2014-08-18, 12:08
Medlem
Borg är en nolla med viss retorisk skicklighet, med rötter i den gamla nyliberala rörelsen. Att han inte har någon moral visar han genom att inte upplysa om, eller ta personligt ansvar för genom att avgå, den statsfinansiella bankrutt vi nu kan förvänta oss av invandringen. Allt illa som kommit och kommer till Sverige är Reinfeldt och Borg formellt ansvariga för.
Citera
2014-08-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
"Vi vil ha en human flyktingpolitik"

Det er precis samme floskel som i Norge. Men hva i alle dager betyr "human" ? Å være naiv og gi bort alle pengene til andre land? Å gi bort hele sin lønn til en hjelpeorganisasjon? Da er du det beste mennesket? Er det menneskelig å la andre folk rasere det du har bygget opp? For en tåpelig definisjon!

Det er kun et begrep spindoktorer har kommet opp med for å gjøre det vanskelig å argumentere imot.

Det är så propaganda fungerar. De allra flesta har helt olika uppfattning om vad "human" innebär, men gemensamt är att det skapar en positiv känsla och att det beskriver något eftersträvavärt. Samma sak som med "rättvisa" eller "solidaritet". Man kan med dessa begrepp skapa medhåll och stora skaror av anhängare helt utan att konkretisera vad man egentligen vill.
Citera
2014-08-18, 12:44
Medlem
Lång diskussion om en skatt som inte finns.

T.o.m finansministern lovade att inte höja bensinskatten.. Det kan väl vilken politiker som helst lova. Bensinskatten avskaffades nämligen för snart 20 år sedan.

Drivmedelsbeskattningen talade de inte om så den är det väl fritt fram att höja efter valet?

- Jasså finns det personbilar som har dieselmotorer? Tänkte inte på det....

Nåja, sedan surrades det om välfärden. Som jag förstod av de som deltog i debatten så är det bara skattefinansiering och de som, på ett eller annat sätt, är offentligt avlönade som skapar välfärd.

De övriga som sliter och släpar inom de som verkligen producerar all denna välfärd, d.v.s exportindustrin, talades det inte en sekund om. Inte skapar vi välfärd genom att springa på vårdcentraler.

Men det är väl som Göran Persson konstaterade vid tillväxtkongressen som S höll någon gång i mitten av förra decenniet.

- Tillväxt kan också vara när Fatima lär sig att cykla.

Politikerna har nu mera inte makten, tur är väl det, över de verkligt välståndsskapande sektorerna. Därav denna pseudodebatt.
Citera
2014-08-18, 14:50
Medlem
Hur många ~jobbar~ i FAS3?

Räknar M dessa som sysselsatta?

Citera
2014-08-18, 21:47
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Wow, här ser man hur effektiv propaganda är .

Goldman Sachs förre VD räddade alltså "ekonomin" 2008 som USA:s finansminister, genom att låta den privata centralbanken Federal Reserve helt enkelt trycka upp astronomiska belopp och dela ut till sitt förra företag - Goldman Sachs och övriga storbanker som också äger Fed.

50 miljoner amerikaner lever på matkuponger idag... du fattar alltså inte att han inte räddade "ekonomin"? Han både räddade storbankerna och gav de större ekonomisk makt än vad de redan hade, genom att tillföra dem enorma ekonomiska belopp som de sedan kunde spekulera med i andra marknader, såsom att blåsa upp den svenska bostadsmarknaden.

Ja jävlar ja...
Läs några kurser i nationalekonomi inr finansiell ekonomi och utvärdera sedan ditt inlägg.

Vad är poängen med att ge sig in i en ekonomisk debatt med total avsaknad av ekonomiska kunskaper?
Citera
2014-08-18, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Verkligen inte. All argumentation om att Sverige inte kan ta emot fler faller när man tittar på Libanon. Libanon kan lika gärna låna sd:s argument till att inte ta emot fler de heller?

Det Jimmie säger är att Libanon borde ta emot fler för att de är fattigare än Sverige.

