2014-08-17, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
det sög ju men om jag skulle köpa mark så är det ingen som kan säga vad jag får och inte får göra då det är jag som är kungen över den plätten,,,,

men som sagt det är bara teoretiskt tänkande än så länge

Du måste fortfarande ha bygglov.
Citera
2014-08-17, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du måste fortfarande ha bygglov.

varför måste man ha bygglov??? om man köper något så bestämmer väll ändå ägaren vad han vill göra med den??? annars kan jag ju inte köpa skethuspapper utan att skicka in ett torkarövenlov
Citera
2014-08-17, 02:03
Medlem
Citat:
varför måste man ha bygglov??? om man köper något så bestämmer väll ändå ägaren vad han vill göra med den??? annars kan jag ju inte köpa skethuspapper utan att skicka in ett torkarövenlov

Det fungerar helt enkelt inte så. Lagen säger att du måste ha bygglov.
Citera
2014-08-17, 05:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
tjena är så att vi är 3 st som vill starta ett företag men det är bara det ingen av oss har pengar till att starta ett och vi behöver en bit mark för företaget så min fråga är ju vart kan man vända sig för hjälp med den saken ?? att låna pengar till o köpa mark vi behöver ju en bit mark innan vi startar upp

låter säkert som en korkad fråga men jag kan verkligen inget om sådant här så tänkte ge försöka få hjälp här

jag har hittat en sida som säljer industri marker och när man räknat ut så ligger priset över 100.000 sen har jag visserligen tittat på blocket efter billligare tomter/marker och hittat ett par under 100.000 men problemet är ju att dom ligger andra sidan landet så behöver få ett lån eller en investerare som är vågar gå med,,,,,

så behöver lite tips på sidor för lån eller sådana investerar bolag eller något liknande

tack på förhand

Har läst igenom tråden och kan konstatera att du borde nog öka din kunskap både gällande regelverk och i praktiskt genomförande av att registrera, starta och driva företag, låna av bank, regelverk för den bransch du tänkt ge dig in i och hur det i praktiken går till att driva en skrot. Mitt tips är att du som första åtgärd söker jobb på en skrot och får erfarenhet av branschen. Sen när du vet hur den funkar, blivit lite äldre och på vägen även skaffat kunskap om start och drift av företag, då tar du ställning till om det är en god idé att öppna en egen skrot.
Citera
2014-08-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har läst igenom tråden och kan konstatera att du borde nog öka din kunskap både gällande regelverk och i praktiskt genomförande av att registrera, starta och driva företag, låna av bank, regelverk för den bransch du tänkt ge dig in i och hur det i praktiken går till att driva en skrot. Mitt tips är att du som första åtgärd söker jobb på en skrot och får erfarenhet av branschen. Sen när du vet hur den funkar, blivit lite äldre och på vägen även skaffat kunskap om start och drift av företag, då tar du ställning till om det är en god idé att öppna en egen skrot.

jag ser inget problem med att öppna egen skrot min förra hyresvärd hade ett helt jävla skrotupplag på gården hemma + att han hade byggt 2 boende hus på tomten utan bygglov och det ända som hände vart att dom hota han lite om att riva skiten men han sa bara min mark mitt val sen blev det inte mer och idag har han sålt av all skrot och tjänat miljoner och hyr ut sina hus och finns nere i thailand så jag ser inget problem i att göra på exakt lika dant sätt som han

då dom inte bryr sig för liksom dom kan inte säga hur jag ska ta hand om min egen dom lika lite som jag kan komma hem till dig och styra och ställa
Citera
2014-08-17, 13:58
Medlem
Fast det finns ju gott om exempel på företagare som fått viten, företagsböter och personligen åtalats för miljöbrott också. Och varje år tvingas många riva byggnader som är svartbyggen. Sedan är det säkert olika mellan olika kommuner hur hårt de driver formella fel och beroende på hur dina konkurrenter reagerar. För om det finns konkurrenter som följer lagar och förordningar så ska man nog inte räkna med att de sitter passiva om det dyker upp någon som inte gör det.

Du säger att du får göra hur du vill på en tomt som du äger. Det stämmer verkligen inte. Dels måste alla byggnormer följas men i detaljplaner kan det även finnas krav på vissa takvinklar, husets höjd, vilka färger man får måla husen i, vilken färg och vilket material det ska vara på taket och hur dagvatten ska ledas bort (för att ta några vanliga exempel på vad en detaljplan kan innehålla).
Citera
2014-08-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Fast det finns ju gott om exempel på företagare som fått viten, företagsböter och personligen åtalats för miljöbrott också. Och varje år tvingas många riva byggnader som är svartbyggen. Sedan är det säkert olika mellan olika kommuner hur hårt de driver formella fel och beroende på hur dina konkurrenter reagerar. För om det finns konkurrenter som följer lagar och förordningar så ska man nog inte räkna med att de sitter passiva om det dyker upp någon som inte gör det.

