Den senaste gången jag gav blodprov var för några år sedan. Allting såg bra ut, fast jag vet inte vad de kollade. I all fall, sen när jag skulle gå ut därifrån blev jag helt yr i huvudet och hade svårt att se. Det kändes helt sjukt i huvudet och benen gav nästan vika. Det tog några minuter tills den värst yrheten försvann.
Nu har jag börjat tro att jag lider av blodbrist, för jag är alltid så trött. Det spelar ingen roll hur mycket jag sover, ibland har jag vårt att hålla upp ögonlocken mitt på dagen, jag vill bara blunda. Det här har hållit på i minst ett halv år. Dock är jag inte trött så att jag måste gå och lägga mig och sova.
Kan besvären vid blodprovet och tröttheten jag känner nu bero på järnbrist? Jag vågar inte ta ett till blodprov för att kolla HB-värde för att jag är rädd att bli yr och må dåligt igen av blodprovet. Dessutom hatar jag nålar. Om det finns ett annat sätt att kolla HB-värde på gör jag gärna det. Gärna järndepå värde också.
Hej! Jag har fått liknande symptom vid blodtrycksfall. Hänt att jag t.ex. rest mig upp ur en soffa och direkt känt mig "sjuk", att det svartnar för ögonen, och sen pang svimmar man å vaknar efter nån sekund.
Tänk på att dricka vatten om dagarna så att blodvolymen är ok.
Råd har Du redan fått ät något som ger energi och drick omedelbart efter blodprovstagningen.Du kanske borde kolla både blodtryck och blodvärde. Tänker också på att det att resa sej hastigt kan göra att man får yrsel.Det kallas för ortostatiskt blodtryck och är inte farligt. Res Dej bara lungt och stå still en liten liten stund tills kroppen hunnit ställa om sej till "stående bltr"
Är det "sänkan" du pratar om så blir det samma för mig, jag får en jäkla yrsel och svimkänsla direkt efteråt, men då lägger man sig bara ner en liten stund så går det över. I mitt fall misstänker jag att det beror på att jag tycker det är så obehagligt, inte någon ren kroppslig grej.
Men hur mycket blod torskar du på ett blodprov egentligen? De där rören är väl max tio ml och de tar kanske tre stycken eller så. Om du blir yr av att tappa 30 ml blod så är det antagligen något fel på dig, men jag gissar att det är psykosomatiskt. Som jämförelse tar man 450 ml vid blodgivning.
Av vilken anledning tog du blodprov? Chanserna är stora att, om de tog flera rör, att de tog ett blodstatus på dig, vilket inkluderar hb, trombocyter, erytrocyter och leukocyter. Alltså är ditt hb säkerligen kontrollerat.
Och för det andra, som redan sagt, blodvolymen du förlorar vid normala prov är minimal. Att bli kännbart påverkad av bara ett par rör känns långsökt. Jag tror att det till stor del handlar om något psykologiskt när du blir tappad på blod.
Det kanske var psykosomatiskt att jag blev väldigt yr när jag tog blodprov senast då. För ett tag sedan såg jag French Connection II, den filmen när Gene Hackman blir en narkoman och det visas närbilder när han skjuter upp nålar i armen, då fick jag nästan exakt samma känsla, blev yr och mådde allmänt dåligt, jag måste ha sett ut som ett lik i ansiktet.