Sen kan Jimmie heller inte svara på hur han vill hantera flyktingar som kommit hit i alla fall. Ska han neka dem att stanna? Om ja, var ska han skicka dem? Tillbaka till Syrien? Eller till Syriens grannländer? Om grannländerna vägrar och tycker att det tagit emot långt fler? Ska Jimmie trolla bort dem då?

Vi är alla benägna att hålla med om att det är påfrestande för ett samhälle att ta emot så många på kort tid. Men att påstå ett att ett land som redan ökat sin befolkning med 25% eller potentiellt 50% som Libanon ska ta emot fler är inte heller hållbart.

Vi här i Sverige har ingen skyldighet att ta emot en enda flykting till. Varför ska man skicka flyktingar därifrån långt upp hit till Norden, då kan väl Finland. Danmark och Norge börja ta emot sin beskärda del också. Ska vi sätta upp tältläger här, det är så det ser ut i Libanon, med sanitetsproblem och annat. Var ska alla vi tar emot bo någonstans.
Citera
2014-08-18, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Kan någon vara snäll och förklara för mig vad fan kommunisten Ulla Andersson menar när hon hävdar att arbetslösa betalar skatt!?

På vilket sätt betalar någon som är arbetslös skatt!?

Det är väl rimligen endast de som har ett arbete som får betala skatt! Vilka pengar är det som den arbetslöse har så att Staten kan beskatta den?!

A-kassa tex skattar du för. Du menar alltså inte att statligt anställda betalar skatt. De får ju sina pengar från staten och skattar på pengar som staten betalar ut. Jag håller med dig om att den privata sektorn bekostar och driver den offentliga, där både arbetslösa och anställda får bidrag som de sedan skattar på, alltså bara en karusell och rundgång.
Citera
2014-08-19, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Jadu inte har hon ett CV som imponerar på någon förutom socialdemokrater åtminstone.

Ekonomisk-politisk talesperson, Socialdemokraterna, februari 2012-
Överdirektör, Skatteverket, november 2009-februari 2012
Inrikespolitisk rådgivare till partiordföranden, Socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2007-2009
Statssekreterare, Finansdepartementet, 2004-2006
Planeringschef, Statsrådsberedningen, 1998-2004
Politisk sakkunnig, Statsrådsberedningen, 1996-1998
Lärare (deltid), Handelshögskolan, 1994

Hon må kunna ekonomi, men hon förstår det inte som Borg. Andersson kan på ett akademiskt riktigt sätt utföra uppgifter som hon tilldelas, men hon förstår inte följdeffekterna som kommer med sättet hon löser uppgiften. Eller så förstår hon mycket väl men tycker att det är värt det, vilket man såklart kan argumentera för. Hon ger ju dock inte nåt sånt intryck när man hör henne tala

Det är alldeles uppenbart med dom förslag som levereras och presenteras av Socialdemokraterna nu. Andersson är duktig akademisk vad gäller ekonomi, och hon brinner för människor. Borg är duktig akademisk vad gäller ekonomi, och han brinner för ekonomi.

Det är en jävla skillnad. Andersson berättar om dom stackars pensionärerna, och kräver en (om än försiktig till en början) utjämning av svenska pensionärers beskattning. Borg vet (liksom folk med erfarenhet och verklig kunskap om ekonomi) att det är en åtgärd som belastar finanserna, minskar incitament för arbete i vilken form som helst, men samtidigt är något som människor känner att dom vill och förtjänar.

Borg är enbart ute efter att ge svensk ekonomi vad den behöver för att klara uppdraget han får av sin arbetsgivare, som i sin tur drar upp riktlinjerna.

Andersson är mycket mer insyltat i socialdemokraternas riktlinjer, och är enbart ute efter att uppfylla dessa riktlinjer ibland oavsett kostnaden för ekonomin i helhet.

Borg ser ett egenvärde i starka finanser, det är därför han pratar om jobb, sysselsättning, arbete och minskad skuldsättning.

