått om ett år, det är inte allt för ovanligt.

Citat:
Ojj sorry! men då är det ju verkligen bara att köra på, då är det ju snart över, du kommer ångra dig för alltid om du ger upp nu.
Kör!

Citat:
Shit, skrev det innan utan att ha läst din tidigare tråd, ruggigt starkt utav dig att ta dig vidare, kan verkligen inte ens se mig in i en liknande situation.
Tänk att du skall visa morsan hur jävla stark du är och kunna trycka upp en högskoleexamen rakt i ansiktet på henne.
Lillebrorsan lär ju även bli skitstolt över dig.
Vilken skola går du på? Jag kan börja plugga med dig

Jag hoppas att du inte ger upp! Tänk vad härligt det kommer vara när du äntligen har examen klar.

Tack och tack och tusen tack. Vad god du är. Det hade varit skönt med en exam, den friheten alltså...
Citera
2014-08-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingmuffin
Jag läste precis igenom din gamla tråd, du skojar inte när du skriver att dåliga saker har hänt dig. Däremot blir det ju bättre med tiden och med roligare erfarenheter. Att du studerat på högskola tolkar jag som att folkhögskolan gick som det skulle, vilket glädjer mig enormt! Jag hoppas även att allting löste sig med din lillebror och att du kunnat bryta dig loss så pass mycket från familjen att de inte längre är några du känner skyldighet och förpliktelser till.

Men nu till innehållet av just denna tråd! Jag tycker absolut att du ska fortsätta kämpa med skolan, förutsatt att ämnet är något du vill arbeta med i framtiden. Sluta arbeta och lägg 100% fokus på studierna. Ett studielån kan du betala tillbaka senare, när du jobbar med det du brinner för. Kugga på examen är det många studenter som gör, men det är bara att kämpa på så känns det extra skönt när det löser sig. Känn ingen skam över att behöva ta längre tid med studierna, det hela handlar ju om din personliga utveckling, och då kvittar det vilken tid det tar andra att gå samma utbildning. Om du har haft problem på det sociala och den psykiska stadiet så ger det dig helt andra förutsättningar när det kommer till studiemotivation och presterande.

Tråkigt att läsa att du har haft problem med att få vänner. Hur mycket har du arbetat för att fixa ett socialt nätverk? Om det nu är svårt att få kontakt med dina klasskamrater, har du hört av dig till andra sociala grupper? Kanske en sportklubb av något slag där du kan lära känna någon? Personligen har jag lärt känna en hel del nytt folk genom en lokal spelförening. Inom föreningen spelas det rollspel, brädspel och kortspel, något jag tycker är riktigt roligt. Även om föreningen innehåller en del bland de mest udda människor jag någonsin träffat i mitt liv så innehåller den även otroligt mycket trevligt folk. Den innehåller medlemmar av alla möjliga olika sorters slag men som alla delar ett gemensamt intresse för att spela sällskapliga spel ihop och skapa en god stämning där alla ska känna sig välkomna. Detta fenomen tror jag gäller många spelföreningar, så om det är din typ av grej rekommenderar jag starkt att du letar lokalt ifall en sådan förening finns. Om inte annat lär det finnas föreningar som har hand om just dina intressen. Men det viktiga är egentligen att du själv ger dig ut där och försöker hitta ett sällskap du känner dig trygg med och som du kan känna dig glad ihop med.

Jag anser även att du bör prata med någon professionell under studietiden. Det kan vara en gratis kontaktperson via ungdomsmottagningen(om du inte är för gammal) eller annan offentlig mottagning. Huvudsaken är egentligen att hitta en person du trivs att prata med och just att du ska kunna samtala med någon om det som tynger dig. Det kan göra otrolig skillnad. Du kanske har pratat mycket om din barndom de fyra senaste åren och inte känner att kontakt behövs för dem längre, men att prata om det som sker i nuet kan vara minst lika viktigt. Brist på vänner, oron över ekonomin, svårighet på utbildningen med mera kan bli betydligt enklare att få klarsyn på ifall du kan diskutera det med någon.

Tack för dina ord. De har hjälpt. Alltså jag skäms mycket över att gått om ett år i skolan och det har hindrat mig att ta kontakt med andra människor. Jag är för gammal för gratis psykologsamtal. Jag får prata gratis med någon via skolan men bara om det är mitt skolarbete det är fel på inte e.x hemmaproblem. du får läsa min uppdatering.
Citera
2014-08-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hur har det gått för din lillebror?

Livet leker för honom. Jag är avundsjuk har aldrig haft det så bra som han har det. Han kommer fixa gymnasiet i alla fall.
Citera
2014-08-27, 15:16
Medlem
Är någon som ens vet om regelverken om de kan sparka en från universiteten om man visat upp dåliga betyg en längre tid?
Citera
2014-09-12, 11:35
Medlem
Helvete blir tvungen att gå om första halvåret Jävla skit liv...jävla skit depression.
Citera
2014-09-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenchans
Helvete blir tvungen att gå om första halvåret Jävla skit liv...jävla skit depression.

Gör väl inget?

Om jag fattat rätt så är du nu skuldfri och har tre tentors försprång?

Börja om och lägg skiten bakom dig.
Citera
2014-09-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Gör väl inget?

Om jag fattat rätt så är du nu skuldfri och har tre tentors försprång?

Börja om och lägg skiten bakom dig.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in