Du säger att du får göra hur du vill på en tomt som du äger. Det stämmer verkligen inte. Dels måste alla byggnormer följas men i detaljplaner kan det även finnas krav på vissa takvinklar, husets höjd, vilka färger man får måla husen i, vilken färg och vilket material det ska vara på taket och hur dagvatten ska ledas bort (för att ta några vanliga exempel på vad en detaljplan kan innehålla).

det där suger röv för när man köper något så anser jag att man äger det och då ska ju ingen kunna gå in och bestämma, men men då kan vi ju lika gärna sluta med hela valuta systemet då pengar inte är något annat än papper o torka sig i röven med
Citera
2014-08-17, 22:17
Medlem
musttomtes avatar
Egentligen så borde det ju vara fördelaktigt att låna till företaget och speciellt om man köper ett AB.

Hur som helst så finns det tusentals som satt villan på spel eller någon borgat för lånet.

Går firman om kull så kör man lönegaranti och dom där 50.000 satsade får man ju igen. Man går ihop ett gäng och sedan kursar firman. 6 anställda etc..
Citera
2014-08-18, 00:03
Medlem
Nu gäller ju inte lönegarantin för företagets ägare.
Citera
2014-08-18, 14:36
Medlem
men säg att jag får igång ett företag kan jag då anställa sådana där fas 3:are eller lönebidragare och sen bara säga nej som många stor företag gör eller är det bara sådana där fas 3 folk dom anställer då för jag har för mig dom får typ bidrag för att anställa folk men sen kan kicka dom om dom vill

så då tänkte kompisen att man kan anställa sådana och få in lite pengar för att klara sig i början till man kommit igång riktigt

vet inte riktigt hur han hadde tänkt där men som jag själv hadde tänkt på vart ju liksom att göra som dom där 2 tjejerna i sthlm som startade en båt skrot dom ansökte ju om sådant där EU bidrag och då tänkte jag att man kunde göra lika dant för bor i andra änden av landet och här finns ingen båt skrot men då tänkte jag ju även att man kan låta folk slänga trasiga kylskåp o frysar och andra metaller gratis liksom och då kan man ju ändå sälja det till en riktig metal återvinnare eller något sådant där,,,

funkar det inte o göra så tro?? visst kompisens sett funkar väll med men då vart ju han mest inriktad på båtar då han vill ha en båt så tänkte han att man kunde ta en skrot båt o renovera på företaget med hjälp av delar från båtar som ska skrotas liksom men

min take vart så liksom att låta folk slänga all sin järn skrot där och så skulle det bara vara jag och kompisen och hans kompis som jobbar där och vi skulle lägga ut reklam och sådant och lägga ut annonser och sådant på nätet och lite var stans och säga att vi kan hämta all skiten gratis och sen liksom när folk får upp ögonen mer och mer för det liksom så kommer ju folk komma och slänga där själv liksom men det är ju mest att vi kommer skrota båtar och sådant och det ända dom behöver betala för att vi ska skrota båtarna är ju kostnaden för bränslet dit och tillbaka så det är igentligen min tanke men kompisens tanke vart ju att vi bara skulle ha båtar och anställa sådana där man får bidrag och sen kicka dom och ta in nya liksom men jag tycker det är lite väl elakt,,,

vilket låter bäst igentligen??? dom som har alla marker har hört av sig till mig nu så ska prata med kompisen och han får prata med sin kompis osså får vi la bestämma ett möte med den snubben som sitter på markerna och behöver vi någon som går i borgen så får jag höra med min farfar och min morfar min morfar är nog inte så jätte glad för att gå med påt men min farfar kastar nog pengarna efter mig
Citera
2014-08-18, 14:56
Medlem
Lite info som kan hjälpa:

Skrotupplag utan tillstånd:
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/skrotupplag-utan-tillstand-6295338-artikel.aspx

Förordning (1981:402) om handel med skrot:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810402.htm

Tillstånd enligt miljöbalken till anläggning för mottagning och mellanlagring av farligt avfall samt bearbetning av skrot:
http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/SiteCollectionDocuments/sv/miljo-och-klimat/verksamheter-med-miljopaverkan/tillstand/miljofarlig-verksamhet/LindbergsiForsbackaAB.pdf

Fast i och med att du inte känner till detta som tog 2 minuter att googla fram så är mitt bästa råd att lägga ner, och i alla fall inte lura någon släkting att satsa pengar på det.
Citera
2014-08-18, 15:38
Medlem
om man ska göra det rätt och ansöka om sådant miljöfarligt tillstånd är det då ett sådant här tillstånd??

http://www.landskrona.se/documents/landskrona/documents/blanketter%20&%20tillst%C3%A5nd/miljo/mil%20-%20anmalan%20om%20miljofarlig%20verksamhet.pdf

är det det så kan jag ju lika gärna mejla till dom och begära att skicka hem alla lappar som behöver skrivas under osså fylla i och skicka in:P så har man ju en grej löst i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in