Andersson ser ett egenvärde i människornas upplevelse, det är därför hon pratar om pensionärer, sjuksköterskor, pensionärer som förtjänar och värdighet.

Fan vad jag är trött på att folk inte ser, tar till sig och förstår denna skillnad. Jag skulle vara mycket intresserad av att se vad Borg skulle kunna göra med svensk ekonomi utan oket som invandring är. Det är så förbannat synd att enda sättet att få uppleva det är att han fortsätter vara aktiv politiker livet ut eller gör comeback först senare. Han kommer gå vidare till det absoluta toppskiktet inom finansvärlden efter han hoppar av moderaterna, blir nog svårt att locka tillbaka honom sen.

Anders Borg är politiker och ska ha människors bästa i åtanke, inte bara siffertänk och hur Sverige kan spara så mycket pengar som möjligt. Som politiker och finansminister så måste man ha det mänskliga i åtanke samtidigt som man prioriterar var man ska lägga resurser. Anders Borg skulle passa fan så mycket bättre som riksbanks chef om han nu bara är intresserad av att laborera med siffror, för människor skiter han fullständigt i. Karlfan står ju och ljuger om både tillväxt och sysselsättningstal. Problemet med moderater är att man bara vill ha in massa pengar i skatt från vanliga knegare, sen ser man fan inga problem att portionera ut dessa i obegränsad mängd till överklass och storkapitalet, trots deras redan välfyllda bankkonton.

Skillnaden mellan att vara politiker och riksbankchef är att man i den första positionen retar upp en jävla massa, tex pensionärer, sjukskriva, arbetslösa när man driver igenom sina vansinnes projekt. Som riksbankchef så hade han inte behövt bry sig utan bara rabblat siffror och teorier utan att ta hänsyn till mänskliga reaktioner och värden
Citera
2014-08-19, 22:11
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
A-kassa tex skattar du för. Du menar alltså inte att statligt anställda betalar skatt.
Nej, det säger ju sig själv.
Citera
2014-08-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vad skulle de gjort annars? Knuffat in honom i ett hörn och stängt av mikrofonen? De gjorde sitt bästa för att förringa honom. Tyvärr är Oscar för svag för uppgiften och resultatet var tvivelaktigt. Han borde presterat bättre under de givna förutsättningarna.

Jag tycker han var rätt duktig, speciellt första kommentaren som var snabb tydlig. "Jag tycker vi ska skilja på flyktinghjälp och flyktingmottagning". Men visst, han kunde varit bättre men med tanken på att han är ny så gjorde han bra ifrån sig.

Sen krävs det nog några år av mediaträning innan han blir lika bra som de övriga. Risken är väl att han är ung, smart, påläst och kan bli lite övertänd och göra bort sig. Jag tror alla sju partier väntar på att utnyttja minsta lilla miss från SD.

Men det var första gången jag såg honom och tycker han var okej.

Jag tycker i princip alla var ganska duktiga (obs jag var faktisk nykter även om det kanske inte verkar så när jag skriver det jag skrev). Personligen gillar jag alla som har ett engagemang även om jag inte kan tänka mig att rösta på deras politik. Tycker alla var ganska bra, kul debatt men upplägget med lite frågor blir ju lite pajasaktigt.

Roligast är nog Martin Ådahl. Han verkar ju vilja gå fram till de andra skaka i dom och säga "hallå, lyssna nu, det här är viktigt".
Citera
2014-08-20, 18:54
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLa
Hur många ~jobbar~ i FAS3?

Räknar M dessa som sysselsatta?

Ja, dom er i statistiken som sysselsatta.
Citera
2014-08-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
Även om SD hade kunnat trolla fram 200 miljarder ur tomma intet så hade du hatat allt som har med det partiet att göra. Gå och lägg dig.

han var rätt kass i debatten tyvärr, men han var nog nervig som fan. Jag ser dock stor potential hos honom i framtiden, skönt att slippa småländskan/skånskan i sd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in